Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Men herregud vilken rörig människa du är. Du blandar hejvilt!
Låt mig förtydliga vad diskussionen handlade om, frågeställningen var om Ryssland, givet dagens situation, skulle kunna ta Baltikum på en dag.
Jag menar att det inte skulle gå. Ryssland skulle behöva bygga betydande mängd trupp i närområdet, det kan man inte göra i hemlighet. NATO skulle reagera och snabbt skicka resurser till Baltländern för att möta ett eventuellt RYSKT ANFALL. Så fort detta skett är chansen att ta Baltikum på en dag borta.
Ingen har pratat om att NATO ska anfalla i händelse av truppuppbyggnad på rysk sida.
En hel del av ovanstående sker redan idag, förutom att Ryssland inte ansamlat några trupper.
För övrigt är det helt otänkbart med ett tvåfrontskrig för Ryssland, dom har inte resurserna till det. Majoriteten av deras styrkor är i området kring Ukraina.
1) NATO har för första gången i NATO's historia skickat 'backup'-trupp till NATO länder gränsande till Ukraina efter 2 dagars stridigheter! Ditt fetade påstående ovan är således ren nonsens.
2) Vem fan har pratat om tvåfrontskrig. Håll dina halmgubbar för dig själv. Man tar givetvis balticum EFTER Ukraina är säkrad. (Se t.ex. Sudetenland usw)
3) Det finns inte en chans att NATO kan stoppa ett övertagande av Balticum om Ryssland har bestämt sig kosta vad kosta det vill, annat än om NATO gör en massiv kraftsamling i området, vilket i sin tur kan utlösa ett tredje världskrig i sig själv innan Ryssland invaderar. Det finns en jävligt god anledning att stormakterna, med vissa undantag, försöker hålla behörigt avstånd till varandra för att inte av misstag hamna öppna stridigheter.
4) Du begrep fortfarande mina referenser, så vänligen fortsätt din diskussion med de andra obildade idioterna här inne. Jag kommer inte svara på dina fria fantasier från Call of Duty längre.
Adjö!