2020-01-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du vet Mosul och Raqqa för att ta några exempel. Jo, det var städer med civil befolkning och civila byggnader:

WAR IN RAQQA: RHETORIC VERSUS REALITY
The US-led Coalition's military campaign to oust the "Islamic State" (IS) from its self-styled "capital" in Raqqa, Syria, killed and injured thousands of civilians. Four months of relentless bombardment reduced homes, businesses and infrastructure to rubble.

Civilians were caught in the crossfire in a city that had become a death trap. IS snipers and landmines prevented them from fleeing, while the Coalition's air bombardments and reckless artillery strikes killed them in their homes.
“In five months they fired 30,000 artillery shells on ISIS targets… They fired more rounds in five months in Raqqa than any other Marine artillery battalion since the Vietnam War.”
We thought the forces who came to evict Daesh would know their business and would target Daesh
and leave the civilians alone. We were naïve. By the time we realised how dangerous it had become
everywhere, it was too late; we were trapped.
… Almost everybody was killed. Only I, my husband and his brother and cousin survived. The strike happened at about 7pm. I fainted and when I regained consciousness I heard my husband’s
cousin, Mohammed, calling out. I could neither move nor speak. Then my husband and his
brother found me. My husband was the most seriously injured [of the survivors] – he had a head
wound and blood was pouring from his ears. It was dark and we could not see anything. We called
out but nobody else answered; nobody moved. It was completely silent except for the planes
circling above. We hid in the rubble until the morning because the planes were circling overhead.
In the morning, we found Tulip’s body; our baby was dead. We buried her near there, by a tree.

https://www.amnesty.org/download/Doc...018ENGLISH.PDF

I krig så kan absolut några oskyldiga stryka med men dom har aldrig varit målet. Det är en stor skillnad iran har usas medborgare som mål
Citera
2020-01-06, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Onekligen är källkritik viktigt:
Her er listen over de mest trovärdige medierna

1. The Economist
2. Public television (allemkringkaster, SVT, NO DK)
3. Reuters
4. BBC
5. NPR (allemkringkaster, radio)
6. PBS
7. The Guardian
8. The Wall Street Journal
9. Los Angeles Times
10. The Dallas Morning News

Her er listen over de minst trovärdige medierna.

1. Occupy Democrats
2. BuzzFeed
3. Breitbart
4. Sociale medier
5. Trump
6. Infowars
7. Yahoo
8. Internet
9. Huffington Post
10. The Blaze
Vem gjorde den listan?
Citera
2020-01-06, 08:30
Medlem
Hörde på nyheterna att Iran skulle hämnas på en lika betydelsefull amerikan som S, utan terrordåd i USA låter långsökt, men inte omöjligt, jag tror mer på något annat.

En tanke på hur detta kommer att (ur)arta.

Irak slänger ut USA, var kommer de då att ta vägen ?
Många spekulerar att Israel är ett mål för Iran, en kärnvapenstat, det tror inte jag, jag tror mer på saudi-arabien, tittar man på hur kartan ser ut där nere så ser man att Iran har ju full koll på trafiken in och ut till persiska viken.

Har USA nåt av sina stora hangarfartyg i persiska viken så är väl det ett tydligt militärt mål för Iran att slå till mot, har de inget sådant där ännu så lär knappast Iran tillåta att något kommer heller.
Gissningsvis försöker de sänka något av de amerikanska fartyg som finns där, saudiarabien blir automatiskt inblandade då de ger USA fria händer att utgå från deras land och vatten.

Jag tror att Putin håller sig lugn och inväntar ett svar från Iran, kanske anser att de har rätt till hämnd, eller mer osannolikt att han är nöjd att någon röjde S ur vägen av okänd anledning.
USA gillar ju att använda sina hangarfartyg vid flygräder och då är ju persiska viken enda möjligheten att komma nära Iran.

Ser man på kartan annars så har nog USA tillräckligt med möjliga allierade att låta de kunna anfalla från alla håll både med och utan kärnvapen, dock tror jag inte att det blir kärnvapen såvida inte Iran ger sig på och lyckas med en ordentlig attack på Israel, då kan det finnas risk att Israel tar till kärnvapen.

Hur är Iran rent tekniskt utvecklat, sägs att de har egna satelliter, kan de ha vapen ingen annan vet om ? Finns det bestyckade satelliter ? EMP ?
Om någon lyckas ha det, EMP från en satellit och släcka ett helt land, annars så borde väl det snart vara möjligt då det spekulerats i så många år.

Det skulle ju innebära en ordentlig spark tillbaka till stenåldern, borde ju vara en mindre kostsam krigföring, dock med en massa oskyldiga liv i förlängningen.
Nä, risken är att om det blir ett krig så kommer det nog i slutändan bli mellan Iran och saudiarabien, med en katastrof för världsekonomin som följd p.g.a. att persiska viken ligger emellan och det är två stora oljeländer som stänger till där nere.

Lösningen blir nog till slut att USA och Ryssland sätter ner fötterna och sluter ett fredsavtal
Citera
2020-01-06, 08:31
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vem gjorde den listan?
NPR
visst så kan man hålla på i evigheter...
har alltid sett TT/Reuters som hyggligt trovärdiga...??
Men man kan ifrågasätta allt såklart...
Citera
2020-01-06, 08:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Onekligen är källkritik viktigt:
Her er listen over de mest trovärdige medierna

1. The Economist
2. Public television (allemkringkaster, SVT, NO DK)
3. Reuters
4. BBC
5. NPR (allemkringkaster, radio)
6. PBS
7. The Guardian
8. The Wall Street Journal
9. Los Angeles Times
10. The Dallas Morning News

Her er listen over de minst trovärdige medierna.

1. Occupy Democrats
2. BuzzFeed
3. Breitbart
4. Sociale medier
5. Trump
6. Infowars
7. Yahoo
8. Internet
9. Huffington Post
10. The Blaze
Menar du att Iran Poll tillhör den senare gruppen? Kanske du har svårt med engelskan. Jag kan hjälpa dig igenom dokumentet som jag länkade till och förklara resultatet av undersökning för dig. Skrik bara till!
Senast redigerad av arbetet 2020-01-06 kl. 08:42.
Citera
2020-01-06, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
I krig så kan absolut några oskyldiga stryka med men dom har aldrig varit målet. Det är en stor skillnad iran har usas medborgare som mål
Det är en pågående konflikt annars finns det ju ingen anledning för USA att vara där. Dessutom är det ju USA som har startat konflikten.
En massa människor i Irak vill inte ha dem där vilket man kan förstå. Vill amerikanerna verkligen inte att några av deras soldater skall dö så är det ju bara att ta hem dem. Vad är problemet?
Citera
2020-01-06, 08:35
Medlem
Trump har tvittrat om 52 tänkbara iranska mål. Och nämnde påverkan på iransk kultur. Han får kritik för det. Men jag tolkade detta initialt som att han förtäckt hotade 52 utvalda personer. Dvs Iran höjdare med ” Att det går för dig som för S om ni kör på” Har någon annan tänkt så? Att han inte menade byggnader alltså.
Citera
2020-01-06, 08:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
Jag trodde du var en seriös debattör men uppenbarligen är du en fåne så jag ger dig ett svar nu. Du kan sluta sedan med att kommentera mina inlägg. Jag har inte tid med några puckon.

Vad Trump menar med amerikanska medborgare som dött är USA:s soldater i regionen. Du vet sådana som dör i krig.
Citera
2020-01-06, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är en pågående konflikt annars finns det ju ingen anledning för USA att vara där. Dessutom är det ju USA som har startat konflikten.
En massa människor i Irak vill inte ha dem där vilket man kan förstå. Vill amerikanerna verkligen inte att några av deras soldater skall dö så är det ju bara att ta hem dem. Vad är problemet?

Trump vill ju inte vara i MÖ militärt så det är bara att lämna. Förstår inte varför Trump nu verkar göra allt för att vara kvar i MÖ?
Citera
2020-01-06, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hörde på nyheterna att Iran skulle hämnas på en lika betydelsefull amerikan som S, utan terrordåd i USA låter långsökt, men inte omöjligt, jag tror mer på något annat.
Ja, USA har hangarfartyg i persiska viken och det är inte ett skit Iran kan göra för att komma åt dom. Glöm kärnvapen krig finns inte på kartan.
Citera
2020-01-06, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag trodde du var en seriös debattör men uppenbarligen är du en fåne så jag ger dig ett svar nu. Du kan sluta sedan med att kommentera mina inlägg. Jag har inte tid med några puckon.

Vad Trump menar med amerikanska medborgare som dött är USA:s soldater i regionen. Du vet sådana som dör i krig.

Trump vill ju inte att soldaterna ska vara MÖ så det är bara att ta hem dem då. Världspolis var ju inget för Trump.
Citera
2020-01-06, 08:39
Medlem
Tubleross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname

En tanke på hur detta kommer att (ur)arta.

Irak slänger ut USA, var kommer de då att ta vägen ?
Många spekulerar att Israel är ett mål för Iran, en kärnvapenstat, det tror inte jag, jag tror mer på saudi-arabien, tittar man på hur kartan ser ut där nere så ser man att Iran har ju full koll på trafiken in och ut till persiska viken.

Har USA nåt av sina stora hangarfartyg i persiska viken så är väl det ett tydligt militärt mål för Iran att slå till mot, har de inget sådant där ännu så lär knappast Iran tillåta att något kommer heller.
Gissningsvis försöker de sänka något av de amerikanska fartyg som finns där, saudiarabien blir automatiskt inblandade då de ger USA fria händer att utgå från deras land och vatten.

Jag tror att Putin håller sig lugn och inväntar ett svar från Iran, kanske anser att de har rätt till hämnd, eller mer osannolikt att han är nöjd att någon röjde S ur vägen av okänd anledning.
USA gillar ju att använda sina hangarfartyg vid flygräder och då är ju persiska viken enda möjligheten att komma nära Iran.

Ser man på kartan annars så har nog USA tillräckligt med möjliga allierade att låta de kunna anfalla från alla håll både med och utan kärnvapen, dock tror jag inte att det blir kärnvapen såvida inte Iran ger sig på och lyckas med en ordentlig attack på Israel, då kan det finnas risk att Israel tar till kärnvapen.

Hur är Iran rent tekniskt utvecklat, sägs att de har egna satelliter, kan de ha vapen ingen annan vet om ? Finns det bestyckade satelliter ? EMP ?
Om någon lyckas ha det, EMP från en satellit och släcka ett helt land, annars så borde väl det snart vara möjligt då det spekulerats i så många år.

Det skulle ju innebära en ordentlig spark tillbaka till stenåldern, borde ju vara en mindre kostsam krigföring, dock med en massa oskyldiga liv i förlängningen.
Nä, risken är att om det blir ett krig så kommer det nog i slutändan bli mellan Iran och saudiarabien, med en katastrof för världsekonomin som följd p.g.a. att persiska viken ligger emellan och det är två stora oljeländer som stänger till där nere.

Lösningen blir nog till slut att USA och Ryssland sätter ner fötterna och sluter ett fredsavtal

Tror precis som du säger att Iran försöker sänka ett utav USA:s hangarfartyg. Att de skulle lyckas mörda någon lika betydelsefull person som S är iofs inte helt omöjligt eftersom IS och andra extrema islamistiska celler finns i USA under radarn och kan nog ta ut Mike Pence tex, men det är nog inte det troligaste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in