2021-09-24, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Nej, det är alldeles för långsökt. Om jag hade inlett någon form av förhållande med en student som jag skall examinera så handlar det givetvis om en beroendeställning. Men i fallet med hb kan jag inte se något dylikt ens i min vildaste fantasi.

Att de är medlemmar i samma partiorganisation spelar givetvis in. Bali har stort inflytande jämfört med målsäganden. Att åklagarsidan tar fasta på detta under en eventuell rättegång ser jag därför inte alls som osannolikt. Hur stor vikt rätten lägger vid detta är en annan fråga, men att dessa förhållanden kan komma att skrivas in i en eventuell dom är inte helt otroligt. Det kan mycket väl betyda några månader extra i finkan för den frekvente twittraren.
Citera
2021-09-24, 09:52
Medlem
Citat:
Nej, det är alldeles för långsökt. Om jag hade inlett någon form av förhållande med en student som jag skall examinera så handlar det givetvis om en beroendeställning. Men i fallet med hb kan jag inte se något dylikt ens i min vildaste fantasi.

Hanif Bali är en högt uppsatt makthavare inom Moderaterna och med många kontakter inom Moderaterna och MUF.

Den minderåriga flickan var medlem i MUF och Hanif Bali själv kallade sig hennes mentor och ska enligt henne
ha lovat henne framtida inflytande och maktpositioner.

Det behöver inte nödvändigtvis räcka för att rent juridiskt fastställa som beroendesituation kanske.
Dock ur allmänhetens syn och den sociala synen så är det definitivt en form av olämpligt beroendeförhållande.

Hanif Bali hanterade sitt så kallade mentorskap för minderåriga småflickor på ett ytterst opassande sätt
och det får man hoppas är inte ett önskvärt beteende inom Moderaterna och MUF.
Senast redigerad av 12-12 2021-09-24 kl. 10:23.
Citera
2021-09-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Jag för egen del menar dock inte ur rättslig synpunkt, utan ur allmänhetens och Moderaternas perspektiv
gällande olämpligt uppförande.

Alltså att även om det inte går att bevisa någonting direkt brottsligt så är det ett beteende som blir svårt att acceptera inom partiet
eftersom det är alldeles för riskabelt och kan leda till att just den här typ av situationer uppstår.

Hanif Bali borde ha hanterat sitt så kallade mentorskap på ett betydligt bättre och lämpligare sätt.
Anmälan gäller utnyttjande av barn för sexuell posering. Alltså inte försök till, utan fullbordat brott. Då måste flickan kunna uppvisa nakenbilder på sig själv, samt bevis på att hon har skickat dem till hb. Och även bevis för att hon gjorde det under någon form av press. Alla som tror att så är fallet, räck upp en hand.
Citera
2021-09-24, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12-12
Hanif Bali är en högt uppsatt makthavare inom Moderaterna och med många kontakter inom Moderaterna och MUF.

Den minderåriga flickan var medlem i MUF och Hanif Bali själv kallade sig hennes mentor och ska enligt henne
ha lovat henne framtida inflytande och maktpositioner.

Det behöver inte nödvändigtvis räcka för att rent juridiskt fastställa som beroendesituation kanske.
Dock ur allmänhetens syn och den sociala synen så är det definitivt en form av olämpligt beroendeförhållande.

Hanif Bali hanterade sitt så kallade mentorskap för minderåriga småflickor på ett ytterst opassande sätt
och det är inte ett önskvärt beteende inom Moderaterna och MUF.
Minderåriga småflickor med konto på Tinder...
Citera
2021-09-24, 09:58
Medlem
Citat:
Anmälan gäller utnyttjande av barn för sexuell posering. Alltså inte försök till, utan fullbordat brott. Då måste flickan kunna uppvisa nakenbilder på sig själv, samt bevis på att hon har skickat dem till hb. Och även bevis för att hon gjorde det under någon form av press. Alla som tror att så är fallet, räck upp en hand.

Ja i en fungerande rättsstat så har alla brottsoffer rätt att lämna in en anmälan om de upplever sig ha blivit utsatta för brott.

Det finns inga krav på att man som eventuellt brottsoffer måste ha fullgod bevisning innan man gör en anmälan,
då skulle nästan inga anmälningar bli gjorda överhuvudtaget.

Jag gissar för egen del att det kan bli ganska svårt att bevisa att någonting direkt brottsligt ägt rum
för det brukar vara svårt i sådana här fall och där det dessutom har passerat en del tid sedan gärningen.

Dock råder inget tvivel om att Hanif Bali agerat omdömeslöst och olämpligt och det lär kanske inte
få honom fälld för något brott, men däremot påverka hans framtid inom Moderaterna.
Citera
2021-09-24, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ev. beroendeställning har antagligen bara betydelse för straffmätningen, om det går till åtal är en annan fråga. Det måste ju finnas någon form av bevis. Att sen folk inte tror att vittnesmål från målsäganden skulle vara tillräckligt finner jag aningen märkligt. Det kan också vara så att målsäganden pratat med andra personer om specifika händelser vid olika tidpunkter och som därigenom till viss del kan styrka påståendena.

Det är troligt i och med hennes kommentarer om hur andra reagerat på HB:s kontakter med henne samt om hur hon skickade foton från hans lya. Samtalsloggar kan också ofta tas fram. GPS-data och geotaggade bilder & meddelanden till andra. osv
Citera
2021-09-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Läs hela stycket...

Det är tydligt att Bali vill framställa sig som mentor. Bara det faktum att han har kontakt med minderåriga på nätet och dessutom träffar dessa privat är suspekt. Detta faktum försöker han givetvis förklara med att han varit mentor.

Att han med sitt offentliga godhetsknarkande samtidigt skjuter sig själv i foten juridiskt är han tyvärr inte tillräckligt begåvad för att inse. Han borde givetvis pratat med en jurist före sitt twitterutbrott och det bästa för honom själv hade varit om han hållit snattran och inte sagt något alls. Rättsliga spörsmål sköts inte på Twitter så Bali får tålmodigt öva på slipsknuten tills det blir dags för honom att närvara i Stockholms Tingsrätt.

Jag håller med. Detta är inte ett sedvanligt brottmål där en gärningsmannen kan blåneka in i kaklet. Vuxna karlar ska veta var gränsen går, och att kalla sig för mentor, är löjligt. Ingen vilt främmande man är mentor åt andra människors flickebarn, om de har vett i skallen. Särskilt om personen är politiker ska han veta bättre. Drevet efter #Metoo borde ha lärt alla män att inte grisa på arbetsplatsen. Alla vet hur illa det kan sluta, och då bli det märkligt att en högt uppsatt politiker i moderaterna, med noll koll på hur samhället fungerar. Det jag noterar är bara ytterligare en person med makt som tror att lagar eller sociala regler inte gäller honom.

Min slutsats är att denna relation inte är normal, oavsett hur lagarna tillämpas om beroendeställning och posering. Det som skett är ett exempel på grooming, där det kunnat gå illa om inte flickan haft självbevarelsedrift och stöd i en bra omgivning. Vi vet inte vad som skett, men vi vet vad som kunde ha skett. Faran för hur detta kunde ha slutat, får varje förälder att rysa av obehag.

När barn engagerar sig i MUF är det en bra miljö, där man vet att barnen är i gott sällskap, med vettig sysselsättning under tonåren. De kommer inte vara ute och drälla och råka illa ut, likt de ungdomar man läser om i tidningen. I ett ungdomsförbund ska de unga umgås med jämnåriga. De ska inte ha någon relation med gamla gubbar där en konstig situation uppstår. Den som inte förstår det, är också konstig.
Citera
2021-09-24, 10:42
Medlem
Citat:
Minderåriga småflickor med konto på Tinder...

Nu är vi där igen. Skylla på offret är den ynkliges försvar. Extra ynkligt blir det att skylla på barn och dårar när kaxiga och fördömande politiker gör det.

Det är alltid någon annans fel när vi ser maktmissbruk. Samma reptilförsvar varje gång.

Om man ska klara av samhällsproblem är det grundläggande att utgå ifrån individens ansvar. Det har nu till och med Morgan Johansson fattat. Nu kommer det hårda tag mot gängen, och ungdomsrabatterna slopas. Det finns politisk enighet om att det ska bli jobbigt att vara kriminell, och då är Hanif Bali redundant framöver, då han inte längre har något att vara emot.
Citera
2021-09-24, 10:54
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Nu är vi där igen. Skylla på offret är den ynkliges försvar. Extra ynkligt blir det att skylla på barn och dårar när kaxiga och fördömande politiker gör det.

Det är alltid någon annans fel när vi ser maktmissbruk. Samma reptilförsvar varje gång.

Om man ska klara av samhällsproblem är det grundläggande att utgå ifrån individens ansvar. Det har nu till och med Morgan Johansson fattat. Nu kommer det hårda tag mot gängen, och ungdomsrabatterna slopas. Det finns politisk enighet om att det ska bli jobbigt att vara kriminell, och då är Hanif Bali redundant framöver, då han inte längre har något att vara emot.

Fast alla håller inte med om att offret är den du tror att det är. De som ser Bali som offer anser att du gör dig skyldig till samma dåliga beteende som du anklagar andra för. Förstår du inte det själv?

Att man inte ska skylla på offret är nog alla överens om. Frågan är vem som är offret.

Det samma gällde ju i fallet med Lambertz
Citera
2021-09-24, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Fast alla håller inte med om att offret är den du tror att det är. De som ser Bali som offer anser att du gör dig skyldig till samma dåliga beteende som du anklagar andra för. Förstår du inte det själv?

Att man inte ska skylla på offret är nog alla överens om. Frågan är vem som är offret.

Det samma gällde ju i fallet med Lambertz

Hanif Bali är en vuxen man. Högt uppsatt politiker med åsikter om hur andra människor är och ska hanteras. Nu har ha ramlat in i samma kategori som de han attackerar. Just för att det finns inga enkla lösningar när man generaliserar om olika grupper till anhängarnas belåtenhet.

Att ifrågasätta vem som är offret, är ytterligare "bevis" på hur skadligt det är med en gubbe som inte har vett att inte ha privata kontakter med flickebarn inom MUF. Nu försvarar du honom. Det är en samhälsskada att du påverkas till det.

Det kanske bara handlar om i vilken ålder man lär sig överblicka olika konsekvenser. I stort och i smått.
Citera
2021-09-24, 11:28
Medlem
Om nu Bali är skyldig till något. Alla kan anklaga folk för vad som helst, och man bör ta anklagelser på allvar. Men hittils så är ingen dömd för något.
Senast redigerad av Spritgrisen 2021-09-24 kl. 11:40.
Citera
2021-09-24, 11:51
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Om vi nu ska utgå från individers ansvar så kan man väl ifrågasätta individers handlande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in