Citat:
Grejen är väl också att man inte ska drömma sig tillbaka med alltför stor nostalgi. Sverige ligger nära Golfströmmen och vädret har ofta varit lite oförutsägbart. Jag minns någon fest under tidiga 2000-talet där jag påpekade att jag bara kunde minnas en jul i min hemstad som vi upplevt en vit jul under min barndom (1980-talet) men alla sa att jag mindes fel och att det alltid var flera meter snö. Var senare tvungen att kolla upp detta med SMHI och de intygage att vi endast haft en vit jul under 80-talet.
Vi kanske inte skulle lyckas med ett Tåg över Bält idag, men det känns som om utvecklingen mot varmare väder inte riktigt skett i den takt folk förutsett
Vi kanske inte skulle lyckas med ett Tåg över Bält idag, men det känns som om utvecklingen mot varmare väder inte riktigt skett i den takt folk förutsett
Nej det är väldigt lätt att nostalgisera bakåt eller tvärtom minnas något som värre än det var. Beror nog på om man är en person som ser glaset halvfullt eller halvtomt om man minns saker som mer positiva än de var eller om man har lättare att se det negativa.
Du lär ju ha bra minne iaf eftersom det visade sej vara rätt.
Ja nog är Golfströmmen lurig. Minns sommaren -19 då jag var i Portugal och de portugiser jag pratade med vädret om trodde mej knappt när jag berättade att det var 32 grader i Stockholm medans det var behagliga 22 i Lissabon.
Även om uppvärmningen går i rekordfart just nu så går det ju inte så fort som denne Peter förutspådde..
Både vad gäller samhälls- och klimatutveckling så är det nog extremt svårt att sia om framtiden.
Däremot ska jag tillägga att jag inte vill att folk ska sluta sia om framtiden (sekterister med sina uppenbarelser från gud får gärna hålla kaeft i närheten av mej;-)), även om de får se dumma ut senare.
Som Uusman, som blivit dumförklarad en masse om uttalandet om att det planlösa surfandet på internet förmodligen är en fluga och vi har väl aldrig haft så mycket planlöst surfande som idag..