Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-09-17, 19:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Oberoende av flygplanet skedde en parallell katastrof på bottenplan? 😂

Varför skulle den vara oberoende av flygplanet?
Citera
2019-09-17, 20:22
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
När flygplanet träffade WTC's kärna träffade det även hisschaktet..
Dvs, den kraftigaste konstruktionen utgjorde samma hål nedåt som gaser/bränsle sedan försvann ned i. Många vittnen har återgett att de kände lukten av flygbränsle både ovan/under och på lobby/marknivå.
Samtidigt slets hissvajrar av och vittnen har rapporterat fallande hissar. Räcker ju med en kraschad hiss från markplan för explosionen att passera ut i lobbyn helt obehindrat genom öppna dörrar – och det fanns ca 75 hissar per byggnad..
Hisschaktet gick endast två våningar ned under marknivå så det var liksom stopp där.
Hissarna var dessutom programmerade att gå till lobbyn och öppna dörrarna vid brand - om någon hann det vet jag inte.

Själva hissarna som föll har också rapporterats orsaka explosioner:
I heard – and as well as everybody else heard – this noise, this increasing sound of wind. And it was getting louder and louder. It was like a bomb, not quite the sound of a bomb coming down from a bomber. It was a sound of wind increasing, a whistling sound, increasing in sound.
...
What we heard was 6 and 7 car free-falling from the 107th floor and they impacted the basement at B-2 Level. And that’s the explosion that filled the lobby within a matter of two or three seconds, engulfed the lobby in dust, smoke.
...
and apparently from what I talked to with other mechanics, they saw the doors, the hatch doors blow off in the lobby level of 6 and 7 car.

Ska vi fortsätta?

Alltså varför skulle citat som du klistrar in väga tyngre än någon annans..? Själv kunde du inte ha brytt dig mindre om någon hade gjort samma sak. Det är inte så att du är viktigare än någon annan bara för att du är mer övertygad om att du har rätt 🙄 Du anger inte ens vilken trollfabrik du har klippt ur texten från. Kan det vara från din kompis Mick?

Naturligtvis träffade planet hisschaktet, är du så jävla von oben att du tror att du måste förklara det? Du instämmer alltså i NISTs förklaring att flygbränsle valde att göra en 90-graders sväng, rinna ned i hisschaktet och explodera i markplan?

Det låter jättekonstigt i mina öron, jag skulle anta att flygbränslet brinner upp där planet träffar.

Och om vi nu antar att bromsarna spårade ur (vilket ju är fullt möjligt, men inte självklart - vissa överlevde i fallande hissar) och att en hiss föll, varför skulle den orsaka en explosion? Det låter helt osannolikt.

Inte ens på de våningsplan planen träffade blåstes alla fönster (såvitt jag kan se) ut.
Citera
2019-09-17, 20:27
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Inte helt säker men det är väl fallhastigheten som aktiverar bromsarna, behövs ingen elektronik som kan slås ut.

Citat:
Bromsar på hissar är inte beroende av kabeln: https://science.howstuffworks.com/sc...uestion730.htm

Både och. Det fanns elektroniska system som skulle stoppa hissarna, men dessa slogs ut om kablarna kapades, och det fanns mekaniska system som skulle bromsa vilket fungerade i många hissar - men uppenbarligen inte i alla. Hissarna var för övrigt 30 år gamla och höll på att uppgraderas med t.ex. dörrar som inte skulle gå att öppna av misstag - något som ledde till att människor stängdes inne och dog i kollapsen - eller ännu värre - blev grillade...

Hiss som nödbromsades i sista sekund - men till ingen nytta:
as Brown and Fire Chief Burns ran from Tower 1 to Tower 2, a civilian grabbed Brown and told him people were trapped in an elevator.
...
“They’d just free fallen 70 something floors. But they were screaming at this point because the elevator pit right beneath them was full of jet fuel and it was on fire so they were basically in a barbecue like a hamburger or a hotdog. And they were getting burned to death,” said Brown.

Although Brown was a fireman he was wearing a suit and tie instead of his gear because he worked for then-New York Mayor Rudy Giuliani in the office of emergency management.

“I told the people around me to go find as many fire extinguishers as they could, and so they started bringing me fire extinguishers, and we tried to fight the fire to put it out, but it was a jet fuel fire and you just don’t put those out that easily. And in my frustration, I kind of turned to my right just looked to see if I could figure something out to help these poor people, who by the way, were screaming in pure torture.”
https://dailycaller.com/2016/09/11/9...d-have-to-see/

Från södra tornet - hiss vars bromsar uppenbarligen inte funkade alls:
What we heard was 6 and 7 car free-falling from the 107th floor and they impacted the basement at B-2 Level. And that’s the explosion that filled the lobby within a matter of two or three seconds, engulfed the lobby in dust, smoke.

And apparently from what I talked to with other mechanics, they saw the doors, the hatch doors blow off in the lobby level of 6 and 7 car.
https://sites.google.com/site/911sto...elevatorshafts

Norra tornet:
The express elevators in the north tower had eight survivors in two elevators. In the other eight express elevators, nobody is known to have lived.
People who escaped from elevators high in the buildings saw people left behind burn to death and some elevators plunge to the ground.
http://www.highrisefirefighting.co.uk/docs/ttlifts.pdf
Citera
2019-09-17, 20:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Alltså varför skulle citat som du klistrar in väga tyngre än någon annans..? Själv kunde du inte ha brytt dig mindre om någon hade gjort samma sak. Det är inte så att du är viktigare än någon annan bara för att du är mer övertygad om att du har rätt 🙄 Du anger inte ens vilken trollfabrik du har klippt ur texten från. Kan det vara från din kompis Mick?
Nej det är inte från ”Mick” och inte menat att vara patroniserande heller - om du hade huserat lite längre här i konspirationsforat skulle du inse hur mycket tokigheter man får bemöta. Till slut försöker man bara vara så tydlig som möjligt vilket kanske kan uppfattas som ”von oben” utan att alls vara menat så..
I heard – and as well as everybody else heard – this noise, this increasing sound of wind. And it was getting louder and louder. It was like a bomb, not quite the sound of a bomb coming down from a bomber. It was a sound of wind increasing, a whistling sound, increasing in sound.
...
...
and apparently from what I talked to with other mechanics, they saw the doors, the hatch doors blow off in the lobby level of 6 and 7 car.
Källa - intervju med:
Robert Jones, hissmekaniker i WTC, anställd av ACE elevator.
Befann sig i södra tornet när flygplanet träffade.

Text och ljudfil: http://www.thrnewmedia.com/adayinseptember/jones.htm

Citat:
Naturligtvis träffade planet hisschaktet, är du så jävla von oben att du tror att du måste förklara det? Du instämmer alltså i NISTs förklaring att flygbränsle valde att göra en 90-graders sväng, rinna ned i hisschaktet och explodera i markplan?
Vad är det för 90-graderssväng du talar om? Från våningsplanet och ned i hisschaktet är det förvisso 90 grader men jag har svårt att tänka mig att det är vad du syftar på...

Citat:
Det låter jättekonstigt i mina öron, jag skulle anta att flygbränslet brinner upp där planet träffar.
Det var ganska många liter som rann ut (35-40,000 litet bara i wtc1), allt brann knappast upp på 0,0 sekunder innan det kune rinna ner i hisschakten..

Citat:
Och om vi nu antar att bromsarna spårade ur (vilket ju är fullt möjligt, men inte självklart - vissa överlevde i fallande hissar) och att en hiss föll, varför skulle den orsaka en explosion? Det låter helt osannolikt.
En stor tung hiss som kraschar från säg 70 våningar blir förstås en helvetes smäll - har den tagit med sig gaser och flygbränsle på vägen ned kan det säkert bli ett rejält eldklot också - men det är ju inte nödvändigt.
Till och med ljudet när människor föll i backen beskrevs av brandmännen som explosioner..

Citat:
Inte ens på de våningsplan planen träffade blåstes alla fönster (såvitt jag kan se) ut.
? Nähä?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-09-17 kl. 21:05.
Citera
2019-09-17, 20:42
Medlem
Citat:

Varför är det så orimligt att en del av flygbränslet rann ner i hisschakten som planet kolliderade med?

Du tror väl inte på allvar att omkring 50 ton flygfotogen brann upp ögonblickligen vid kollisionen?
Citera
2019-09-17, 21:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Var det inte i garaget under entren?

Du kanske tänker på bombdådet 1993 som skedde i wtc1’s garage?
Citera
2019-09-17, 23:23
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Varför är det så orimligt att en del av flygbränslet rann ner i hisschakten som planet kolliderade med?

Du tror väl inte på allvar att omkring 50 ton flygfotogen brann upp ögonblickligen vid kollisionen?

Hm.

Alltså jag tänker att flygplanet, med bränslet i, träffar byggnaden i hög fart (typ 8-900 km/h, jag vet inte om det har uppskattats för den första flighten) och stora delar av planet fortsätter rakt igenom och penetrerar den bortre fasaden. Bränslet hade såklart samma momentum, och rimligen exploderade så gott som allt bränsle på utsidan av byggnaden (som jag uppfattar det jag ser när planet träffar WTC2). Om vi nu istället tänker oss att en stor mängd bränsle flödade ut på golven och sedan rann ned i hisschakten, varför rann det i så fall inte också ut över fasaden? Där var det ju också hål?
Citera
2019-09-17, 23:28
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det är inte från ”Mick” och inte menat att vara patroniserande heller - om du hade huserat lite längre här i konspirationsforat skulle du inse hur mycket tokigheter man får bemöta.

Jag börjar inse det ...

Återkommer imorgon om övriga frågor!
Citera
2019-09-18, 00:41
Medlem
Citat:
Alltså jag tänker att flygplanet, med bränslet i, träffar byggnaden i hög fart (typ 8-900 km/h, jag vet inte om det har uppskattats för den första flighten)
och stora delar av planet fortsätter rakt igenom och penetrerar den bortre fasaden.
Kolla bilden. Ser det ut som att stora delar av ett plan penetrerat bortre fasaden?
Det är tryckvågen tillsammans med inredning och (såklart) delar av ett krossat flygplan samt brinnande bränsle som skjuter ut på andra sidan byggnaden. Inte ett till stora delar intakt plan.
https://www.bollyn.com/public/wtc2-north-face-exit.jpg
Vad jag förstår var en motor och delar av ett landningsställ de största delar som tog sig hela vägen igenom.
Citat:
Bränslet hade såklart samma momentum, och rimligen exploderade så gott som allt bränsle på utsidan av byggnaden (som jag uppfattar det jag ser när planet träffar WTC2).
Tycker du att molnet av eld utanför byggnaden verkar stort nog för att bestå av närmare 50 ton (över 60000 liter) flygfotogen som förångas och förbränns i samma ögonblick?
Citat:
Om vi nu istället tänker oss att en stor mängd bränsle flödade ut på golven och sedan rann ned i hisschakten, varför rann det i så fall inte också ut över fasaden? Där var det ju också hål?
Det är inte svårt tänka sig att bränsle som flödade ut både rann ned i hisschakten och ut över fasaden samt stannade kvar i kollisionszonen och bidrog till den kraftiga branden. Drygt 60 m3 är en ganska stor vätskevolym...

Efter att planet penetrerat fasaden var det så klart till stor del krossat och bränsletankarna rimligtvis förstörda. Det bränsle som flödar ut och träffar betongkärnan med hisschakten kommer stoppas där eller fortsätta ner i hisschakten genom förstörda hissdörrar.

Edit 1.
Oklart om du syftar på WTC 1 eller WTC 2 här, men resonemanget är detsamma oavsett.
Bilden jag länkar är från WTC.

Edit 2.
Knyter an till trådstarten:

Citat:
Kan någon förklara det? Ett flygplan flyger in i en byggnad i 950 km/h och fortsätter till stora delar ut på andra sidan, tillsammans med ett stort moln av eld från flygplansbränslet.
Som jag skrev ovan penetrerar inte själva planet andra sidan av fasaden utan det är blandat bråte från inredning och plan tillsammans med brinnande flygbränsle som följer med tryckvågen ut.
Citat:
Men en del bränsle stannar alltså upp i farten, rinner ner 300 meter, FÖRBI hissar där folk överlever, och exploderar sedan i markplan?
Ja, en bränsle stannar upp mot tex betongkärnan och en del av det rinner ned i öppna hisschakt.
En del av bränslet brinner redan, en del finfördelas och antänds på vägen ned och en del rinner hela vägen till botten och fortsätter brinna där.
Senast redigerad av Prudent 2019-09-18 kl. 01:40.
Citera
2019-09-19, 07:23
Moderator
OT raderat.
Vi har en stor huvudtråd i ämnet där allt möjligt kan diskuteras: (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2

Denna tråd handlar om explosioner i lobbyn.

/Moderator
Citera
2019-09-29, 00:23
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Tänkte att vi kanske kan flytta tillbaka diskussionen om explosionen i botten av WTC1 till den här tråden?

Jag har hittat en del som i alla fall för min övertygar om att det var en separat explosion i bottenplan/källaren:

https://youtu.be/pz6_8WAIGb4?t=03m28s

https://youtu.be/pz6_8WAIGb4?t=05m20s

Samt den här ljudinspelningen: http://911digitalarchive.org/items/show/96100

Frågor som uppstår är då:

1: Vilken kom först?

2: Om planet kom först, vad orsakade en separat explosion några sekunder senare?

Jag antar att man kan tänka sig att brinnande fotogen skulle kunna rinna ned i ett av hisschakten, tömma det på syre, och sen explodera våldsamt om det får syre igen nere vid hissdörrarna som öppnas. Men är det rimligt att en sån process går så snabbt?

EDIT: Jag får det till nio sekunder mellan explosionerna på inspelningen. Det motsvarar fritt fall i 400 meter knappt.
Senast redigerad av fffffuuuuuu 2019-09-29 kl. 00:33.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in