Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Läs hela stycket...
Det är tydligt att Bali vill framställa sig som mentor. Bara det faktum att han har kontakt med minderåriga på nätet och dessutom träffar dessa privat är suspekt. Detta faktum försöker han givetvis förklara med att han varit mentor.
Att han med sitt offentliga godhetsknarkande samtidigt skjuter sig själv i foten juridiskt är han tyvärr inte tillräckligt begåvad för att inse. Han borde givetvis pratat med en jurist före sitt twitterutbrott och det bästa för honom själv hade varit om han hållit snattran och inte sagt något alls. Rättsliga spörsmål sköts inte på Twitter så Bali får tålmodigt öva på slipsknuten tills det blir dags för honom att närvara i Stockholms Tingsrätt.
Jag håller med. Detta är inte ett sedvanligt brottmål där en gärningsmannen kan blåneka in i kaklet. Vuxna karlar ska veta var gränsen går, och att kalla sig för mentor, är löjligt. Ingen vilt främmande man är mentor åt andra människors flickebarn, om de har vett i skallen. Särskilt om personen är politiker ska han veta bättre. Drevet efter #Metoo borde ha lärt alla män att inte grisa på arbetsplatsen. Alla vet hur illa det kan sluta, och då bli det märkligt att en högt uppsatt politiker i moderaterna, med noll koll på hur samhället fungerar. Det jag noterar är bara ytterligare en person med makt som tror att lagar eller sociala regler inte gäller honom.
Min slutsats är att denna relation inte är normal, oavsett hur lagarna tillämpas om beroendeställning och posering. Det som skett är ett exempel på grooming, där det kunnat gå illa om inte flickan haft självbevarelsedrift och stöd i en bra omgivning. Vi vet inte vad som skett, men vi vet vad som kunde ha skett. Faran för hur detta kunde ha slutat, får varje förälder att rysa av obehag.
När barn engagerar sig i MUF är det en bra miljö, där man vet att barnen är i gott sällskap, med vettig sysselsättning under tonåren. De kommer inte vara ute och drälla och råka illa ut, likt de ungdomar man läser om i tidningen. I ett ungdomsförbund ska de unga umgås med jämnåriga. De ska inte ha någon relation med gamla gubbar där en konstig situation uppstår. Den som inte förstår det, är också konstig.