2023-04-13, 08:18
Medlem
cleolinas avatar
85,6, vad fan…
Är genuint rädd att min kropp älskar att väga på 85 och inte tänker sig väga något annat.
Men: om jag tidigare blivit bra på att gå i rulltrappor (uppåt) har jag nu blivit bra på att gå SNABBT i rulltrappor (uppåt).
84 trappavsatser fick jag ihop igår!
Mycket tack vare upp och ner till tvättstugan då jag försökte ta tag i det helvetet som är garderoben. (Se inlägg ovan om ”ett helvetet i taget”, mitt nya ledord.)
Men ganska tydligt att stress får mig att äta, åsynen av alla kläder utslitna på golvet fick mig att vada genom alla persedlar fram till skafferiet och genast sluka två raw bars.
Men nu börjar det bli så fint! Allt är inte färdigtvättat och sorterat och rensat ännu men ser ut som jag första gången i livet kommer att få plats över! Tack, Olof!

Har fått ny adhd-medicin utskriven men inte tagit den. Det har funkar ganska ok ändå? Den där dagen när jag både hade pms och slut på medicinen övervägde jag på riktigt om jag skulle sjukskriva mig, för barnens och alla medresenärer på röda och gröna linjens skull.
Men det gick bra! Barnen var fromma som lamm och jag lyckades undgå att ryta till en militär i t-banan att han skulle sluta sitta och snora och snyta sig. (Så man kan sitta käpprak i ryggen, knyta och blanka sina skor men man kan inte snyta sig?)
Nej, men på riktigt: det spontana, impulsiva adhd-kommenterandet är det jag skäms mest över. Sker inte ofta, men när det sker. Och man får, som lärare, på riktigt akta sig så man inte börjar uppfostra folk i vardagen också; ocharmigt. ”HYSSSSSSSSJ!”, ”Skosnörna!”, ”Snyt dig! Och tvätta händerna efteråt! Med tvål!”
Vill ner till 84 innan jag börjar ta igen, vill inte att folk ska tro att det är medicinen som gör det. Har ju märkt noll skillnad på vikten med den. Tyvärr. Hade höga förhoppningar om att ”rasa i vikt”, men nej då…

Äsch! Tänk om jag alltid kommer att vara en ”fet fröken”… Men i går när jag låg och läste hade jag åtminstone en fin kurva över höften och stor glipa mellan höft och jeans. Och när jag ligger på rygg börjar det gå neråt efter revbenen nu. Tidigare gick det uppåt eller på samma nivå… Nu är det som en trevlig skidbacke kan man rutscha neråt med fingrarna på.
Men fortfarande på 85….

Har haft sån träningsvärk i primärt baksida lår efter crosstrainingen att jag inte ville träna i går, ska försöka hinna i dag. Åtminstone jogga på kvällen.

Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Tack för tipset. Ska försöka mig på lite mos imorgon!

Ja, vitkål använder jag mycket istället för pasta. Jag brukar strimla lite vitkål och fräsa i stekpannan och sen ha lite fisk till. Riktigt gott och kalorisnålt.
Hoppas det blev till belåtenhet!
Citera
2023-04-13, 09:53
Medlem
cleolinas avatar
Har iaf nu gjort en massa sit ups (tills det värkte i magen), armhävningar, både vanliga och såna tvärtom, typ dips, som tränar triceps (tills det gjorde ont i skuldror och axlar), höftlyft (tills det blev för jobbigt pga träningsvärken i baksida lår), utfallssteg (tills jag började noja över att skada knäna).
Tips: om ni inte orkar träna, gör åtminstone något lite hemma. Börja med höftlyft från soffan (skuldror på soffan, ben i golvet, variera avstånd, testa med ett ben över det andra för ökad tyngd), kul övning, man märker snabbt effekt i form av putig stjärt.

Vet att det låter som en dålig ursäkt att inte hinna träna i dag, men har tvättid för de sista kläderna och i afton bokklubb, otroligt långtråkig bok som jag måste hetsläsa klart under dagen. Bokklubb i hans kvarter. Inte jag som bestämt det och vill inte alls träffas där. Usch. Är så nojig att se honom. Eller - hade varit helt ok att se honom. Vill inte se honom med tjej. Och vill inte att han ska se mig. Fortfarande tjock, ful, osexig.
När jag sorterade tvätten nu tog jag som vanligt inte med hans kvarglömda t-shirt. Brukar begrava ansiktet i den och sniffa.
Urtypen för amerikansk high school-film?
Fet glasögonprydd brunett ligger hemma i sängen, en säng fylld med böcker, och trånar efter den snygge, vältränade 10-poängskillen och sörjer över att inte hon också är en smal, snygg, sexig, åtrådd blondin.
Hade kanske varit ursäktbart om man var typ 16, 17.
Jag är inte typ 16, 17.
Det får räcka nu.
Ett år har hans t-shirt legat kvarglömd här, ett år har jag sniffat i den. Snart har vartenda textilstycke i huset tvättats (jag upptänkte en mal och blev desperat, därför jag slet ut allt och började tvättade fanatiskt).
Ska hans tröja vara det enda otvättade?
Det räcker.
Några sista sniff, sen åker den med i tvätten.
Allt tvättat, rent, nytt.
Önskar min hjärna kunde göra samma.
Men det är klart det känns bättre nu än för ett år sen!
Och - jag började efter ett tag, kommer tyvärr inte ihåg när, troligen i slutet av maj, anteckna mina träningspass, mitt mål var från början att utföra 10 kondition, 10 styrka, 10 yoga. Har glömt att anteckna ibland, men sedan slutet av maj/början av juni har jag iaf åstadkommit:
8 megaformerpass
20 yogapass
12 renodlade styrkepass på gym
31 konditionspass
36 övriga (olika gruppass, såsom pilates och shape up eller simning)
Tänk om jag bara gett upp i stället!
Jag är 107 träningspass starkare sedan förra årets vår!
Nu ner i tvättstugan.
Och i morgon kanske jag ska ta min adhd-medicin ändå…
Citera
2023-04-13, 22:16
Medlem
cleolinas avatar
Har precis joggat 5 km igen!
På samma usla tid som förut men jag är ändå häpen och förtjust.
Äh, är ju öppen med allt annat, och kan det ju inte vara mer pinsamt än resten av den här journalen, så: 40 minuter tog det.
8 min per kilometer. Knappast en lysande tid, kanske inte blir känd som ”Blixten från [stadsdelen]” any time soon…

Och tröjan är tvättad. Här vill jag påpeka att jag naturligtvis inte sniffade på den jämt, men ja, nån gång varannan vecka. Och ja, jag gjorde det innan jag slängde in den i tvätten nu också, lukter är ganska bra på att trigga minnen och tja, nu är det väl sista gången jag kan locka fram minnet på samma sätt att ligga i hans armar, mm, jag rös, men det är lika bra, jag liksom fattar att jag får skärpa mig, fattar att ni tycker att jag är patetisk, det ÄR jag. Jag tycker liksom också det…
”En sista rysning”, det låter som titeln på en dålig romancebok från 80-talet, jag kanske ska skippa alla pretentioner och börja skriva romance i stället?

Jaha. Vilken vecka. Inte samma kalendervecka visserligen, men om man räknar ”period på 7 dagar”.
Joggat 5 km 2 gånger, äntligen tvättat hans tröja, känner mig ensammast och minst betydelsefull i världen men känner också ”oh well”, ja, vad sjutton kan man göra?
Finns väl inte så mycket annat att göra än att hoppa upp och sätta på lite Whitney Houston och dansa en stund.
Citera
2023-04-14, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Har precis joggat 5 km igen!
På samma usla tid som förut men jag är ändå häpen och förtjust.
Äh, är ju öppen med allt annat, och kan det ju inte vara mer pinsamt än resten av den här journalen, så: 40 minuter tog det.
8 min per kilometer. Knappast en lysande tid, kanske inte blir känd som ”Blixten från [stadsdelen]” any time soon…

Och tröjan är tvättad. Här vill jag påpeka att jag naturligtvis inte sniffade på den jämt, men ja, nån gång varannan vecka. Och ja, jag gjorde det innan jag slängde in den i tvätten nu också, lukter är ganska bra på att trigga minnen och tja, nu är det väl sista gången jag kan locka fram minnet på samma sätt att ligga i hans armar, mm, jag rös, men det är lika bra, jag liksom fattar att jag får skärpa mig, fattar att ni tycker att jag är patetisk, det ÄR jag. Jag tycker liksom också det…
”En sista rysning”, det låter som titeln på en dålig romancebok från 80-talet, jag kanske ska skippa alla pretentioner och börja skriva romance i stället?

Jaha. Vilken vecka. Inte samma kalendervecka visserligen, men om man räknar ”period på 7 dagar”.
Joggat 5 km 2 gånger, äntligen tvättat hans tröja, känner mig ensammast och minst betydelsefull i världen men känner också ”oh well”, ja, vad sjutton kan man göra?
Finns väl inte så mycket annat att göra än att hoppa upp och sätta på lite Whitney Houston och dansa en stund.

Heja dig Cleo! Tycker du kämpar på bra. Läser dina uppdateringar, tycker du skriver underhållande. Glöm inte att den viktnedgång du redan gjort är en bedrift i sig, var stolt!
Citera
2023-04-15, 21:54
Medlem
cleolinas avatar
Tänkte komma under 40 minuter. Det gjorde jag inte men joggade åtminstone delvis lite snabbare, vilket dock medförde att jag delvis även joggade lite långsammare - och stönade och flämtade, blev helt varm, är svettig på ryggen - men det kanske mer beror på att det varit varmare än på enorm ansträngning.
Men ja, det VAR jobbigare i dag, benen kändes stundom så stumma och tunga, jag är stolt att jag ändå bet ihop och sprang. Well, ja, joggade, då…
Men 40 minuter i kväll igen. Snap! Längtar tills jag blir smalare, om det nu nånsin händer. Måste vara så mkt enklare att jogga utan övervikt.

Så - således har jag tre gånger under det här lovet joggat 5 kilometer.
Jag har heller inte ätit en enda godisbit eller efterrätt, inte minsta smula.
Dock - upptäckte barsen från Fibr, sötade med björksocker (xylitol), jag är generellt skeptisk till sötningsmedel (ja, bortsett från socker och honung då…) men björksocker tycker jag är ok. De var dock sjukt goda, smakade med lite god vilja som the real deal, kanske blev lite för många såna…

Och proteinpulver vanilj blandat med fryst, skivad banan smakar typ som sockerkakssmet… Har blivit besatt. Köpte 2 kilo bananer i dag… 😬

Lite trist att den enorma kicken jag upplevde efter första gången med 5 km uteblivit de två andra gångerna. Snarare nedstämd nu.

Nej, nu fokuserar vi på bra saker:
Vaknade i sol, årstiden där solen kommer in i min säng på morgonen förklaras härmed invigd.

Årets första av mig sedda humla! Världens sötaste djur? Blir alltid så glad när jag ser en; kom inte och säg att jag är hard to please! De är ju också prima exempel på några vars mjuka bullighet klär dem. Skulle knappast vara lika gulliga om deras mullighet ersattes av en spinkig getinglook…

Vaktparaden! Åh, älskar den! Blir lika överförtjust som ett barn - eller som en turist… - när jag ser/hör dem.

Stjärnhimlen! Träden!

Ja, och sen, förlåt, jag fattar att jag är odräglig, men…
Jag! Har! Joggat! 5! Km! Tre! Gånger! Under! Lovet!
(Mobilen ville ändra lovet till livet. Ja, det är ju faktiskt också korrekt…)

Citat:
Ursprungligen postat av ryssfemm
Heja dig Cleo! Tycker du kämpar på bra. Läser dina uppdateringar, tycker du skriver underhållande. Glöm inte att den viktnedgång du redan gjort är en bedrift i sig, var stolt!
Gulle dig! Tack!
Jovars. Men jag ska ned mer!

Edit:
Barsen från fibr, min favorit var kärleksmums och chokladboll:
https://www.meds.se/fibr/?iosbid=brands-4674-A
Proteinpulver från Holistic:
https://www.meds.se/holistic/holisti...oducts-34274-A

Edit igen:
Så här gör man bananglass:
Skala, skiva och frys in lite bananer. Obs! Ju prickigare, desto bättre! Markant ökad sötma i dem med mörka fläckar på.
Låt tina lite. Går bra att mixa (med t ex stavmixer) som de är men man kan också blanda in lite allt möjligt. Jag brukar köra med någon matsked kakao men har nu börjat med proteinpulver choklad utöver kakao. Det ger en ännu större mjukhet, påminner lite om mjukglass.
Och har jag i proteinpulver vanilj skippar jag kakaon.
Jag är ingen större glassfantast, för de som är det kanske det här är undermåligt, men för mig som inte är en glassmänniska smakar det underbart! Sött och krämigt!
Senast redigerad av cleolina 2023-04-15 kl. 22:13.
Citera
2023-04-23, 08:15
Medlem
cleolinas avatar
Har hittat ett program i SATS-appen, tycker det är bra och roligt att testa lite nya övningar, hantlar är allt som behövs, skönt tycker jag som inte är så förtjust i stänger.
Min favorit är att ligga på bänk med viss lutning och pressa vikt uppåt, kände mig både stark och utmanad samtidigt, känns också som en bra övning om man blir levande begravd och måste slå sig ut. (Sorry, lyssnade på Kill Bill-soundtracket.)
Hittar tyvärr inte passet på deras hemsida så kan inte länka. Men gillar det som sagt, också kul att de har rutor bredvid som man kan kryssa i när man gjort respektive övning; jag ÄLSKAR att checka av på listor.

Har kört 2 av veckans 3 pass och sista i eftermiddag.
Har också joggat 5 km och i går sprang jag - men då orkar jag bara 2 varv. Upprepade det 5 gånger, så en 1 km sammanlagt. (Med pauser, som sagt var…)
Kände mig lätt och stark när jag sprang! Men kondisen…
Min plan är iaf att springa 2 varv gånger 5 vid 3 tillfällen under nästa vecka och veckan efter det öka till 3 varv.

Bra under veckan:
Efter springturen (lol, mobilen ville ändra det till ”sprinttriumf” - tack, kära mobil, för att du är så peppig!) i går var min stjärt riktigt snygg i flera olika vinklar. Hm, sprinttriumf låter ju riktigt bra, kanske ska börja referera till mina jogg/spring-pass som det…
OK, känner mig inte riktigt framme att kalla mig för Venus aux belle fesses ännu (betyder Venus med snygga rumpan och står som staty på Nationalmuseum), kanske snarare Venus med breda hängrumpan, men kul att den iaf tillfälligt kan se snygg ut! Med mer springande hoppas jag att den blir hög, fast och putig på permanent basis.

Sol, många steg, ändå varit glad.

Dåligt under veckan:
Tänkte att ”nej, nu jävlar” och gick och köpte en brödrost och ni fattar var det betyder? Jösses. Har ätit rostat bröd i parti och minut.

Sover dåligt, vaknar tidigt, är svintrött på eftermiddagarna, började äta av resterna av barnens påskägg bara för att hålla mig vaken, höll på att somna face down i påskägget. Frossade också i kex.
Men tja, försöker ju ta mig samman och har redan gjort upp en handlingsplan:
Vattenflaska med VARJE dag, tycker om Friggs cold brew tea, typ 2 kalorier i.
Ett nödförråd av… Red Bull! Jag som är sjukt skeptisk både mot konstgjorda sötningsmedel och kolsyra… men vill aldrig mer hamna i en situation att jag äter 10 kex och 2 hg godis bara för att hålla mig vaken.

PMS… och veckans glädje har bytts ut mot molokenhet. Känns som jag aldrig kommer att komma över honom, ska jag vara ledsen och olycklig kär vid varje pms resten av livet? Men well, bättre det än på permanent basis. Och nej, har inte kommit över honom återstoden av månaden men är iaf inte, en klar majoritet av dagen, ledsen längre. Mest ensam och uppgiven.

Det var dagens glada pms-inlägg! Och sömniga. Hoppas meningsbyggnaden var begriplig, vaknade vid typ 5 och har legat och stirrat och är så trött…

Dagen vikt 85,5… 🙄
Fanns det inte ett gäng typ på 90-talet som tatuerade in Fucked for life på knogarna?
Jag kanske ska tatuera in Fat for life i stället… 😎

Edit:
Tyvärr syns inte övningarna här, men det är deras ”dumbbells only”.
https://www.sats.se/traningsprogram
Senast redigerad av cleolina 2023-04-23 kl. 08:20.
Citera
2023-04-23, 12:41
Medlem
knuckledusts avatar
Tycker du om kaffe?
Citera
2023-05-01, 23:45
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Har hittat ett program i SATS-appen, tycker det är bra och roligt att testa lite nya övningar, hantlar är allt som behövs, skönt tycker jag som inte är så förtjust i stänger.
Min favorit är att ligga på bänk med viss lutning och pressa vikt uppåt, kände mig både stark och utmanad samtidigt, känns också som en bra övning om man blir levande begravd och måste slå sig ut. (Sorry, lyssnade på Kill Bill-soundtracket.)
Hittar tyvärr inte passet på deras hemsida så kan inte länka. Men gillar det som sagt, också kul att de har rutor bredvid som man kan kryssa i när man gjort respektive övning; jag ÄLSKAR att checka av på listor.

Har också joggat 5 km och i går sprang jag - men då orkar jag bara 2 varv. Upprepade det 5 gånger, så en 1 km sammanlagt. (Med pauser, som sagt var…)
Min plan är iaf att springa 2 varv gånger 5 vid 3 tillfällen under nästa vecka och veckan efter det öka till 3 varv.

Bra under veckan:
Efter springturen (lol, mobilen ville ändra det till ”sprinttriumf” - tack, kära mobil, för att du är så peppig!) i går var min stjärt riktigt snygg i flera olika vinklar. Hm, sprinttriumf låter ju riktigt bra, kanske ska börja referera till mina jogg/spring-pass som det…
OK, känner mig inte riktigt framme att kalla mig för Venus aux belle fesses ännu (betyder Venus med snygga rumpan och står som staty på Nationalmuseum), kanske snarare Venus med breda hängrumpan, men kul att den iaf tillfälligt kan se snygg ut! Med mer springande hoppas jag att den blir hög, fast och putig på permanent basis.

Dåligt under veckan:
Tänkte att ”nej, nu jävlar” och gick och köpte en brödrost och ni fattar var det betyder? Jösses. Har ätit rostat bröd i parti och minut.

Sover dåligt, vaknar tidigt, är svintrött på eftermiddagarna, började äta av resterna av barnens påskägg bara för att hålla mig vaken, höll på att somna face down i påskägget. Frossade också i kex.
Ett nödförråd av… Red Bull! Jag som är sjukt skeptisk både mot konstgjorda sötningsmedel och kolsyra… men vill aldrig mer hamna i en situation att jag äter 10 kex och 2 hg godis bara för att hålla mig vaken.

PMS… och veckans glädje har bytts ut mot molokenhet. Känns som jag aldrig kommer att komma över honom, ska jag vara ledsen och olycklig kär vid varje pms resten av livet? Men well, bättre det än på permanent basis. Och nej, har inte kommit över honom återstoden av månaden men är iaf inte, en klar majoritet av dagen, ledsen längre. Mest ensam och uppgiven.

Det var dagens glada pms-inlägg! Och sömniga. Hoppas meningsbyggnaden var begriplig, vaknade vid typ 5 och har legat och stirrat och är så trött…

Dagen vikt 85,5… 🙄
Fanns det inte ett gäng typ på 90-talet som tatuerade in Fucked for life på knogarna?

Edit:
Du har troligen nått en platå här vif 85 kilo, sådant händer.

Dubbelkolla med måttbandet, så länge det händer saker gör du helt rätt och det verkar det ju att det gör.

Tänkte på det du skriver om artificiella sötningsmedel, jag har också resonerat så men numera svängt då forskningen inte hittar något farligt med detta, däremot vet vi med säkerhet att sockret och de enkla kalorierna man får i sig är livsfarliga.

Man vänjer sig vid smaken men givetvis går inget upp mot sockerläskeblask och detta kan man unna sig ibland, få tillfällen, små portioner - du kan till och med blanda i hälften sockerfritt så får du bara hälften så många kalorier i dig.

Snart sommar och kämpa på!
Citera
2023-05-03, 08:32
Medlem
Citat:
Dagen vikt 85,5… 🙄
Tycker jag känner igen detta så väl. Ju mer man tränar desto svårare är det att gå ned i vikt. I mitt fall beror det på att jag blir oproportionerligt hungrig av att springa samt till viss del att jag tycker att jag kan belöna mig med något gott. Om viktnedgången är det primära och inget annat fungerar kanske det kan vara en idé att sluta träna och äta tills du nått din målvikt. Och då såklart återuppta träningen med sällan skådad frenesi.
Citera
2023-05-03, 17:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av AngerManagement
Tycker jag känner igen detta så väl. Ju mer man tränar desto svårare är det att gå ned i vikt. I mitt fall beror det på att jag blir oproportionerligt hungrig av att springa samt till viss del att jag tycker att jag kan belöna mig med något gott. Om viktnedgången är det primära och inget annat fungerar kanske det kan vara en idé att sluta träna och äta tills du nått din målvikt. Och då såklart återuppta träningen med sällan skådad frenesi.

Sluta träna är inget vettigt råd någonstans . Någon form av daglig fysisk ansträngning är nödvändig för att lösa en persons problem med övervikt.
Citera
2023-05-05, 14:01
Medlem
Citat:

Bra under veckan:

Dåligt under veckan:

Dagen vikt 85,5… 🙄

Edit:

Du är så grym som håller i med träningen, någon tatuering med fat for life tror jag inte passar dig! Kör hårt
Citera
2023-05-30, 07:02
Medlem
Hur går det med träningen Cleo? Saknar dina uppdateringar ☺️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här