2019-12-02, 23:38
Medlem
Kul att fokus till viss del har skiftats från att jaga svenssons som tar med sig några lådor extra från semestern. Staten börjar mer och mer inse att de måste se över sin marknad på hemmaplan vilket vi till viss del har EU att tacka för. Var det inte förra året som det beslutades om att alla Sverige har rätt till utkörning? Nu ska alltså priserna som ska ner för att behålla handeln inom Sveriges gränser, vilket förmodligen enbart kommer att ske på de absolut billigaste sorterna.

Det är så mycket dubbelmoral i detta så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Den tydliga linjen har sedan ganska långt tillbaka varit att vi ska dricka mindre, men bättre. Detta går ju helt emot ett sådant påstående. Jag kan inte fatta varför man inte släpper marknaden fri när det är uppenbart att monopolet inte fungerar som de vill att det ska fungera.
Citera
2019-12-03, 17:08
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Det må så vara, men jag vill ändå hävda att det skiljer mellan ett icke vinstdrivande företag som systembolaget och t.ex. ICA som inte bara ska ha täckning för kostnaden utan dessutom en rejäl vinst.

De kostnaderna läggs väl på priset på alla köp eller hur? Jag vet inte exakt hur det ska ses i relation till en fråga om vinst? Systembolagets rörelseresultat 2018 var 227 miljoner (omsättningen var 30,9 miljarder). Bättre sälj - lägre vinst för Systembolaget

ICA etc måste inte göra en "rejäl vinst" på precis allt de gör. De har ledningsgrupper som tar beslut utifrån helheten. Det bästa och mest normala vore antagligen att inte låta andra kunder få betala alla kostnaderna för tjänster som vissa kunder använder. Det vore ganska vettigt om Systembolaget tog ut en avgift för att beställa hem saker, hellre än att kostnaderna läggs ut på alla kunder.

Den stora privatimporten talar sitt tydliga språk, dvs folk undviker att handla i Sverige om de slipper. Om priserna på Systembolagets öl är högre än vad som motiveras av ölskatten borde priserna sänkas. Kanske har Systembolaget för höga kostnader?
Senast redigerad av pudellus 2019-12-03 kl. 17:35.
Citera
2020-01-25, 12:51
Medlem
Det verkar tyvärr inte bli någon 6,90 kr öl på bolaget.
Men verkar bli en 7,90 kr öl vilket inte är så stor sänkning från dagens billigaste öl.

Den billigaste fn är femkommatvåan 33 cl för 8,40 + pant.
Finns kanske någon mer för det priset men det har jag ingen koll på.
Citera
2020-01-25, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Det verkar tyvärr inte bli någon 6,90 kr öl på bolaget.
Men verkar bli en 7,90 kr öl vilket inte är så stor sänkning från dagens billigaste öl.

Den billigaste fn är femkommatvåan 33 cl för 8,40 + pant.
Finns kanske någon mer för det priset men det har jag ingen koll på.

Glömde länken!

https://accentmagasin.se/alkohol/tro...lja-billig-ol/
Citera
2020-01-25, 14:40
Medlem
Vad jag förstår så försökte systembolaget att pressa priset hos bryggerierna och behålla samma alkoholskatt som innan för att minska ölsmugglingen.

Tror vare sig att 50 öre gör från eller till! 12 kronor på en platta...
Citera
2020-01-27, 12:51
Medlem
Vem är förvånad över utfallet? Det är klart som fan att det blir en fullständig flopp så länge den höga alkoholskatten förblir oförändrad.
Citera
2020-01-27, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Vad jag förstår så försökte systembolaget att pressa priset hos bryggerierna och behålla samma alkoholskatt som innan för att minska ölsmugglingen.

Tror vare sig att 50 öre gör från eller till! 12 kronor på en platta...

Håller med dig! 12 spänn gör inte att smugglingen minskar något nämnvärt.
Synd att det inte blev något av den större sänkningen.
Citera
2020-01-27, 13:30
Medlem
DoktorNos avatar
Någon som är duktig på matematik och kan räkna ut skillnaden i kronor räknat att köpa 15 flak 33cl Norrlands Guld på Systembolaget i Örebro, jämfört med att ta bilen och köpa samma mängd i närmsta, billigaste gränshandel

Bränsleåtgång 10 kronor milen ska räknas med, likaså eventuell pant på burkarna.
Citera
2020-01-27, 14:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Någon som är duktig på matematik och kan räkna ut skillnaden i kronor räknat att köpa 15 flak 33cl Norrlands Guld på Systembolaget i Örebro, jämfört med att ta bilen och köpa samma mängd i närmsta, billigaste gränshandel

Bränsleåtgång 10 kronor milen ska räknas med, likaså eventuell pant på burkarna.

För en Malmöbo är det knappt vinst om du ens överfyller en herrgårdsvagn med öl. Du tjänar 100 kr /tim typ för all tid och alla utgifter. Mer är det inte. - Du måste ha en liten lastbil om det skall bli "pengar". Minst en pall.

Vad tyska staten gör är att de blåser svenska staten. - Utlänningar dvs bla svenskar som lovar att exportera ölen behöver inte betala pant i Tyskland. Bara där är 24 kr/flak. Det är ingen som blir förmögen på ölhandeln. Men skulle svenska staten ta bort panten på viss öl och sälja ett flak för 140-50 kr så skulle hela gränshandeln försvinna över en natt. Staten skulle tjäna miljarder. - Men man gör det inte eftersom man är så extremt trögtänkt i skallen och byråkratin är enorm.

Jag har varit med några kompisar som köpt öl och hade svenska politiker sett denna "Myrhandel" med egna ögon så skulle ölpriserna sänkas direkt. Hela passagerarfartyg med sprit och vin och truckar med ölpallar som levererar till bilarna. Stora som köpcenter och BARA alkohol och bara stängda en timme på natten för rengöring och påfyllning. Hade detta skett närmare Stockholm så hade ölpriserna sänkts redan för 20 år sedan och tyska staten skulle förlora miljarder.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-01-27 kl. 14:28.
Citera
2020-01-27, 14:48
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
För en Malmöbo är det knappt vinst om du ens överfyller en herrgårdsvagn med öl. Du tjänar 100 kr /tim typ för all tid och alla utgifter. Mer är det inte. - Du måste ha en liten lastbil om det skall bli "pengar". Minst en pall.

Vad tyska staten gör är att de blåser svenska staten. - Utlänningar dvs bla svenskar som lovar att exportera ölen behöver inte betala pant i Tyskland. Bara där är 24 kr/flak. Det är ingen som blir förmögen på ölhandeln. Men skulle svenska staten ta bort panten på viss öl och sälja ett flak för 140-50 kr så skulle hela gränshandeln försvinna över en natt. Staten skulle tjäna miljarder. - Men man gör det inte eftersom man är så extremt trögtänkt i skallen och byråkratin är enorm.

Jag har varit med några kompisar som köpt öl och hade svenska politiker sett denna "Myrhandel" med egna ögon så skulle ölpriserna sänkas direkt. Hela passagerarfartyg med sprit och vin och truckar med ölpallar som levererar till bilarna. Stora som köpcenter och BARA alkohol och bara stängda en timme på natten för rengöring och påfyllning. Hade detta skett närmare Stockholm så hade ölpriserna sänkts redan för 20 år sedan och tyska staten skulle förlora miljarder.
Ja, jag anade att det var på det här viset. Har inte begripit varför det finns en del folk som åker över 50 mil enkel resa från mina trakter och handlar och sen gör sig omaket att sälja vidare.

Visst, de säljer ölflaken 50-100 kronor billigare än bolaget men räknar man den tid de lägger på verksamheten måste det ju bli ren förlust.

Själv handlar jag gärna på systemet, om inte annat för att bli av med tomburkarna på ett bra sätt och dessutom slippa åka så förbannat långt.
Citera
2020-01-27, 15:18
Avstängd
Citat:
Ja, jag anade att det var på det här viset. Har inte begripit varför det finns en del folk som åker över 50 mil enkel resa från mina trakter och handlar och sen gör sig omaket att sälja vidare.

Visst, de säljer ölflaken 50-100 kronor billigare än bolaget men räknar man den tid de lägger på verksamheten måste det ju bli ren förlust.

Själv handlar jag gärna på systemet, om inte annat för att bli av med tomburkarna på ett bra sätt och dessutom slippa åka så förbannat långt.

Jag har sett ett mönster och det är alkoholism. Gratis fylla. Folk som startar "Buissnes" och kör till tyskland och alltid har öl, vin och sprit hemma i kopiösa mängder. De tar sig en pilsner lite då och då. När de börjar smuggla går deras eget liv åt helvete och de slutar smuggla ganska snabbt. De super ner sig. - De som "lyckas" och håller på är nykterister. Pensionärer som tjänar 1500-2000 kr extra en gång i veckan. Dryga ut pensionen typ. Är man pensionär är 1500-2000 kr mycket pengar. Att sälja öl är tydligen ett helvete. Folk ringer på nätterna och vill köpa, ingen fattar vilket jävla otroligt skitjobb det är att ligga i ett dygn på motorväg och betala bensin och alla broavgifter. De vill pruta och vill ha det hemleverat och kräver tom "kall öl". - Det enda de i n t e förväntar sig är en avsugning. - Det är ett oerhört otacksamt arbete. "vanligt folk" kan åka ner för att de är "rebeller" mot staten. Marginalerna är extremt små och om systembolaget kunde leverera flak med 33cl för 150 kr så skulel all handel haverera direkt. Det handlar nästan bara om panten. Det importeras redan tusentals och åter tusentals pantfria burkar över bron dagligen. På en enda helg kommer säkert hundra pallar med öl över öresundsbron. Sälj skitet pantfritt på bolaget istället.
Citera
2020-01-28, 11:18
Medlem
Citat:

Jag har åkt till Göteborg och tagit färjan till Danmark någon gång och köpt öl.

Visst ölen är bra mycket billigare i Tyskland men resan dit + bro och färjeavgifter blir det rätt dyrt.

färjan över till Danmark kostar 100 -150 kr och Norrlands Guld kostar fn 139 kr och ingen pant.
De har även nu Faxe Premium för 99 kr plattan som jag tycker är rätt god.

https://www.stenaline.se/till-danmark/bordershop
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in