2020-01-06, 08:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryG
Ja, USA har hangarfartyg i persiska viken och det är inte ett skit Iran kan göra för att komma åt dom. Glöm kärnvapen krig finns inte på kartan.
De lyckades med att spränga hål i en oljetanker och stoppa Aramcos hela produktion. Jag tror nog att de kan hitta på en bra presidentvalspresent lagom till hösten åt Trump.

Och alla som käbblar om kärnvapen. Nej det kommer inte att ske för Trump vet att det inte blir en begränsad historia.
Citera
2020-01-06, 08:44
Medlem
Emolls avatar
Det märkliga är ju att USA skulle inte ha några soldater kvar i MÖ vid det här laget.

Var det inte 2018 som Trump sa att man skulle ta hem SAMTLIGA soldater från Mellanöstern samt Afghanistan? Då USA inte ville agera världspolis längre under Trump.

Någon som vet vad som hände efter det? 🤔
Citera
2020-01-06, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Hörde på nyheterna att Iran skulle hämnas på en lika betydelsefull amerikan som S, utan terrordåd i USA låter långsökt, men inte omöjligt, jag tror mer på något annat.

En tanke på hur detta kommer att (ur)arta.

Irak slänger ut USA, var kommer de då att ta vägen ?
Många spekulerar att Israel är ett mål för Iran, en kärnvapenstat, det tror inte jag, jag tror mer på saudi-arabien, tittar man på hur kartan ser ut där nere så ser man att Iran har ju full koll på trafiken in och ut till persiska viken.

Har USA nåt av sina stora hangarfartyg i persiska viken så är väl det ett tydligt militärt mål för Iran att slå till mot, har de inget sådant där ännu så lär knappast Iran tillåta att något kommer heller.
Gissningsvis försöker de sänka något av de amerikanska fartyg som finns där, saudiarabien blir automatiskt inblandade då de ger USA fria händer att utgå från deras land och vatten.

Jag tror att Putin håller sig lugn och inväntar ett svar från Iran, kanske anser att de har rätt till hämnd, eller mer osannolikt att han är nöjd att någon röjde S ur vägen av okänd anledning.
USA gillar ju att använda sina hangarfartyg vid flygräder och då är ju persiska viken enda möjligheten att komma nära Iran.

Ser man på kartan annars så har nog USA tillräckligt med möjliga allierade att låta de kunna anfalla från alla håll både med och utan kärnvapen, dock tror jag inte att det blir kärnvapen såvida inte Iran ger sig på och lyckas med en ordentlig attack på Israel, då kan det finnas risk att Israel tar till kärnvapen.

Hur är Iran rent tekniskt utvecklat, sägs att de har egna satelliter, kan de ha vapen ingen annan vet om ? Finns det bestyckade satelliter ? EMP ?
Om någon lyckas ha det, EMP från en satellit och släcka ett helt land, annars så borde väl det snart vara möjligt då det spekulerats i så många år.

Det skulle ju innebära en ordentlig spark tillbaka till stenåldern, borde ju vara en mindre kostsam krigföring, dock med en massa oskyldiga liv i förlängningen.
Nä, risken är att om det blir ett krig så kommer det nog i slutändan bli mellan Iran och saudiarabien, med en katastrof för världsekonomin som följd p.g.a. att persiska viken ligger emellan och det är två stora oljeländer som stänger till där nere.

Lösningen blir nog till slut att USA och Ryssland sätter ner fötterna och sluter ett fredsavtal

Usa kommer inte lämna irak. Israel är irans huvud mål man kan absolut ställa till ett helsike i israel men svaret skulle bli tufft. Usa har inga hangarfartyg i persiska viken dålig koll på vad dom har där men 1 Arleigh Burke skulle kräva hela irans flygvapen för att sänka. Många andra länder har fartyg där med dock. Tekniskt så ligger iran någonstans mellan 70-80tal. Iran har inga sateliter.emp är en sido effekt av kärnvapen explosioner. saudiarabien finns stor risk att dom blir inblandade ja. Tror dock iran kommer hitta på nå små saker sedan blir det inge mer. Ev något större sedan svarar usa och iran ger sig. Iran kan helt enkelt aldrig vinna och starta ett krig som man inte kan vinna är rätt korkat.
Citera
2020-01-06, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag trodde du var en seriös debattör men uppenbarligen är du en fåne så jag ger dig ett svar nu. Du kan sluta sedan med att kommentera mina inlägg. Jag har inte tid med några puckon.

Vad Trump menar med amerikanska medborgare som dött är USA:s soldater i regionen. Du vet sådana som dör i krig.

Nej han menar civila.
https://www.nytimes.com/2019/12/27/u...tack-iraq.html
Citera
2020-01-06, 08:54
Medlem
Silverhammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Menar du att Iran Poll tillhör den senare gruppen? Kanske du har svårt med engelskan. Jag kan hjälpa dig igenom dokumentet som jag länkade till och förklara resultatet av undersökning för dig. Skrik bara till!
Jag menar inget, what so ever du drar en rad förhastade slutsatser....
Jag har inga problem med engelskan,Tack, men du tycks ha vissa attityds problem.
Skrik bara till så kan jag hjälpa dig med dem.)
Amir Farmanesh, Ph.D.
Har ekonomiska intressen man bör vara mer uppmärksam.
CEO at People Analytics (IranPoll, VoxDash)
https://www.linkedin.com/in/farmanesh/
Citera
2020-01-06, 09:10
Medlem
soulknaves avatar
Iran har börjat anrika uran full ut de struntar i överenskommelsen, jag har alltid trott att Iran & atombomber skulle vara starten/slutet på ww3 men först om 40 när de är mer utvecklade militärt inte nu. 1 general kan inte vara terrorist i övrigt, attacken på Soleimani var en krigsförklaring som Trump gjorde för att pysa ur luft på hans möjliga riksrätt, snubben är som en sur elak rik unge som går loss i toys r us.
Citera
2020-01-06, 09:11
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Vilket är varför jag tror att Iran kommer ett slå till på ett smart sätt, antingen genom att göra något som försvagar honom inför valet eller som gör att det blir ännu svårare för honom rörande sin impeachment då även det är uppe på spelplan.

Sedan är väl frågan hur Ryssland ser på det hela för om ryssarna är rosenrasande på Trump så kan även se blanda sig i det hela

Tror du Putin kommer att lägga sig i med trupper? Du drömmer och röker hasch. Vakna.

Kina och Ryssland kommer på sin höjd fördöma om ens det. Vad gjorde Ryssland när Trump bombade Putins allierade Syrien? Putin kommer reagera på ungefär samma sätt nu. Kanske något uttalande och kanske inte ens det.

Till skillnad från dig har dom lite koll på styrkeförhållandena. Sedan är inte Trump Hillary eller Obama som backar och ber om ursäkt hela tiden. Han är en ganska triggerhappy cowboy när det gäller allt möjligt.
Citera
2020-01-06, 09:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverhammer
Jag menar inget, what so ever du drar en rad förhastade slutsatser....
Jag har inga problem med engelskan,Tack, men du tycks ha vissa attityds problem.
Skrik bara till så kan jag hjälpa dig med dem.)
Amir Farmanesh, Ph.D.
Har ekonomiska intressen man bör vara mer uppmärksam.
CEO at People Analytics (IranPoll, VoxDash)
https://www.linkedin.com/in/farmanesh/
Det har alla så vad är nytt? Iran Poll redovisar sina metoder, Reuters hänvisar till anonyma källor.

https://www.iranpoll.com/method

Jag antar att Iran Poll tjänar bra med pengar med tanke på deras klienter:

https://www.iranpoll.com/clients

Utan att de behöver fejka några resultat. Snarare för att de ses som seriösa och trovärdiga.
Citera
2020-01-06, 09:22
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 415brushan
Visst är det sjukt?

Ungefär som att jag skulle göra inbrott hos min granne, sno alla hans pengar, bygga ett tält i hans vardagsrum för de pengarna och sen vilja ha ännu mer betalt för att jag slösat hans pengar på tältet.

De är helt sinnessjuka! Gangstrar

Korkad liknelse. USA har hjälpt irakerna i väldigt hög utsträckning. Nu vill iraker med kopplingar till Iran kasta ut deras soldater (samt alla andra länders soldater), då är det rimligt att de kompenserar USA för deras baser. Baser där de har lärt upp irakiska soldater. Om de inte går med på vanligt hyfs är sanktioner helt klart rätt väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Thabeet
Han framstår dock som en jubelidiot och många av hans krav och påståenden är rejält urkorkade. Detta är ett av många fullkomligt idiotiska påståenden, ett annat var det klassiska om att Mexiko ska betala för "the wall".

Att Trump skulle vara "sinnessjuk" eller "idiotisk" säger mer om er okunskap om honom. Vad han säger är inte alltid vad han tror kommer ske utan snarare vad som är bäst för USA.

Han framstår alltså som en person som står upp för USA. Mexiko bekostar idag 27 000 egna poliser som bevakar USAs gräns så att olovliga inte ska kunna komma in i USA illegalt.
Senast redigerad av SalazarSlytherin 2020-01-06 kl. 09:27.
Citera
2020-01-06, 09:34
Medlem
SalazarSlytherins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellobbq
Om man hotar med att bomba ett lands kulturella platser så kan man börja fundera.
Världen var i chock när IS förstörde Palmyra och nu hotar världens mäktigaste man med samma sak.

Eller är det "bara retorik" ?

Det har han inte gjort. Läs hans tweet, inte vad msm skriver om den. Han skrev "...important to Iran & the Iranian culture...", det är inte samma sak som 'cultural sites'.

Inte för att jag personligen skulle bry mig särskilt mycket om Irans kulturella platser. De får helt enkelt skylla sig själv om de går till attack mot USA igen.

Citat:
Ursprungligen postat av ertil
Jag har inte hävdat något alls, så jag vet inte varför jag skulle försöka bevisa ett enda dugg. Jag undrar hur man kommer fram till att S var terrorist. Har inte sett en enda en förklara på vilka grunder man hävdar att S var terrorist. Tydligen är det lite svårt. Inte mig emot.

Kan det bero på alla tusentals mord och alla terrorattacker han och hans terrororganisation 'Islamic Revolutionary Guard Corps' och speciellt 'Quds Force' ligger bakom? Eller att han enligt Pentagon planerade nya attacker i närtid.

Nu har jag förklarat det två gånger i tråden och många andra har också gjort det. Jag tror att även du kan förstå det nu.
Senast redigerad av SalazarSlytherin 2020-01-06 kl. 09:42.
Citera
2020-01-06, 09:38
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Det märkliga är ju att USA skulle inte ha några soldater kvar i MÖ vid det här laget.

Var det inte 2018 som Trump sa att man skulle ta hem SAMTLIGA soldater från Mellanöstern samt Afghanistan? Då USA inte ville agera världspolis längre under Trump.

Någon som vet vad som hände efter det? 🤔

Förmodligen under förutsättningen att inget oförväntat nytt inträffade, vilket det gjort.
Citera
2020-01-06, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Vi får väl se när USA och Sverige är en rykande stenhög. Ryssland och Kina kommer stå på Irans sida. Kina har till och med tillkännagivit detta och jag är övertygad om att Ryssarna framfört det till dåren i vita huset sen tidigare.

Det kommer inte hända. Bara en obildad arab tror något sådant dumt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in