Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-22, 13:20
Medlem
Ferry31s avatar
Ebba kastade så hårt med idiotfrågan. Tycker den var alldeles genial som idiotfråga. Vissa årtal ska vilken svensk som helst kunna som ett rinnande vatten. Jag har märkt att minnas årtal kan vara svårt för många som annars är duktiga, men Palmemordet och Tjernobyl 1986, VM i USA och Estoniakatastrofen 1994 och Tsunamin 2004 är väl några såna exempel som bör sitta för vem som helst.

Spela roll om man är född tidigt 80-tal eller inte. Det har följt med så länge genom åren pga utredningen så det måste vara en självklar kunskap, även med 10 sekunders betänketid.
Citera
2023-12-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1
Gå och lägg dig och sluta dricka alkohol.
Vilket som mjukpopbandet KENT hör sannerligen inte hemma i.ett frågesportsprogram möjligen på Fanklubbens hemsida.
Citera
2023-12-22, 14:37
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Mycket intressant läsning! Tack för att du delade med dig.

Intressant att de spånade fram en passade utslagsfråga mitt under sändning. Ser inte riktigt varför detta behövdes göras där och då. Det står ju trots allt lika vid en eventuell utslagsfråga, så den hade med fördel kunnat förberedas i förväg.
Jo jag var också förvånad att de inte hade någon utslagsfråga förberedd. Det kändes lite amatörmässigt och dåligt för både publiken och lagen som fick vänta 20 minuter när det var som mest spännande. Man tycker ju att de inför slutspelet borde ha en 4-5 utslagsfrågor redo att använda sig av. Nu blev ju den de fick till ganska bra men man skulle ju lätt kunna tänka sig att de i ett sådant där läge hade stressat fram en kass utslagsfråga som ingen riktigt kunde veta svaret på och där båda lagen sedan hade chansat och det mer eller mindre hade handlat om en slantsingling vem som vann.
Citera
2023-12-22, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jag såg finalen på plats och även om det inte var jättetydligt i sändning så var det uppenbart i studion att F&F gjorde allt för att jämna ut matchen under matchens andra halva. Filip sa t.o.m. under den timmes paus som var mellan inspelningen av de två halvorna att redaktionen då jobbade hårt på att jämna ut matchen.

Mycket av betänketiden är ju bortklippt i sändning men Olof och Ebba fick betydligt kortare betänketid än Johar och Annika. De stressades ofta tidigt av F&F att nu behövde de ett svar. Framför allt var det så på frågan om Harrisburg som Olof kände igen där Ebba också slängde ur sig Laxå som var rätt men Olof sa att det inte låg där och de sedan stressades att svara något annat. När svaren redovisades trodde ju Olof och Ebba t.o.m. att de hade svarat lax.

Idiotfrågan väljer F&F alltid i studion från en lista på ca 20 frågor precis innan frågan skall ställas. Frågan om när Palme mördades kan ju alla som var mer än 10 år då och minns exakt var man befann sig när man fick reda på det o.s.v. Ebba är ju född i början på 80-talet och var bara ett fåtal år när det skedde och jämfört med övriga tävlande är detta alltså något hon fått lära in i efterhand. Det är ju något hon borde kunnat ändå men det var ändå statistiskt sett tydligt fördel för Annika och Johar på denna idiotfråga givet valet av idiotfråga.

Den fulaste grejen gjorde dock F&F precis innan Olofs Under Pressure. Där slår han sig ju alltid på knäna och peppar igång sig precis innan han skall köra. Precis när han hade gjorde det sa Fredrik åt honom att de måste vänta för att han hörde i sitt öra att det var något tidigare svar de behövde kolla upp. Detta tog sedan några minuter och de satte sedan hastigt igång igen. Om de verkligen kollade upp något eller om det var ditlagt med flit ”på låtsas” för att störa Olof är oklart men hur som helst sa han att detta störmoment var ungefär som om det blir ett uppehåll på några minuter precis när en straffskytt har lagt upp bollen på straffpunkten för att slå en straff. Olof underpresterade ju sedan i Under Pressure jämfört med sin normala nivå och tog ”bara” 4 poäng jämfört med Johars 7. Detta tillsammans med Ebbas miss på Palmemordet var ju huvudorsaken till att Johar och Annika kunde hämta in försprånget.

Gällande utslagsfrågan så var det inte heller något de hade klart innan matchen. Där blev det 20 minuters paus i inspelningen medan F&F tillsammans med redaktionen försökte spåna fram en lämplig utslagsfråga. Frågan om Zelensky var väl hyfsat neutral men en viss fördel för Johar som politisk journalist som har rapporterat mer om saker kring honom och Ukraina.

Sammanfattningsvis är Alla Mot Alla ingen sport med millimeterrättvisa utan ett underhållningsprogram där F&F styr mer än vad som alltid framgår i sändning för att göra matcherna jämna och spännande.

Då är det precis som jag sa då, att de gjorde allt för att jämna ut matchen. Jag som fick massvis med skit i denna tråd för att jag skrev det. Skönt att någon var på plats och kan intyga att jag har rätt, tack för rapporten!
Citera
2023-12-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelgubben
Jag håller med dig om att det är löjligt med tjatet om fotbollsfrågor men du ägnar dig ju åt samma sak nu.

Det är möjligt att det är större chans för Johar att kunna det men det är ju för att hans yrke överlag ger honom bättre förutsättningar i sådan här frågesport. Olof får väl byta jobb om han vill ha bättre chanser.

Och det var väldigt dålig ”research” isåfall då han bommade med två år. Jag vet inte ens om han har gjort något stort arbete kring Zelenskyj som kräver research men isåfall har åldern inte fastnat. Olof var ett år ifrån så det handlade mest om flyt denna gång.

Fast det är ju klart att en politisk journalist förmodligen har större benägenhet att gå in och läsa på Zelenskys Wikipedia eller vad som helst. Kanske var det som avgjorde, att Johar hade fått för sig mer än Olof att Zelenskys är något år yngre än vad man kanske tänker eller tror. Någon info långt i bakhuvudet att Johar kanske sett födelseåret någonstans och därmed kom närmre.

Nu har det ju framkommit från en person som var i studion att de gjorde allt för att vända på matchen, så jag kanske hade en poäng ändå.
Citera
2023-12-22, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
De förlorade ju på att Olof fick låga poäng i "stolen". Så skönt att de förlorade.

Uppenbarligen inte bara, när man läser inlägget från personen som var där. Folk måste betänka att det är hårt klippt och att förekommer orättvisor man ej märker när man ser programmet.
Citera
2023-12-22, 16:48
Medlem
TompaOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evensteeven
Jag tycker verkligen inte om Olof. Däremot är han väldigt allmänbildad och underhållande att titta på i just detta program. Men så som Filip håller på mot honom i avsnitt efter avsnitt är ju bara tröttsamt. Han är rent utsagt dryg som fan mot Olof. På ett sådant sätt att jag inte förstår att Olof ens ställer upp längre...
Håller med om detta, Filip beter sig som en mobbad unge som kommit upp sig lite och själv blir mobbare när han har folk i beroendeställning under sig.
Citera
2023-12-22, 18:23
Medlem
JoshTees avatar
Kul säsong och värdiga vinnare. Kul att Erik&Lotta fick abdikera.

Tänkt lite på vilka som är de bästa deltagarna individuellt? Tar denna säsong men fyll gärna på med andra bra från tidigare säsonger.

De som jag tänker på i det riktiga toppskiktet är: Johar, Olof och Erik. Joar och Erik är nog de allra bästa men Olofs tävlingsintinkt gör han överjävlig i UP som har avgjort många matcher till deras fördel. Dock till hans stora förtret en av hans sämre UP i finalen.

Outsiders är Ola och Lotta. Båda riktigt bra. Lotta är det perfekta komplementet till Erik och den bästa "tvåan" enligt mig. Ola riktigt bra också men haft lite oväntade luckor i nåt avsnitt. Med en bättre medtävlande(då är ändå inte Emma dålig) så hade han utmanat ännu mer.

Sen finns många strax under toppskiktet. Jesper och Josefin är grymma på det de är bra på och rätt breda men oerhörda kunskapsluckor så fort det kommer till sport och helt sjukt dåliga på idiotfrågan.

Men min helt objektiva topp-10 för i år blir ändå:
1, Johar
2, Olof
3, Erik
4, Ola
5, Jesper
6, Lotta
7, Emma M
8, Lina
9, Jennifer
10, Bea/Magnus

Mest underhållande denna säsong var helt klart Tom. Cecilia och Janne förtjänar att bli det första paret att väljas in i AmA hallof fame men nu är det nog dags att ta in några nya.

Klart tråkigast är Henke Larsson. Ganska dålig och roligare se målarfärg torka än att se honom i AmA.

Med tanke på specialämnen så som att Olof fick mycket fotbollsfrågor så Johars specialämne måste ändå vara porr. Tror han är hundraprocentig där. Dock väldigt få porrkodade frågor till honom denna säsong.

Hoppas på lite nya lag till kommande säsong. Vad har vi för karismatiska gamla idrottsstjärnor, artister komiker och journalister?
Citera
2023-12-22, 18:40
Medlem
NickLidstroms avatar
Frågorna i slutspel kan man tycka ska vara låsta säg att man har x antal frågor inom alla möjliga kategorier och sen kör man slumpgenerator och det går inte ändra frågor bara för att något lag råkar ligga under med mycket.
Citera
2023-12-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Jag såg finalen på plats och även om det inte var jättetydligt i sändning så var det uppenbart i studion att F&F gjorde allt för att jämna ut matchen under matchens andra halva. Filip sa t.o.m. under den timmes paus som var mellan inspelningen av de två halvorna att redaktionen då jobbade hårt på att jämna ut matchen.

Mycket av betänketiden är ju bortklippt i sändning men Olof och Ebba fick betydligt kortare betänketid än Johar och Annika. De stressades ofta tidigt av F&F att nu behövde de ett svar. Framför allt var det så på frågan om Harrisburg som Olof kände igen där Ebba också slängde ur sig Laxå som var rätt men Olof sa att det inte låg där och de sedan stressades att svara något annat. När svaren redovisades trodde ju Olof och Ebba t.o.m. att de hade svarat lax.

Idiotfrågan väljer F&F alltid i studion från en lista på ca 20 frågor precis innan frågan skall ställas. Frågan om när Palme mördades kan ju alla som var mer än 10 år då och minns exakt var man befann sig när man fick reda på det o.s.v. Ebba är ju född i början på 80-talet och var bara ett fåtal år när det skedde och jämfört med övriga tävlande är detta alltså något hon fått lära in i efterhand. Det är ju något hon borde kunnat ändå men det var ändå statistiskt sett tydligt fördel för Annika och Johar på denna idiotfråga givet valet av idiotfråga.

Den fulaste grejen gjorde dock F&F precis innan Olofs Under Pressure. Där slår han sig ju alltid på knäna och peppar igång sig precis innan han skall köra. Precis när han hade gjorde det sa Fredrik åt honom att de måste vänta för att han hörde i sitt öra att det var något tidigare svar de behövde kolla upp. Detta tog sedan några minuter och de satte sedan hastigt igång igen. Om de verkligen kollade upp något eller om det var ditlagt med flit ”på låtsas” för att störa Olof är oklart men hur som helst sa han att detta störmoment var ungefär som om det blir ett uppehåll på några minuter precis när en straffskytt har lagt upp bollen på straffpunkten för att slå en straff. Olof underpresterade ju sedan i Under Pressure jämfört med sin normala nivå och tog ”bara” 4 poäng jämfört med Johars 7. Detta tillsammans med Ebbas miss på Palmemordet var ju huvudorsaken till att Johar och Annika kunde hämta in försprånget.

Gällande utslagsfrågan så var det inte heller något de hade klart innan matchen. Där blev det 20 minuters paus i inspelningen medan F&F tillsammans med redaktionen försökte spåna fram en lämplig utslagsfråga. Frågan om Zelensky var väl hyfsat neutral men en viss fördel för Johar som politisk journalist som har rapporterat mer om saker kring honom och Ukraina.

Sammanfattningsvis är Alla Mot Alla ingen sport med millimeterrättvisa utan ett underhållningsprogram där F&F styr mer än vad som alltid framgår i sändning för att göra matcherna jämna och spännande.

Fredriks hyperhastighetsläsning under Ebbas UP var ju dock lite märklig isåfall eftersom hennes lag redan ledde matchen.
Citera
2023-12-22, 23:45
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Frågorna i slutspel kan man tycka ska vara låsta säg att man har x antal frågor inom alla möjliga kategorier och sen kör man slumpgenerator och det går inte ändra frågor bara för att något lag råkar ligga under med mycket.

Om det här primärt var en frågesport så hade jag hållit med dig. Men alla mot alla är primärt tv-underhållning där det är viktigare att det blir bra tv än att lagen behandlas rättvist
Citera
2023-12-23, 01:42
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom

Men känns ändå foliehatt att tro att f&f vill att Johar och Annika ska vinna. Olof och Ebba fuckade upp det själva med Ebbas katastrof i idiotfrågan och Olofs ovanligt dåliga UP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in