2019-08-17, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Hoppas att Greta blir mera nöjd med sig själv, om hon nu i höst/vinter vinner Nobels fredspris. Greta är en tjej med mycket höga krav på sig själv och hon är tuff och vågar mer än de allra flesta! Sedan gör hon sina misstag, men lär sig oftast av dem. Hon lär bli en bra ledare! Greta har sagt att man får stå ut med att vara i centrum, när man vill öka klimatmedvetandet.
Ja, är hon inte nöjd efter att ha fått nobelpriset då vet inte jag. Hon har ju föräldrar som stått i centrum med sitt artisteri så hon har väl dessa starka gener nedärvda.
2019-08-17, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Media struntar i hennes mående - de vill bara tjäna på clicksen... Hur tösen själv mår??? Det skiter de i... precis som media skiter i hur Malala mår idag - vad gör hon idag? Är hon gift? Har hon fått barn? Inte ens Hänt i Veckan bryr sig om den unga kvinnan (som idag verkligen är en ung kvinna som fått halva huvudet bortblåst) för att hon ville gå i skola...

Tyvärr - Greta är medias kelgris idag... imorgon (när nu imorgon nu må vara) så kommer hon att vara en "meh - om hon inte snubblar och blir gravid av en cementgris så struntar vi i henne"...

Hur Greta själv hanterar det - det är svårt att säga... Jag var mobbad från ca 11 år upp till 15 år - men jag hade stark självkänsla - och brydde mig inte så mycket om vad mina mobbare tyckte o tänkte om mig. Deras åsikter om mig rann av mig som vatten på en gås.... Från vad jag läst mig till i tråden så verkar Greta vara en "svamp" - hon tog väldigt illa vid sig om vad hennes omgivning sade till henne - OCH DETTA gör mig lite orolig....

Hon suger åt sig all kritik/hängivenhet som en svamp....

(Jag lägger till ett MEN här nere: När hon får för kluriga frågor = helt o hållet vetenskapliga frågor så skyller hon på att hon är ett barn och hon vet inte bättre, men samtidigt så vill hon framstå som något så mycket mer....)

Jag är säker på att Sigmund Freud skulle klappa händerna i förtjusning om han finge psykoanalysera Greta!!
Tror du, som verkar vettig att hon skulle klara av ett enklare jobb på Samhall? Typ tvätteri tex.
2019-08-17, 04:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Tror du, som verkar vettig att hon skulle klara av ett enklare jobb på Samhall? Typ tvätteri tex.
Glömde att fråga en sak i förra inlägget:du skrev att hon kunde snubbla och bli gravid av en cementgris. Vad är en cementgris för någonting? Vad står cementgris för?
2019-08-17, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
De kanske har mer självbevarelsedrift? Bättre omdöme? Eller klokare föräldrar? Känns inte som om resan är alldeles riskfri.

Vet inte om det har nämnts, men tydligen omkom Pierre Casiraghis far i en båtolycka (och hans mormor Grace Kelly i en bilkrasch). Så hans mor är kanske rejält orolig när han är ute på den här äventyrsresan över Atlanten? Läser inte Svensk Damtidning, som möjligen tagit upp det.

Jo, det stämmer ja, inte bara att prinsessan Caroline (Pierres mamma) fick kasta ut karln sin, efter otrohetsaffären, och sedan försöka hanka sig fram på något sätt. Monacos furstehus har haft många tråkigheter så man får ju anta att det finns följebåtar i närheten ändå. Fastän de kanske kör med avslagen AIS

Har kollat under dagen, men inte hittat något anmärkningsvärt

Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Har ingen aning om resvägen. Fick bra av -INFO- med någon planerad resväg, ser ut som att de planerat åka ganska mycket norr om Asorerna. Vet inte vilka vägar det brukar seglas, men ser ut att vara motströms för Greta också.

Här är en massa strömmar

Strömmarna behöver de knappt ta hänsyn till med en så pass lättseglad segelbåt, förutsatt att de inte hamnar i ett stiltjebälte förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av lehs
De har vänt och seglar nu mot sydväst. Läget 22.00:

Malizia II tracker with Greta on board
Last seen: 4 min
Speed: 10.3 kn
Heading: 222°
Temp: 24.0°C / 75°F
Distance to NYC: 2542NM (Line-of-sight)
Est. Distance past 24 hrs: 470NM
Est. Distance covered: 558NM

Ja, inte dåligt pinkat alltså, 470 NM på 24 timmar, det blir 19,6 knop (!!!) kursen ligger rakt på Azorerna sist jag tittade.

Citat:
Ursprungligen postat av Drowia
Dom ska ner i det blåa hålet ser det ut som, till deep blue. Blir deep end av resan.
Har hört talas om fartyg som stått still i flera veckor på sådana ställen.

Jo, vid sådan segling så bör man alltid undvika stiltjebälten så mycket det går. Visserligen kan det vara extremt fint väder, och pampiga solnedgångar och soluppgångar men ledan och tristessen kryper sig snabbt på. Det är då sjömän brukar bli galna på allvar. Vattnet och provianten tar slut och båten blir ett spökskepp, driver omkring tills hon slås sönder mot några klippor.
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Fast det här bältet av stiltje rör sig mot nordost enligt prognosen, så det har passerat i morgon eftermiddag.

Prognoser är prognoser och ska tas som sådana, skulle tro att skepparen som många andra seglare väljer områden med lagom vindar. Nu verkar ju inte det "blåa området" vara helt vindstilla, och hon har en hög rigg och stor segelyta så hon kanske tar sig fram där ändå ?

Citat:
Ursprungligen postat av PattaGlytten
Undrar om ungjäveln hinner besöka nån Amish-by i Amerikat? Det måste väl vara så hon vill att vi skall leva?
Det innebär ju att hon får stå vid spisen och föda barn. Amish-folket använder dessutom ingen elström, så det blir väl att hugga ved för att elda i spisen till matlagningen. Gasspis vill hon säkert inte använda.
Sen ingår det ju i Amishs livsföring att de då och då slaktar något djur,
Men visst, det kan ju fungera det också

IPCC har tydligen fått stora snurren eftersom de ska införa genustänkandet i sin organisation, ochtill och med bildat en genuskommitté:
Citat:
The IPCC’s 49th Session in Kyoto also transacted other business, including consideration of a report from the IPCC Task Group on Gender.

Så så lågt har de tydligen sjunkit, ska bli kul att läsa deras slutsatser kring detta, att klimatet lider av patriarkala struuukturer ? Eller att klimatet har ett kön, eller är det obestämbart tro ?

https://www.ipcc.ch/2019/05/13/ipcc-2019-refinement/

Igår fanns den här fina bilden upplagd:

https://www.faz.net/aktuell/gesellsc...-16336966.html

Citat:
Greta Thunberg is fine. Surprisingly good. The first two stormy days and nights aboard the "Malizia" survived the 16-year-old Swede without major signs of seasickness. On Friday she also enjoyed a sunny midday on the ocean - a few hundred kilometers from the Spanish mainland, at about 23 degrees air temperature and light sea conditions.
2019-08-17, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
För er som.inte tror att det finns någon framtid för ovanstående segelfartyg, annat än som leksaker för superrika.

http://wind-ship.org/wp-content/uplo..._L-300x225.jpg

Fartyget existerar på riktigt, och är antagligen framtidens fraktfartyg på ett eller annat sätt.

Men det har naturligtvis inte med Greta att göra. Såna här fartyg kommer på grund av kommersiella orsaker. Inte på grund av en pr-strunt.

Du har fel, fartyget är visserligen på designstadiet. Men tros bli klart först år 2021/2022:
https://www.sjofartstidningen.se/wal...wered-vessels/

Hursomhelst så är idén gammal, eller ny, vilket du vill. För ett fraktfartyg vilket som helst så är det viktigaste att de håller ingångna avtal om när fartyget är framme i hamnen. Varje dags försening kan kosta miljontals kronor i förlorade intäkter. Dessutom så förlorar ägaren av fraktgodset en hel del i tänkta lagerkostnader för den tid som godset befinner sig i godstransportmaskineriet. Det blir väldigt stora belopp på bara ett år med flera dygns försening på varje frakt. Fraktbranschen är hårt prispressad och om ett rederi kan hålla sina tidsplaner så får de mycket credd för detta.

Wallenius har väl något fartyg som kan lasta 400 bilar, och lasten är då alltså värd cirka 160 milj kronor. Det är alltså inga småsummor som dessa drar omkring på haven med.

Det finns många anledningar till att lastfartyg är byggda som de är, bla pga sjösäkerhet. Hastighet och manövrerbarhet är två av de viktigaste faktorerna för ett kommersiellt lastfartygs säkerhet. Och man ansåg förr att omkring 14-16 knop var tillräckligt för att gå på oceanerna med, för det innebar i regel att man kunde fly undan ett annalkande oväder. Idag vet jag inte vad man anser är säkert. Men sedan 1990-talet har det byggts många lastfartyg som klarar lätt > 20 knop. Man kan helt enkelt ta bättre betalt för den snabbare frakten. Fast helt klart så går det åt mera bränsle.

För att lastfartyg ska kunna gå med mestadels segel istället och så pass fort som en 16 knop så behövs det sjuinihelvetes massa segelyta för att få ekonomi på det hela. Men då behövs det i sin tur mycket höga master för detta (*)
Men lastfartyg byggs inte med en tung köl för att motverka vindtrycket. En tung köl innebär att hon ligger djupare i vattnet, och då kan hon inte frakta lika mycket. Vikten av masterna plus kölen gör det hela oekonomiskt hur man än räknar på det, faktiskt, eftersom man måste räkna bort den last hon annars skulle kunna ta om hon inte har mast plus en tung köl.
En annan sak med fartyg med nedstickande sådan balansköl är att djupgåendet ökar, och hon kommer därför inte in i somliga grunda hamnar

Det och dessutom att de flesta höga broar bara har en segelfri höjd på 40-60 meter gör det dumt att ha ett högmastat fartyg, eller hur ? Du kan ju inte förhandla bort en bro precis ur dina kalkyler heller. Och tex Öresundsbron har en segelfri höjd på (bara) 57 meter.

Dessutom så lastas de flesta lastfartyg uppifrån, och då är masterna och riggen bara i vägen. Ett fåtal fartyg lastas ju tex ifrån sidan, bakifrån eller framifrån, med ramper eller bogvisir.

En annan faktor är så enkel som att sikten ifrån bryggan blir ju sämre, om du har en massa segel som skymmer din sikt. Och särskilt då nattetid i och med att ljus reflekteras i de (förmodligen) vita seglen
Plus ett ytterligare fenomen som gärna inträffar i kyligt och fuktigt väder att seglena när de drivs fram i fartvinden bildar en slöja av dis efter sig som skymmer sikten.

Sen finns det en annan faktor som designteamet ibland inte tänker på: Jo vad händer då det är vindstilla ? Jo det är ganska lätt att räkna ut att en stor och hög rigg bromsar farten rätt ordentligt, pga fartvinden, så redan där kan en stor segelrigg på ett lastfartyg kosta rederiet ganska mycket pengar i bränsleförluster.

Stora riggar innebär också att fartyget kan få ett vindtryck ifrån sidan som man inte kan kompensera för, och det gör henne svårstyrt, särskilt i inloppen till de hamnar som ofta har sidvind.
Ett stort fartyg måste nämligen ha låg fart när det anlöper en hamn, och låg fart innebär dålig roderverkan, och dålig roderverkan innebär att hon inte kan kompensera för sidvinden.
Hon kommer därför att träffa kajkanten eller andra fartyg med bredsidan.

Så vad dessa klimatkatastrofpredikanter än predikar i sina miljökatastroffantasier och ockulta undergångsseanser, så kommer rederierna hellre att välja designidéer som är praktiskt genomförbara

(*) Malizia 2 har 290 + 490 kvm segelyta, totalt 780 kvm och hon väger in knappt 8 ton. Alltså nästan 100 kvm segelyta per ton. Givet det tex här fartyget, Titania, på 31000 ton, sjösatt 2011, så kan man ju räkna på om hur mycket segelyta hon skulle behöva:
https://www.2wglobal.com/globalasset...pressed-50.jpg
Givet de mått som det fartyget har , så inser man att det helt enkelt inte finns plats för all segelyta som skulle behövas. Det är därför mestadels en helt dödfödd idé med att sätta upp segel på ett dieseldrivet fartyg. Om det inte rör sig om små och lätta fartyg förstås, men då försvinner ju den viktigaste egenskapen, nämligen lastförmågan i ton räknat.
Kryssningsfartyget Wind Surf (Windstar cruises) kan dock gå på enbart segel och är det nu största segelfartyget, tar 300 personer, men hon gör bara futtiga 10-12 knop vid god vind, alltför sakta för Atlanten alltså:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_Surf_(ship)
Hon har för liten segelyta för att segla riktigt bra
Senast redigerad av DrSvenne 2019-08-17 kl. 04:54.
2019-08-17, 05:06
Medlem
Livsstilsparasits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Du har fel, fartyget är visserligen på designstadiet. Men tros bli klart först år 2021/2022:

...

Lurad av Photoshop igen alltså.

Däremot håller jag inte ned allt du skriver, och nog tror jag det finns framtid för segelfrakt. Men det skulle vara väl OT. Bra inlägg annars!
2019-08-17, 05:36
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Glömde att fråga en sak i förra inlägget:du skrev att hon kunde snubbla och bli gravid av en cementgris. Vad är en cementgris för någonting? Vad står cementgris för?
Förlåt, jag skriver från hjärtat mitt, och mitt hjärta är ibland ganska grovt o dumt humoristiskt... Det var mer menat som - om inte hon hittar på något allt för konstigt (som att snubbla o bli gravid av en cementgris - ja en sån man ställer upp för att trafik inte ska gå på en gata vet du) så kommer inte alla paparazzi-journalister/fotografer bry sig ett jota, och därmed så faller hennes upp-hajpade stjärna från himlen.

Angående jobb på samhall - jag betvivlar inte att hon kan fixa sig ett vanligt jobb, vad det än nu må vara. Från vad jag har läst från tråden så verkar hon ju vara en person som gillar rutiner, så det gäller att ha fasta tidpunkter för att gå upp, göra sina morgonritualer, börja en viss tid, fika/frukost/lunch på bestämda tider. Om hon senare fortsätter med gymnasiet - jag skulle tro att hon kan bli vad sjutton hon vill - hon är ju inte bakom flötet denna tös. Jag tror mer att hon behöver landa i verkligheten och varva ner.

Samhall i mitt område röjer ju mycket sly - du sätter inte en röjsåg i händerna på en komplett (nu får man inte säga det här längre, men jag skyller på min ålder), förståndshandikappad person.

Om man bara får gå på utseendet o gissa jobb - hon skulle bli en utmärkt bibliotekarie... Tänker mig en knut i nacken, stålbågade glasögon och går omkring som tysk kommendant och säger SHHHHHH så fort någon vågar yppa ett ord ovanför godtagen oktav

Men som sagt - jag tror hon kan bli vad än hon än önskar att bli om hon bara lägger manken till och studerar. Ett tips från mig vore att läsa till geolog/geofysiker eller nåt i den stilen.
2019-08-17, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fast riktigt så funkar det ju inte.

Antag att du söker ett jobb och du i ditt CV listar upp att du vunnit ett nobelpris. Då lär varenda arbetsgivare på jorden höja sina ögonbryn rejält. Söker du ett arbete som är relevant till din utbildning så ligger du ju väldigt bra till att få jobbet.

De flesta kan bara lista upp några fåtal nobelpristagare. Det stämmer nog. Men varenda en vet vad ett nobelpris är och de ser det som ett mycket värdefullt pris.

Ett nobelpris är en stor dörröppnare. Vinner Greta ett nobelpris så kommer hon alltid att bemötas med stor respekt och många dörrar kommer vara öppna för henne.

Det är klart att det är ett mycket värdefullt pris, en hedersbetygelse, något väldigt känt och etablerat osv. Och jag tror säkert att det skulle smälla högt på mitt CV om jag fick Nobelpriset i kemi och sökte ett jobb med kemianknytning (extremt hypotetiskt men OK).

Däremot är jag inte lika säker på det gravt politiserade fredspriset. Har ingen stenkoll på mottagarna men Obama har iaf fått mycket kritik för sin krigföring EFTER att han mottog priset, och Obamacare har förpassats till papperskorgen. Al Gore är en driftkucku, om än extremt förmögen, och IPCC har fått mycket hård kritik och ifrågasatts för sina ofta minst sagt tvivelaktiga metoder. Skulle vara intressant att veta om Greta känner till det. Och Arafat, ja, jag vet inte.

Hur det har gått för lilla modiga Malala vet jag dock inte, hade faktiskt glömt henne tills hennes namn kom upp i tråden.
2019-08-17, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Sant - det öppnar dörrar - men i en väldigt liten värld. Som jag nämnde - hur många känner till Malala idag? Eller vem känner till Nobelpristagaren i litteratur 1995? Jag förminskar inte de som fått Nobelpriserna, men de spelar på en väldigt liten spelplan. Till o med Stig Blomqvist är ett större namn... (detta är nästan ett ålderstest )

Ska man vara lite krass så är jag inte så säker på att folk generellt har någon vidare koll på litteraturpristagarna. De avfärdas som ”obegripliga poeter” och kulturfolk betraktas med visst förakt som snobbiga och pretentiösa.

Innan vi hamnar alltför mycket OT så vet jag inte om ett Nobelpris till Greta skulle leda någonstans. Det enda hon bryr sig om är att CO2-utsläppen minst halveras till år 2030, vilket skulle kräva enorma umbäranden med påföljande massarbetslöshet och oro.

Allt annat måste vara en grym besvikelse för henne, eftersom vi då hamnar i en irreversibel och civilisationsförstörande kedjereaktion.

Men det skulle såklart se snyggt ut på hennes i övrigt ganska korta CV. Säkert en dörröppnare till cocktailpartyn på FN.
2019-08-17, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne

Hursomhelst så är idén gammal, eller ny, vilket du vill. För ett fraktfartyg vilket som helst så är det viktigaste att de håller ingångna avtal om när fartyget är framme i hamnen. Varje dags försening kan kosta miljontals kronor i förlorade intäkter. Dessutom så förlorar ägaren av fraktgodset en hel del i tänkta lagerkostnader för den tid som godset befinner sig i godstransportmaskineriet. Det blir väldigt stora belopp på bara ett år med flera dygns försening på varje frakt. Fraktbranschen är hårt prispressad och om ett rederi kan hålla sina tidsplaner så får de mycket credd för detta.

Wallenius har väl något fartyg som kan lasta 400 bilar, och lasten är då alltså värd cirka 160 milj kronor. Det är alltså inga småsummor som dessa drar omkring på haven med.

Det finns många anledningar till att lastfartyg är byggda som de är, bla pga sjösäkerhet. Hastighet och manövrerbarhet är två av de viktigaste faktorerna för ett kommersiellt lastfartygs säkerhet. Och man ansåg förr att omkring 14-16 knop var tillräckligt för att gå på oceanerna med, för det innebar i regel att man kunde fly undan ett annalkande oväder. Idag vet jag inte vad man anser är säkert. Men sedan 1990-talet har det byggts många lastfartyg som klarar lätt > 20 knop. Man kan helt enkelt ta bättre betalt för den snabbare frakten. Fast helt klart så går det åt mera bränsle.

För att lastfartyg ska kunna gå med mestadels segel istället och så pass fort som en 16 knop så behövs det sjuinihelvetes massa segelyta för att få ekonomi på det hela. Men då behövs det i sin tur mycket höga master för detta (*)
Men lastfartyg byggs inte med en tung köl för att motverka vindtrycket. En tung köl innebär att hon ligger djupare i vattnet, och då kan hon inte frakta lika mycket. Vikten av masterna plus kölen gör det hela oekonomiskt hur man än räknar på det, faktiskt, eftersom man måste räkna bort den last hon annars skulle kunna ta om hon inte har mast plus en tung köl.
En annan sak med fartyg med nedstickande sådan balansköl är att djupgåendet ökar, och hon kommer därför inte in i somliga grunda hamnar

Det och dessutom att de flesta höga broar bara har en segelfri höjd på 40-60 meter gör det dumt att ha ett högmastat fartyg, eller hur ? Du kan ju inte förhandla bort en bro precis ur dina kalkyler heller. Och tex Öresundsbron har en segelfri höjd på (bara) 57 meter.

Dessutom så lastas de flesta lastfartyg uppifrån, och då är masterna och riggen bara i vägen. Ett fåtal fartyg lastas ju tex ifrån sidan, bakifrån eller framifrån, med ramper eller bogvisir.

En annan faktor är så enkel som att sikten ifrån bryggan blir ju sämre, om du har en massa segel som skymmer din sikt. Och särskilt då nattetid i och med att ljus reflekteras i de (förmodligen) vita seglen
Plus ett ytterligare fenomen som gärna inträffar i kyligt och fuktigt väder att seglena när de drivs fram i fartvinden bildar en slöja av dis efter sig som skymmer sikten.

Sen finns det en annan faktor som designteamet ibland inte tänker på: Jo vad händer då det är vindstilla ? Jo det är ganska lätt att räkna ut att en stor och hög rigg bromsar farten rätt ordentligt, pga fartvinden, så redan där kan en stor segelrigg på ett lastfartyg kosta rederiet ganska mycket pengar i bränsleförluster.

Stora riggar innebär också att fartyget kan få ett vindtryck ifrån sidan som man inte kan kompensera för, och det gör henne svårstyrt, särskilt i inloppen till de hamnar som ofta har sidvind.
Ett stort fartyg måste nämligen ha låg fart när det anlöper en hamn, och låg fart innebär dålig roderverkan, och dålig roderverkan innebär att hon inte kan kompensera för sidvinden.
Hon kommer därför att träffa kajkanten eller andra fartyg med bredsidan.

Så vad dessa klimatkatastrofpredikanter än predikar i sina miljökatastroffantasier och ockulta undergångsseanser, så kommer rederierna hellre att välja designidéer som är praktiskt genomförbara

(*) Malizia 2 har 290 + 490 kvm segelyta, totalt 780 kvm och hon väger in knappt 8 ton. Alltså nästan 100 kvm segelyta per ton. Givet det tex här fartyget, Titania, på 31000 ton, sjösatt 2011, så kan man ju räkna på om hur mycket segelyta hon skulle behöva:
https://www.2wglobal.com/globalasset...pressed-50.jpg
Givet de mått som det fartyget har , så inser man att det helt enkelt inte finns plats för all segelyta som skulle behövas. Det är därför mestadels en helt dödfödd idé med att sätta upp segel på ett dieseldrivet fartyg. Om det inte rör sig om små och lätta fartyg förstås, men då försvinner ju den viktigaste egenskapen, nämligen lastförmågan i ton räknat.
Kryssningsfartyget Wind Surf (Windstar cruises) kan dock gå på enbart segel och är det nu största segelfartyget, tar 300 personer, men hon gör bara futtiga 10-12 knop vid god vind, alltför sakta för Atlanten alltså:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wind_Surf_(ship)
Hon har för liten segelyta för att segla riktigt bra

Om jag tolkar dig rätt så skulle fraktfartyg med segeldrift, i den mån det alls är tekniskt möjligt, göra transporterna dyrare?

Då kommer genast någon rusande och säger att pengar inte är allt och att det bara är rätt åt ”kapitalistsvinen”. Men då tänker jag att det i slutänden bara är vi konsumenter som får betala.

Det kanske blir så dyrt med långväga livsmedel att det bara är välbärgade familjer - som Gretas, Obamas och Löfvens för att ta några exempel - som får råd med t.ex kaffe, kakao och bananer.

En del färskvaror kanske inte heller tål de längre restiderna?

Men sådana petitesser bryr sig knappast Greta om.
2019-08-17, 07:00
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy

Men det skulle såklart se snyggt ut på hennes i övrigt ganska korta CV. Säkert en dörröppnare till cocktailpartyn på FN.

Visst är det så... Men jag kan inte låta bli att tänka.... hur tänker folket på dessa cocktail-partyn? "Ånej, här kommer den där lilla skitungen som tror att hon är världens Messias... kom älskling, vi går o pratar med Zuckerberg istället... hans snack är mycket mer intressant än hennes tugg om att vi måste äta mindre kött. Förresten, lilla gumman, har du smakat de här cocktail-korvarna?? De är delikata!!" (detta sagt med en överdrivet aristokratisk engelsk dialekt!!)

Inget elakt mot Greta - då jag själv är lite sån och då kan jag snöa in på katter (jag är en crazy-cat-lady, en mycket stolt sådan också), men även på kristaller då jag älskar att sitta på en stenhög och vända på sten i mitt sökande efter bling-bling.... Men jag vet också när min omgivning börjar dra högljudda suckar, då är det dags att lägga av med tugget om katter (eller kristaller/stenletande) - men frågan är - vad händer om Greta lägger av med sitt tugg när (om) hon märker att hennes omgivning suckar i ren uttråkning? Har hon något annat att tala om? Den normala skostorleken hos kvinnor i Kina? Hantverk av något slag? Vad har hon att luta sig tillbaka mot när etablissemanget tröttnar på miljösnacket om än så bara för en kväll??

Måhända att detta är irrelevanta funderingar, men jag är nyfiken på tjejen bakom all hajp... Och nej, att länka till hennes fejsbook eller twitter lönar sig inte - för de visar inte hennes riktiga jag heller (inte riktat till dig MidLifeMommy, utan de andra)
2019-08-17, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsstilsparasit
Ny kurs!

I stället för nordväst har de lagt om kursen till sydost, och har nu vinden rakt på styrkorna sida. Orsaken kan vara att undvika de starkare vidare norrut.

Om det hade varit tävling tror jag de skulle hålla en mer västlig kurs, gått upp mer mot vinden, så att farten blir högre.

Norröver vid Irlands latituder bkpspper det kuling, och det är nog rätt jobbigt, särskilt för nybörjare.
Sydväst! De la om redan på kvällen och kommer snart att kunna segla rakt västerut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in