2022-02-26, 14:47
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Tyvärr så kan vi nog snart avskriva de goda nyheterna om nedskjutna IL-76or i morse.
Detta för att bildunderlag fortfarande saknas. Det är inte ett naturligt förfarande att det inte skulle dyka upp bilder på ett haveri efter en dag.

Men i övrigt baserat på analys av bild och videoflöde:
Inte lika mycket intensitet idag då det kommer till strider på större nivå än pluton/grupp.

De trupprörelser som gjorts har antagligen inte varit i syfte att söka kontakt utan mer strategiska förflyttningar.

En viss ökad intensitet på ingripanden mot sabotagegrupper verkar ha setts under dagen

Oklart vad detta betyder. Tar man fasta positioner redan så kommer detta bli ett utdraget dödläge där man kommer nafsa på varandra ända tills man sätter sig vid förhandlingsbordet.

Då slutar det antaglingen: med en ny gränsdragning för utbrytarrepublikerna samt Krim erkänt men att Ryssland medger Ukrainas självständighet och att de får ha hur stark försvarsmakt de vill, men inte gå med i NATO.

Ska det sluta på något annat sätt så måste antingen Ukraina eller Ryssland upphöra som funktionell stat.
Om det fortsätter såhär så har jag svårt att se att Ryssland kommer ha något annat än en stor skuldsedel kvar i Ukraina. Donetsk, Luhansk och Krim kommer återigen vara under ukrainsk kontroll.

Mvh
Citera
2022-02-26, 14:47
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Mera fake news från dig 😂
Jaha. Du klarar inte att bemöta enkla fakta utan avfärdar det med Trump-klassikern "Fake news".
Citera
2022-02-26, 14:48
Medlem
Turkey Bans Russia warships from entering the Black Sea. Zelensky announces move after call with Erdogan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
En överenskommelse är själva definitionen av ett samarbete. Sen får du välja att kalla det för vad du vill. Det ändrar inte på något
Ja att det är pengar som styr är ingen nyhet men finns nog inte en kotte i Sverige som skulle sätta livet till för varken Ryssland eller Kina t.ex trots att vi utnyttjar deras billiga varor och har samarbeten med dem på det sättet.. nej när dem går in i Finland så får man dra över och skjuta varenda ryssjävel
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Nu verkar till slut även Italien gått med på att släppa fram en SWIFT-blockad mot Ryssland.
Intressant.
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Nej för helvete.
Men att framtiden är trygga för oss, är då inget vi ska ta för givet.
Det här är en jävligt allvarlig situation för hela Europa, tro inget annat.
Det förstår jag, men personligen känner jag att det är en skör balansgång mellan att vi står neutrala och att vi går med i NATO. Utan medlemskap traskar ryssen in, med ett medlemskap så ber vi om att ryssen ska traska in.

NATO har tydligt visat att ickemedlemmar inte har mycket till backup att få. Även om vi nu känner oss trygga med det nära samarbetet med NATO så är det enligt mig en falsk trygghet. Vi kan aldrig vara säkra på att NATO backar upp oss som ickemedlemmar.
Citera
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Dom är rädda att Ryssarna stänger av gasen.
Så är det. Dessutom går Tyskarnas betalning för gas och olja via Swift. Tyskarna stänger av sig själva om dom okeyar Swift- sanktioner
Senast redigerad av Taggad 2022-02-26 kl. 14:56.
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Men herregud vilken rörig människa du är. Du blandar hejvilt!

Låt mig förtydliga vad diskussionen handlade om, frågeställningen var om Ryssland, givet dagens situation, skulle kunna ta Baltikum på en dag.

Jag menar att det inte skulle gå. Ryssland skulle behöva bygga betydande mängd trupp i närområdet, det kan man inte göra i hemlighet. NATO skulle reagera och snabbt skicka resurser till Baltländern för att möta ett eventuellt RYSKT ANFALL. Så fort detta skett är chansen att ta Baltikum på en dag borta.

Ingen har pratat om att NATO ska anfalla i händelse av truppuppbyggnad på rysk sida.

En hel del av ovanstående sker redan idag, förutom att Ryssland inte ansamlat några trupper.

För övrigt är det helt otänkbart med ett tvåfrontskrig för Ryssland, dom har inte resurserna till det. Majoriteten av deras styrkor är i området kring Ukraina.

1) NATO har för första gången i NATO's historia skickat 'backup'-trupp till NATO länder gränsande till Ukraina efter 2 dagars stridigheter! Ditt fetade påstående ovan är således ren nonsens.

2) Vem fan har pratat om tvåfrontskrig. Håll dina halmgubbar för dig själv. Man tar givetvis balticum EFTER Ukraina är säkrad. (Se t.ex. Sudetenland usw)

3) Det finns inte en chans att NATO kan stoppa ett övertagande av Balticum om Ryssland har bestämt sig kosta vad kosta det vill, annat än om NATO gör en massiv kraftsamling i området, vilket i sin tur kan utlösa ett tredje världskrig i sig själv innan Ryssland invaderar. Det finns en jävligt god anledning att stormakterna, med vissa undantag, försöker hålla behörigt avstånd till varandra för att inte av misstag hamna öppna stridigheter.
4) Du begrep fortfarande mina referenser, så vänligen fortsätt din diskussion med de andra obildade idioterna här inne. Jag kommer inte svara på dina fria fantasier från Call of Duty längre.
Adjö!
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Börja med och tala om vilken hallenberg du syftar till?

Jan Hallenberg, professor i statsvetenskap och säkerhetspolitisk expert. Man kan läsa intervjun med honom här
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...jan-hallenberg
Senast redigerad av Guy86 2022-02-26 kl. 14:57.
Citera
2022-02-26, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nej. Ukraina = fredlig demokrati med demokratiskt vald ledare som blir invaderat.
Ryssland = diktatur med en psykopatisk diktator som klamrat sig fast vid makten i 22 år. Nu invaderar han sitt grannland.

Mycket enkelt.

Du är nog lite väl insnöad på sagan om sagan om ringen känna det som. Verkligheten är inte riktigt som på film, med en ond och en god sida.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Om det fortsätter såhär så har jag svårt att se att Ryssland kommer ha något annat än en stor skuldsedel kvar i Ukraina. Donetsk, Luhansk och Krim kommer återigen vara under ukrainsk kontroll.

Mvh

Jag hoppas mitt kära Krim blir fritt från Putin svinet igen så jag kan åka dit och bada!!!
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Så är det inte! Du får nog läsa på. Man ska inte sprida falska rykten
Okej. Jag kanske blandat ihop det. Då ska vi se. Ryssland är alltså en fredlig demokrati? Folket valde Psykopat-Putin för 22 år sedan som sin ledare. Det svältande folket på ryska landsbygden var så nöjda med sina liv i svält och fattigdom att de varit nöjda med att ha honom så att de helt enkelt inte behövde ha några demokratiska val. Låter rimligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in