Flashback bygger pepparkakshus!
2021-09-16, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Flickan har inte gjort något fel. Det måste VERKLIGEN påpekas.

Flickan har enbart gått till partiledningen med anklagelserna. Hon har inte spridit några uppgifter offentligt i någon stor omfattning. Således inte förtal.

Det är inte heller fråga om falsk tillvitelse eftersom hon inte har polisanmält Hanif Bali.

Om ingenting olämpligt har hänt får man ju ändå säga att hon gjort fel? Än så länge finns det vad jag förstår inget, utöver hennes utsaga, som tyder på några snedsteg. Och om det ska ha skett i nån sorts chat-format borde det ju vara rätt enkelt att skaka fram uppgifter, om de nu finns.
Citera
2021-09-16, 13:26
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
Vi vet ju inte om det är förtal förrän det är klarlagt vad som hänt. Det är inte förtal att tala om för någon i ett slutet sammanhang vad man upplever att en person gjort mot en.

Visar det sig dock att det är helt påhittat och att uppgifterna lämnades enbart för att skada Balis rykte, då är det förtal.

Hon har spridit anklagelser i syfte att få Bali sparkad, solklart förtal.
Det behöver inte ens vara falska uppgifter enligt svensk lag.

Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Återigen, att ragga på någon över 15 är inte olagligt i Sverige. Men det kan vara väldigt olämpligt av någon vuxen, speciellt om de har någon position i den unges liv såsom tränare, idol osv att göra oönskade närmanden. Så var ska den unga personen vända sig om sådant försigår?

Det finns inga bevis att det har skett och det är olagligt att svärta ned personer genom att sprida sådana uppgifter.
Senast redigerad av rskworpb 2021-09-16 kl. 13:28.
Citera
2021-09-16, 13:27
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Hon har spridit anklagelser i syfte att få Bali sparkad, solklart förtal.

Det finns inga bevis att det har skett och det är olagligt att svärta ned personer genom att sprida sådana uppgifter.

Du fortsätter att undvika frågan, vilken får mig att misstänka att du är av uppfattningen att barn ska bara hålla käft och inte tala om någon försöker utnyttja en. Bra att veta.
Citera
2021-09-16, 13:29
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Du fortsätter att undvika frågan, vilken får mig att misstänka att du är av uppfattningen att barn ska bara hålla käft och inte tala om någon försöker utnyttja en. Bra att veta.

Jag berättar för dig vad svensk lag säger. Gillar du inte lagen får du väl protestera mot den.
Citera
2021-09-16, 13:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Om ingenting olämpligt har hänt får man ju ändå säga att hon gjort fel? Än så länge finns det vad jag förstår inget, utöver hennes utsaga, som tyder på några snedsteg. Och om det ska ha skett i nån sorts chat-format borde det ju vara rätt enkelt att skaka fram uppgifter, om de nu finns.
Om man kommer med påståenden om olämpligheter i en chatt så måste man givetvis bifoga utdrag från chatten för att inte bli avfärdad som lögnare.
Citera
2021-09-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamo-Kuken
Aha det är så gammalt. Nä det låter ju inget konstigt

Ja, så förstår jag det som. Om du söker på henne ser du att hon är äldre nu. Har barn också...
Citera
2021-09-16, 13:34
Medlem
Scalpings avatar
Fria tiders artikel om Therese Verdun är tillrättalagd för de som inte vet det.

Så här sa hon egentligen till den här tjejen som det handlar om.

https://mobile.twitter.com/hallboman...467202/photo/3
Citera
2021-09-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Jag håller med, både när det den aktuella gäller tjejen och den som lämnat in polisanmälan, vem nu det än kan vara. Som jag skrev tidigare skulle förtal kanske vara mer troligt om man gått direkt till media eller namngivit HB online tillsammans med sina anklagelser men nu har man istället gått till partiledningen. Det kan förstås vara så att man även gått till media men de lär knappast avslöja sina källor.

Förtal kan dock bli aktuellt när det gäller alla de som på twitter och andra plattformar beskriver HB som någon slags sexualförbrytare.

Ja precis.
Intresset att folk polisanmäler upplevda övergrepp och meddelar upplevda övergrepp till ”arbetsgivare” väger tyngre än den enskildes rätt till total integritet.

Delar dock din uppfattning att det kan bli aktuellt avseende andras spekulationer.
Citera
2021-09-16, 13:41
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping

Och det där tweetet själv är taget ur sitt sammanhang för den som inte vet det.

Therese tillhörde en grupp konservativa som ansåg att unga tjejer tog för lättklädda bilder och la ut på sociala media och att vänsterns "runkgubbar" nöjt stödde det. Frågan var alltså hypotetsikt om hur lång tid det skulle ta innan flickan visade upp sig helt naken, inte att Therese ville "groma" henne på nakenbilder.
Senast redigerad av guderi 2021-09-16 kl. 13:45.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nja, det ska till mycket för att förtal ska bli aktuellt i detta ärende. Menar du anklagelsen till partier eller den polisanmälan som sedan gjordes?

Polisanmälan vet vi inte vem som gjort, men anmälan till partiet. Det får stor spridning och syftar till att skada HB (Om det är falskt).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping

Då var det alltså inte den aktuella tjejen i HB-fallet som polisanmälde den tidigare händelsen med Therese de Waern, utan denna Ann* H*llbom.
Citera
2021-09-16, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Vilken konstig inställning du har.

Om jag bodde i till exempel Spanien och en massa svenskar flyttade dit och begick brott och trakasserade spanjorer skulle jag bli väldigt hatisk mot dessa svenskar och kräva att Spanien utvisade dem.

Inte skulle jag ta deras parti bara för att de är svenskar som jag och säga att det är pga rasism och fattigdom som de andra svenskarna begår brott och beter sig som svin!

Grejen är ju att det sitter i generna och nu har verkligheten hunnit ifatt Hanif.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in