2022-02-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaBank
Ungefär 75.000 personer har kommit över gränsen idag till Polen.

80% är kvinnor och barn. Männen åker i de flesta fall tillbaka för att strida, eller är inte ens med.

Hur såg det ut med araberna som sökte sig hit, majoriteten män som kom hit och stannade gormandes om hur illa de har det på boenden.

Det är skillnad på folk och folk.

Ser en hel del män i krigför ålder som står och tackar Polen för att de fått bli mottagna där och slipper kriga. Det känns väldigt konstigt då jag fått för mig att krigföra män förväntades stanna och skydda landet. Önskar någon kunde förklara det här för mig - är det män som inte är medborgare i Ukraina och således "slipper" den lagen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
https://www.washingtonpost.com/world...93e_story.html

Putins efterträdare. Han kommer inte riskera kärnvapenkrig.

Putin hotar med kärnvapenkrig som skulle spränga sönder hela jordklotet. Har han glömt att han har döttrar?
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Alla sanktioner mot Putin och hans vänner kommer han ta personligen, det lär bli som en rädd björn intryckt i ett hörn då attackerar den. Kärnvapen inc?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varenda ryss har haft chansen, till vad då? Hade varenda ugandier chansen att avsätta Idi Amin? hade varenda chilenare chansen att avsätta Pinochet? Hur hade du tänkt att de skulle avsätta Putin?
Det bor 144 miljoner människor i Ryssland. De behöver avsätta 1 person.

Om du föreställer dig 144 miljoner obeväpnade människor på ena sidan och 1 beväpnad person på andra sidan. Kan man då tänka sig att de 144 miljoner människorna har något annat vapen att ta till, än ett skjutvapen?

Men problemet här är att det är enormt mycket människor som sympatiserar med Putler. Hade alla ryssar hatat honom så hade han varit borta för länge sedan.
Citera
2022-02-28, 21:50
Medlem
[quote=DirtyDiggerNick|79305862]
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345

Rätt säker på att de kommer att målas med nya nationsbeteckningar och skrivas över på Ukraina formellt.

Hur ensamma står vi egentligen?
Hittade detta på MSB ” Värdlandsstödsavtalet med Nato ger Sverige möjlighet att förbättra förutsättningarna för att vi effektivt ska kunna ge och ta emot militärt stöd från Nato vid kris eller krig.”

Innebär det stöd från Nato rent konkret?
Citera
Medlem
Tjetjenerna stötte på kraftigt motstånd tydligen.. https://www.reddit.com/r/Prematurece...oming_for_you/
Citera
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Ser en hel del män i krigför ålder som står och tackar Polen för att de fått bli mottagna där och slipper kriga. Det känns väldigt konstigt då jag fått för mig att krigföra män förväntades stanna och skydda landet. Önskar någon kunde förklara det här för mig - är det män som inte är medborgare i Ukraina och således "slipper" den lagen?
Ja. Tydligen många icke-medborgare som tycker det är dags att lämna landet.
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Alltså, den där konvojen känns ju inte seriös. Vad är det för tattarcirkus som kör runt och tar sig fem kilometer på en dag; det lär ju vara totalt kaos om detta spektakel inte når målet snart. Vet vi ens vad den ebstår av; är det verkligen stridsfordon eller är det bara lastbilar?

Fattar inte heller varför Väst hypat upp den så mycket? Är det för att man ska kunna visa att den krossats?
ja du den fråga är obesvarad med det är snigelfart där kanske måste spara bränsle i konvojen då det är ingen stans att fylla på sås i tanken!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Jaha du vill bli knullad av sossarna istället för Putin. Lång plågsam död...

Nja. Föredrar överlevnad , skulle aldrig falla mig in att strida för ett land, inte värt för min del...litar inte på.mig själv och vapen för det första.
Citera
2022-02-28, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
De får inte lämna.

Jag förstår dock inte varför man ser krigsdugliga män stå på Sky news och le över hela ansiktet och tacka för att Polen tar emot dem. Jag antar (?) att det här är män som inte är medborgare i Ryssland och således "slipper" skydda landet?
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Varför kallar inte Sverige upp den ryske ambassadören igen för att mottaga en kraftig protest. Ryssland har väl ingen rätt att hota Sverige det är ju för fucking helvete bara ransoner, lite utrustning samt 5000 pansarskott.

Det är ju inga offensiva vapen. Sverige måste kalla upp ambassadören i morgon.

Har du en länk till det Ryska hotet?
Citera
Moderator
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoweri
Det kan ske två saker

1. Ryssland lyckas annektera Ukraina = åratal av krig och kalla kriget är tillbaka.

2. Ryssland misslyckas annektera Ukraina, med hjälp av EU = Ryssland förklarar EU (och NATO) krig och vi är tillbaka på stenåldern.

Skulle gärna vilja skriva att det finns tre alternativ, nämligen att Ryssland drar tillbaka sina trupper och sätter sig vid förhandlingsbordet, EU/världen återkallar sanktioner och att NATO håller sig på sin kant, men tyvärr är det inget alternativ.

Jag gissar på nummer ett.
Exakt. Det är precis de enda två alternativen som finns. Då jävligt pissiga alternativ men det ena är iaf lite bättre än det andra. För tillfället.
Risken är att han inte stannar om det blir punkt 1. Då trillar vi över i punkt 2. Så punkt 2 blir ju hur vi än vänder och vrider på det ett väldigt troligt scenario. Nu eller senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in