Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-09-27, 15:47
Medlem
Förresten undrade vi just vad demonstranterna tycker om friidrotts-VM.En jättearena som är luftkonditionerad! Hur mycket energi går inte åt där, fossil förstås.
2019-09-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Jag körde och kollade på kommunens klimatstrejk, då jag var nyfiken på hur många som skulle lyda uppmaningen från Greta™. Hela 0,075% av kommunens befolkning var på plats och klimatstrejkdemonstrerade. Imponerande.

Stockholms kommun med sina 966000 invånare samlade 10-15000 pers, vilket blir 1,5 % .
Inte särskilt imponerande , men några gator blev fyllda så det känns mäktigt på plats !
2019-09-27, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Förresten undrade vi just vad demonstranterna tycker om friidrotts-VM.En jättearena som är luftkonditionerad! Hur mycket energi går inte åt där, fossil förstås.
Man får skicka ner Greta och ta dom ansvariga i örat och säga ajabaja ni förstör mina drömmar och min barndom
2019-09-27, 16:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nu har jag fått vara förbannad i 50 år.Redan på maoismens tid ansåg jag det vara fel att påtvinga barn åsikter genom att gå i demonstrationer.Antingen var det föräldrarna som drog med dem eller ofta lärarna,speciellt förskolelärarna. Utbildningsministern tycker att det är bra att göra klimatdemonstration till en del av undervisningen,alltså obligatoriskt.
https://www.expressen.se/nyheter/kli...-utbildningen/
Visst är det äckligt. Ungefär som att driva barnen framför sig i ett minfält.

(FB) WTF?! Elever från förskoleklasser i Umeå TVINGAS till klimatstrejk av personal
2019-09-27, 16:08
Medlem
Citat:

Greta tar snart teslan dit och läxar upp dom.
2019-09-27, 16:11
Medlem
theanthropologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Ja, koldioxid är koldioxid, oavsett källa. En fördubbling av koldioxidhalten beräknas ge en höjning av medeltemperaturen med en grad Celsius. Inget att bekymra sig för alltså. Sedan finns det datormodeller som förutspår förstärkande återkopplingar så att en grad istället blir 2 eller 4 eller 6 grader. Dessa datormodeller saknar vetenskaplig grund (jag har själv arbetat med datormodellering i min egen forskning, jag vet precis vad jag talar om). Med tanke på att alla dessa datormodeller ger olika förutsägelser så kan vi vara säkra på att alla utom en är garanterat fel. Eventuellt alla. Att barn som Greta™ har lurats att tro på skräckscenarier är tragiskt, men klimathotet är en lika stor bluff som skogsdöden var på 1980-talet. Det fanns barn som fick panikångest av skogsdöden också, det är så med psykiskt sköra individer. De är lätta att skrämma upp.
Om man räknar på det så blir det 3 grader Celsius för varje fördubbling och då är bara effekten från koldioxiden inräknat. Sedan tillkommer andra effekter som höjer temperaturen.

Men du har väl kanske någon blogg eller något YouTube-klipp som källa.
2019-09-27, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Tvärtom i fråga om landrörelsen: landytan stiger fortfarande i Norrland och delvis (mycket långsamt) i Svealand, medan den har börjat sjunka lätt i Skåne. Det kommer att hålla på länge än: geologerna räknar med att om inget oväntat sker så blir Bottenviken en insjö om ca 2000 år och man kan knalla över till Finland över Kvarken.

Tack för svaret - alltid trevligt med kunskap.
2019-09-27, 16:20
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Enligt Statsradion så är Greta f n i Kanada så dagens tal blir därifrån. Tror det var västkusten men inte helt säker på det.
2019-09-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack så mycket för klargörandet Alla ni med gedigna faktakunskaper är guld värda!
Gediget guld köpt med olja.
2019-09-27, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Problemet är att vänstern kör med antingen är man emot Greta eller inte, finns absolut ingen nyans från någon sida.
Källa på det!
2019-09-27, 16:47
Medlem
DjPuttes avatar
Kollade lite bilder på XP ang vilka som "strejkar" för miljön och det var lite lätt skrattretande, Man undrar om barn från 5-12år vet vad dem strejkar för eller är det föräldrarna som påtvingar dem något bara för att då har dem skäl att inte jobb!

Många av dem som fått ledigt att "strejka" lär nog inte ens varit på plats utan känt mer skönt slippa jobbet och slappar hemma i soffan, Dem som är där är olika aktivister från Greenpeace - FFF och andra grupperingar som vädrar morgonluft efter vart undan skuffade länge!
2019-09-27, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Deodorant
Enligt Statsradion så är Greta f n i Kanada så dagens tal blir därifrån. Tror det var västkusten men inte helt säker på det.
Hon kan väl inte hunnit dit? Det tar 104 timmar att åka tåg från Montreal,lägg till tiden från NY.

Edit:det var Montreal. https://www.reuters.com/article/us-c...-idUSKBN1WC0E9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in