2020-03-18, 16:37
Medlem
Giggsys avatar
Bör bli Haag och Gry/Tornving som går vidare till det rafflande finalspelet va?
Citera
2020-03-18, 17:59
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Olika dialekter. Baseras på samma språk. Skriftspråket som du tom. själv skriver finns. Alltså är det korkat att säga att kinesiska inte är ett språk.

Kinesiska skrivs ju med flera tusen symboler, och inte 29 fonetiska bokstäver. Hade Svenska använt samma symboler som Tyska är det väl ändå inte samma språk?
Citera
2020-03-18, 23:49
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Kinesiska skrivs ju med flera tusen symboler, och inte 29 fonetiska bokstäver. Hade Svenska använt samma symboler som Tyska är det väl ändå inte samma språk?
Fetade:

Korkat att jämföra det med svenska och tyska. Mycket mer komplext än så, olika delar av världen osv. Vi använder ju till största del samma symboler som tyskarna precis som många andra länder. Bara för vi har samma alfabet som exempelvis engelska (förutom ÅÄÖ) betyder det såklart inte att svenska och engelska är samma språk.

Kinesiska är både tal och skriftspråk men väldigt komplext. Den vanligaste formen av talspråket eller om man vill säga dialekten är mandarin som är en del av "paraplyet" kinesiska. Kan vara stor skillnad på det som kallas "standardized chinese" och mandarin men det beror på att det bor en jävla massa människor där och att dialekterna kan skilja enormt. I Danmark och Norge kan de ha svårt att förstå varandra, bor något färre där än i Kina.

Om ni inte tror mig så finns det mycket kunskap i form av böcker och sökmotorer på Internet.

Men poängen är att kinesiska är ett språk. Inte första gången de har fel i programmet heller.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2020-03-19 kl. 00:28.
Citera
2020-03-19, 00:09
Medlem
MrSokratess avatar
Olof och Kattis leder med 3p inför sista frågan.
De har 2 av 4 rätt vilket gör att de redan har vunnit när den andra buren ska svara.

Då utspelar sig följande absurda uttalanden:

Fredrik: Då går vi in till William och Anna som har chansen att vända detta om det vill sig väl.
Filip (som vet att O/K svarat rätt på 2/4): Det har dom faktiskt!
Citera
2020-03-19, 00:17
Avstängd
outback4s avatar
Ville ut ur Coronabubblan en stund ikväll så jag tittade på programmet.
En seriös fråga- är Jessica Gedin så korkad på riktigt?
Den svarta bredvid hade jag inte förväntat mig annat men Gedin var så kass var otippat.
Inte ens litteraturfrågan kunde hon
Sedan att hon ser hon ut som ett nikotindrogat spinkigt neurosedynvåp gör inte saken bättre..
Citera
2020-03-19, 00:23
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Olof och Kattis leder med 3p inför sista frågan.
De har 2 av 4 rätt vilket gör att de redan har vunnit när den andra buren ska svara.

Då utspelar sig följande absurda uttalanden:

Fredrik: Då går vi in till William och Anna som har chansen att vända detta om det vill sig väl.
Filip (som vet att O/K svarat rätt på 2/4): Det har dom faktiskt!
Typ allt de säger är absurt. "Så jämnt det kan bli" säger Fredrik ofta om det skiljer 1-2p. Jag som trodde att oavgjort var så jämnt det kan bli. Han är som en robot som läser från manus och Filip är mest korkad typ. Gillar frågesport, därför jag kollar. Men önskar att det var andra programledare eller iaf. att de inte upprepar samma skit om och om igen.

Tråkiga tävlande på sistone. Kodjo och Olof är väl ok, resten mest jobbiga. Vet knappt vilka alla är förvisso då jag sällan kollar på svensk TV förutom detta program.
Citera
2020-03-19, 01:20
Medlem
peterZiipens avatar
Tyckte dagens idiotfråga var en av de lättaste hittills den här säsongen. Men det blir väl så om man kan ett svar - att man upplever det som lätt. Otroligt förvånande att alla fyra trodde att spindlar är insekter.

Tvungen att hoppa fram 5 minuter när Jessika Gedin sa att Robert Stevenson
skrivit Robinson Crusoe.
Citera
2020-03-19, 01:23
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Typ allt de säger är absurt. "Så jämnt det kan bli" säger Fredrik ofta om det skiljer 1-2p.

Skillnaden mellan På Spåret och Alla mot Alla:

Alla mot Alla poängterar att det är jämnt, 24/7. På spåret försöker göra så att det blir jämnt.
Citera
2020-03-19, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
.
Inte ens litteraturfrågan kunde hon

Denna "litteraturexpert" medgav väl, om inte minnet lurar mig, för ett antal år sedan att hon aldrig läst Selma Lagerlöf. Litteratur i hennes värld består av det unga radikalfeminister skriver.
Citera
2020-03-19, 07:45
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Älskar att Nick Drake blev nämnd i gårdagens avsnitt. Alltid kul i sammanhang som detta.
Citera
2020-03-19, 08:03
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Älskar att Nick Drake blev nämnd i gårdagens avsnitt. Alltid kul i sammanhang som detta.

Det där med Gedin klädd i svart sittandes på en bänk drickandes häxa och lyssnandes på Drake med längtan till Stockholm var typ enda gången man såg Filip och Fredrik brinna till och visa lite engagemang. De verkade trötta/sura/bakis/valfri tolkning. Har de bränt sitt krut? Dalar tittarsiffrorna?

Mitt intresse har fallit rejält känner jag iaf.
Citera
2020-03-19, 10:28
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Skillnaden mellan På Spåret och Alla mot Alla:

Alla mot Alla poängterar att det är jämnt, 24/7. På spåret försöker göra så att det blir jämnt.

På Spåret visas ju bara ett fåtal avsnitt per säsong, det är inte alls samma tyngd att vinna en sån titel imo. Alla mot alla får de möta mycket fler lag. Men tycker kanske de borde ha losers bracket kvartsfinalspel också, de kan jobba lite med själva playoff-systemet. De lag som är rankade precis under semi-final borde få göra upp i en losers bracket om att få komma till finalspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in