Citat:
Ursprungligen postat av
OlikaBroed
Jag diagnosticerades med tjocktarmscancer just innan julen 2020. Redan då var prognosen för tillfrisknande dålig. Den är trots intensiv cytostatikabehandling nu ännu sämre och med all säkerhet kommer jag vara död inom närmsta månaderna. Jag är annars 40 år gammal och man.
Vore roligt att få svara på era frågor om ni har några!
Vill först beklaga beskedet, känner inte dig men du finns i mina tankar just nu.
Hade själv en nära vän som gick bort tidigare i våras, 36 år gammal, av hudcancer.
Man ska veta att man för alltid kommer leva vidare i sina närmastes tankar och vardag.
Något som jag tänkt på ofta sedan vännen gick bort är om det är viktigare att bara leva sitt liv eller om det faktiskt är viktigare att gå bort och bli ihågkommen för det goda man gjort.
Betydelsen för omvärlden är långt större om man inte längre finns kvar i livet men har gjort en god sak, än om man fortfarande är i livet och gör dåliga saker.
Betydelsen och värdet på ens liv kan alltså vara större efter att man lämnat, ifall man blir ihågkommen som en god människa av de som lever vidare.
En annan sak man tänker på är att människan tänker kortsiktigt och tar alltid saker för givet, man kan gråta för att man förlorat pengar på börsen eller fått bilen krockad, men bryr sig inte nämnvärt om att äta rätt, sluta röka eller använda solkräm, vilket kan få långt större konsekvenser.