Citat:
Dom mest skrckinjagande mnniskor jag trffat skiter fullstndigt i vilken typ av status dom har, dom vrsta av dom vrsta r folk som inte har ngot att frlora, och det r oftast ngot man knner av fort p ngon. Men d blir dom helt pltsligt vldigt instabila istllet, jag frstr inte riktigt vad det r TS r ute efter.
Vill han framst som en fullblods psykopat eller vill han bara att folk ska vika undan nr han gr p gatan, det sistnmna r inte s svrt d man kan se direkt vilka mnniskor som r respektingivande och det r ingenting man kan frfalska, man mste helt enkelt ha haft tillrckligt med erfarenhet eller misr i sitt liv.
Farliga mnniskor vill inte se farliga ut utan snarare tvrtom s frsker man dlja sitt mrker.
Vill han framst som en fullblods psykopat eller vill han bara att folk ska vika undan nr han gr p gatan, det sistnmna r inte s svrt d man kan se direkt vilka mnniskor som r respektingivande och det r ingenting man kan frfalska, man mste helt enkelt ha haft tillrckligt med erfarenhet eller misr i sitt liv.
Farliga mnniskor vill inte se farliga ut utan snarare tvrtom s frsker man dlja sitt mrker.
Jag frstod att jag var tvungen att brodera ut vad jag menar med auktoritet. Vilken r den faktor som har mest bredd och utrymme fr individer att medvetet eller omedvetet signalera om att stta inramningens hierarki samt dennes plats i den i interaktionen.
Ex fr att gra det tydligt: En polis kommer fram till en svensson och frgar hur det str till.
Inramningen av den sociala situationen blir automatiskt att svensson r under luppen fr ngot och r underordnad polismannens auktoritet (d polisen har utkade befogengeter med std i lag, samt trning i fysiska konfrontationer, polisen br ven vapen).
Polisen kommer ven agera utifrn vertygelsen om detta.
Sen nr det kommer till vanliga snubbar r en vanlig form att gra detta p r just genom att bra en typ av uniform. T ex, mcvstar, klder frn styrketrningsmrken t ex gasp, kampsportsmrken, militra persedlar eller patches etc.
Klderna behver inte vara nn typ av uniform, dremot kan det vara ett genensamt stt att kl sig p i ett socialt system, t ex ett gng, dr ocks en kldkod om hierarki kan finnas.
Dock, oavsett kldsel, utsmyckningar, tatueringar, brottarron, rr eller inboxad nsa s kommer dessa errodera snabbt om personen sjlv inte r en auktoritet i sig sjlv. Det spelar egentligen ingen roll om personen faktiskt har nn auktoritet nnstans utan mer om vertygelsen av att man r en auktoritet. Personer kan tnka olika om sig sjlva men det utmynnar i det jag skrev. T ex, nobodyn Lasse har egentligen inget att komma med men har av nn outgrundlig anledning en stark vertro p sig sjlv och sina frmgor.
Krigsveteranen Johan har varit med om allt det dr och vet vad han kan, och inte kan och vet vart han str.