2022-03-01, 10:08
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
Maersk stoppar ryska containrar.

enligt Ekstradsbladet stoppar Maersk all sjöfart till ryssland och gäller alla ryska hamnar.

kan det påverka Ryssland nämnvärt ?
Världens största containerföretag, ja det blir stor inverkan!
Citera
2022-03-01, 10:09
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Ren lögn.

Köp lite rubel istället.

humanlife köpte nog ryska olje & gas aktier dag 1 på kriget och är nu riktigt desperat för att få tillbaka sparpengarna innan frugan börjar ställa frågor
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Hur många timmar tror du en pilot tränar i en simulator innan han ens får sätta sig i det planet han utbildar sig i att flyga?

Alla flygplan har olika kontroller och fungerar olika i luften.

Det är inte som en bil med gas, broms och kopplingspedal.
Ukraina bad om vissa specifika plan..
Citera
Medlem
nu kommer person angreppen
ja upprepar för ni verkar inte skriva hur svag Putin är nu...var väldigt kaxig attityd igår

säger inte "alla" men till skillnad från de som säger "vi måstr skicka trupper" och mig är om jag säger ",vi måste skicka trupper"
så kommet jag vara där eller så håller jsg tyst...för är inte den typen som vill att andra ska kriga ...men nu gillar jag inte ngn av dessa ledare

Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Du sitter och rapar upp samma meddelande om och om igen och du ger inte intrycket av en individ det går att ha ett intelligent samtal med eftersom du tycker att alla som försvarar Ukraina ska åka ner och kriga. Maken till bisarra inlägg av Putins knähundar har man sett men ditt tar väl ändå priset? Du kan nog själv åka till Ryssland och ta värvning i någon av Putins kanonmatsplutoner. Putin försöker t o m värva Borat i Kazakstan så svenska incels duger nog de med.
Citera
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Anledningen var kriget mellan Kiev och Donetsk och Luhansk, som förklarade sig självständiga. Minsk-avtalet från 2015 var en överenskommelse om vapenvila och samtal för att lösa konflikten.
Kiev bröt mot avtalet, Zelensky har t o m deklarerat att han inte tänker prata med separatisterna. Det är 4 miljoner människor det handlar om och tydligen har Väst ignorerat deras situation och media har dolt det.

Jag stöder de ryska kraven såsom de har framställts i förhandlingarna. Kraven var fullt rimliga och man hade kunnat komma överens, det är min övertygelse. Men Väst ville inte.

Detta tolkar givetvis Ryssland som att Väst vill ha ett Ukraina som är fientligt till Ryssland. Det kan man ju se som en krigsförklaring, eller hur?
Jag kan inte se hur Ryssland kunde ha agerat annorlunda.

Så kul att se ryssarna nu klaga på att Minskavtalen inte genomfördes av Ryssland, nu när de befinner sig i underläge. Självklart kommer låtsasrepublikerna och Krimhalvön att komma under ukrainsk kontroll igen, bara en tidsfråga.
Citera
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ukrainas desperara försök till skrämselpropaganda för att försöka verka "starka" (ringa runt till stadschefer och böna och be om hjälp som en liten bitch) är skrattretande.

Självklart kommer inga länder att offra sina flygplan och piloter. Den tiden och summan det kostar att köpa ett flygplan och utbilda en pilot kan vi bara gissa oss till.

Men det är utan tvekan stora kostnader att godhetsknarka bort.

De får material som Ukrainas flygvapen är utbildade på redan. Eventuella långa konvojer som segar sig fram för att inte nå inom räckhåll för artilleri kommer vara enkla mål.

Herregud, vilket helvete det måste vara på de ryska fältsjukhusen.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag förstår inte hur Ukraina ens ska kunna få upp dem i luften.

Har de piloter så ska väl det inte vara några problem. De är ju sovjetiska plan och de är väl mer eller mindre som ett JAS plan och tänkt kunna starta från vilken landsväg som helst.

Man kan ju undra vilket skick de är i. Ryssland har nog varit så givmilda att sälja reservdelar till EU och NATO-länder kan man tänka.
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
kommer dom ens lyckas med det ?
hörde att dom inte är så vassa längre.
Jag vet inte.

Har läst att de i alla fall har släckt en massa viktiga sajter hittills, hackat deras nyhetskanaler och visat den verkliga bilden av kriget istället för den propaganda ryssland vill ge sitt folk.
Citera
2022-03-01, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
humanlife köpte nog ryska olje & gas aktier dag 1 på kriget och är nu riktigt desperat för att få tillbaka sparpengarna innan frugan börjar ställa frågor
Ja förmodligen är de en del aktie torskar I denna tråd som bara bryr sig om pengar och inte om människoliv.
Citera
Medlem
Citat:
Hur många timmar tror du en pilot tränar i en simulator innan han ens får sätta sig i det planet han utbildar sig i att flyga?

Alla flygplan har olika kontroller och fungerar olika i luften.

Det är inte som en bil med gas, broms och kopplingspedal.

Ja, fast just därför frågade Ukraina om MIG och SU, flyg som de kan in och ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Det är nog bara rykten än så länge, skulle skrivit det.

https://www.republicworld.com/world-...ticleshow.html

Det är ju dock sant att EU tänkt och sagt att de ska skramla ihop stridsflyg så det är inte orimligt.

https://twitter.com/ASLuhn/status/14...rZvkYX13aWjGGg

En till länk som berör ämnet. Verkar som Bulgarien inte vill ge några migs men oklart ännu ang SU-25,
Citera
2022-03-01, 10:11
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ett problem för Väst är att Ryssland sitter på stora naturtillgångar, inte bara gas och olja. Även värdefulla metallar som behövs inom industrin. Och det är ju känt att pengar och vinst alltid går före allt annat i Väst. I alla fall på lite sikt. Jag tror Putin kalkylerar med det.
Ja historiskt sett är det "money talks" och att handel gynnar alla och förhindrar krig.
Putins nya doktrin och stormaktsambitioner förändrar dock den inställningen, bl a att vi inte kan göra oss beroende av en stormakt med lång tradition av despoter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in