Citat:
Ursprungligen postat av
peterZiipen
Har inte sett avsnittet i fråga, så har inte 100% koll på frågans formulering, men;
ALLITTERATION
det förhållande, att samma l. likartadt ljud (i vissa fall samma ljudförbindelse) återkommer i början af närstående, betonade ord (l. stafvelser
Om jag skulle ha gissat på vad definitionen av
allitteration var, så hade jag sagt att det är 'när flera ord i följd börjar på samma bokstav', men så är tydligen inte fallet.
Dock textade Discovery hennes namn som "Carolina Clüft" jag trodde jag hade blivit galen och fick googla hennes namn för inte fan kan jag ha trott fel i alla år. Men återigen visade det sig att det var programmet som hade fel. Alliteration eller inte så tror jag ändå personen som skrivit frågan tror att hon stavar efternamnet med C (och därmed lagt in frågan för h*n tänkt aah CC) och man har också textat det så, vilket ju som sagt är fel.
Jag kan ärligt säga att jag inte hade stenkoll på definitionen på vad en alliteration är men alla andra namn de hade med var samma bokstav och exemplet de gav som hjälp var Stig Strand. Sen kan man diskutera om "Klüft" som inte är ett svenskt namn verkligen har samma ljudföbindelse som C i "Carolina" jag uttalar Carolina med ett hårt k och Klüft mer typ "khlyft" men det kan ju vara dialektalt. Hursomhelst är det alltid nån slamkrypare med när jag ser programmet.
Den mest korkade var ju när de hade som idiotfråga "är kinesiska ett språk?" och rätt svar i programmet var nej och Filip idiotförklarade de som skulle svara ja på den frågan för det "är ju mandarin" Nej Filip, kinesiska är i allra högsta grad ett språk, mandarin är en dialekt.