2024-02-24, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
N men i london bor de inte.

De flesta ser den ordningen som allt annat n attraktivt.

Varfr ens bo i en storstad om man inte vill ha mnniskor runt omkring sig? Men visst de flesta hade skert fredragit att kunna hyra ett palats med pool och eget gym fr 3000 kr i mnaden om den mjligheten gavs.

Nu ser dock inte den ekonomiska verkligheten ut s eftersom bde resurser och utrymme inte r obegrnsat.

Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen

Inte som att det inte finns bostder i Sverige man inte kan pynta fr. Jag ser bara inte lsningen i att slppa hyran ls som en del verkar tro bde ska leda till ett betydligt strre bestnd OCH snkta priser (ja det finns dem). Redan idag kan ju hyrevrdar slnga in minimala standardhjande renovering och vips s kan hyran bli lite vad som helst.

Det skulle innebra snkta hyror fr mindre eftertraktade objekt, hjda hyror fr mer eftertraktade objekt, samt mjlighet att kunna flytta utan att behva ka.
Citera
2024-02-24, 10:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Att du tror att bostder p Jrvafltet kommer minska trycket p attraktiva omrden med lga hyror?

Det r ungefr lika intelligent som att anta att fler Pizzerior i Bredng kommer att gra det lttare att f bord p Riche

Vnsterlogik r inte alltid s ltt att begripa sig p fr en utomstende. Problemet p hyresmarknaden beror alldeles uppenbart p att begagnade hyresrtter r kraftigt prisreglerade i attraktiva lgen, vilket lett till en omfattande ombildningsvg till bostadsrtter som frvrrat problemet och gjort det svrare frsts att hyra en bostad.

Dr kan jag i ngon mening ge vnstern rtt, men det r deras lskade hyresreglering som bidragit till detta.
Citera
2024-02-24, 11:02
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Eller s bygger vi bara fler bostder dr dom behvs? Finns gott om tillgnglig mark. Behver Jrvafltet vara s jvla stort ex.?

Bostadsbristen gr med dagens frutsttningar inte att bygga bort. De som efterfrgar bostder dr det gr att bygga har inte rd med priserna, vare sig vi talar om bostadsrtter eller hyresrtter. Och inget bolag ville ju bygga med frlust.

Marknaden verkar inte kunna lsa det och politikerna verkar inte vilja gripa in.
Citera
2024-02-24, 11:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag var av sikten att marknadshyror skulle infras NR det fanns ett verskott av hyreslgenheter i princip alla stder utom Stockholm. Det var ett tag sedan.
Men det r inte antalet bostder som r problemet. Problemet med hyresmarknaden r att attraktiva hyresrtter har alldeles fr lga hyror, vilket gr att den som knipit ett kontrakt anvnder det som en ekonomisk frmn. Jag har sjlv bekanta som har en extra hyresrtt i stan, bara fr att de kan och har rd med det nr de varit p shoppingtur och inte orkar ka hem till villan i den rika frorten. Eller anvnder den nr det kommer gster som inte behver bo p hotell.

Citat:
Att infra marknadshyror nu nr folk slss om de hyreslgenheter som har sund prissttning r galet. Det faktum att mnga hyresvrdar anammar standardhjande renoveringar fr att kunna hja hyrorna med 75-150%, till niver som f vill betala, visar exakt vad som kommer hnda.
Att folk behver slss om hyresrtter r en effekt av hur hyresrtter prisstts och har inget att gra med att det r brist p hyresrtter.

Citat:
I princip skiter jag i vilket system som anammas men medel- och lginkomsttagarna ska inte behva avstta mer n 20-25% av inkomsten till bostad - av samhllsekonomiska skl.
Tnker du likadant om andra saker som mnniskor behver, ssom mat exempelvis? r det en mnsklig rttighet att bo p ett visst lge till en viss kostnad? Jag tnker att det inte r det och det r bttre att alla fr mjlighet att hyra en bostad fre att alla hyresrtter ska prisregleras.
Citera
2024-02-24, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men det r inte antalet bostder som r problemet. Problemet med hyresmarknaden r att attraktiva hyresrtter har alldeles fr lga hyror, vilket gr att den som knipit ett kontrakt anvnder det som en ekonomisk frmn..
Klla p det, tack!
Citera
2024-02-24, 11:24
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klla p det, tack!
Det har han inte. Han har naturligtvis dragit det rakt ur sitt eget rvhl. Det finns flera stder i USA som har kraftig bostadsbrist, och ngot s kommunistiskt som hyresreglering finns naturligtvis inte p andra sidan Atlanten.
Citera
2024-02-24, 11:31
Medlem
Hnder det ngonting negativt i ekonomin nu?
Citera
2024-02-24, 11:34
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Hnder det ngonting negativt i ekonomin nu?
Rysslands olje- och gasproduktion kommer fortstta sjunka men jag tror inte det kommer pverka oss? Yemen's attacker p fartyg kommer dock bidra till hgre transportkostnader.
Citera
2024-02-24, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Att de behver erbjuda hyresrabatter r ett tydligt tecken p att de inte fr uthyrt annars.

Helt ok hyra r ju en definitionsfrga. Mer n dubbelt s mycket som motsvarande brf skulle kosta trots 5% rnta. Omvnt kostar en hr i innerstan kanske runt 1/7 av vad motsvarande brf skulle kosta. Tycker du det lter som ett fungerande system?

Du frstr bevisligen inte basic marknadsekonomi och d r det svrt att frklara. Ungefr som att diskutera universitetsmatte med en mellanstadieelev.
Har du tnkt p att det kanske snarare r du som r dlig p att frklara, om du tycker att det r svrt att frklara basic marknadsekonomi?

Min bedmning om det r ett fungerande system bygger ju p dina egna uppgifter om att det r enkelt att f tag p hyresrtter p ett pendlingsavstnd till Stockholms innerstad. Att hyran enligt din bedmning r hg i frhllande till kostnad fr en bostadsrtt kan ju sga ngot om din privatekonomiska situation, men framfrallt r det ju ett argument mot marknadshyror.

Fr egen del anser jag att marknadshyror kan vara intressant att testa fr att f upp byggtakten, i nybyggnation. Vad du med din avancerade basic marknadsekonomi tycker r ganska oklart (om det beror p din pedagogiska frmga eller ngot annat lter jag vara osagt).
Citera
2024-02-24, 11:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klla p det, tack!

Det r ett komplext problem att frklara som krver mnga olika kllor. Men du kan ju fr skojs skull jmfra Sverige med Finland och titta p antal bostder per capita och bostadsyta per capita och sedan jmfra upplevd "bostadsbrist" i respektive land. Nr det gller antal bostder per capita skulle jag gissa att vi ligger p ungefr samma niv dvs om kring 0,5 bostder per person och nr det gller bostadsyta per person ligger Finland lite hgre. Och det kan ju bero p att de inte haft s mycket invandring som vi haft, som lett till trngboddhet. Men tittar man p bostadsyta hos gemene svensson s blir det nog sannolikt helt andra siffror.
Citera
2024-02-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad du glmmer bort r att nyproduktion brukar ligga om max 1-2% av det totala bestndet. Idag r det sannolikt mindre pga den sviktande konjunturen och det hgre rntelget och fr hyresrtter r det en fraktion av dessa 1-2%.

Att infra marknadshyror bara p den lilla delen av bostadsmarknaden kommer inte att ha ngot strre effekt alls, mer n att hyresrtten blir mindre attraktiv som boendeform och att hyresvrdar som bygger nytt riskerar att att st med tomma bostder som ingen vill bo i p lngre sikt.

Frgar man hyresvrdarna verkar det som att de inte r s intresserade av marknadshyror i nyproduktion, utan de r ganska njda som det r med presumtionshyrorna som medger kostnadstckning och viss avkastning under en begrnsad tid. Vid marknadshyror minskar hyresrtten i attraktivitet och d kommer de helt enkelt inte att f ngra lngsiktiga kunder. Det ligger inte i deras intresse att ha det p det sttet.
Jag tror att din uppfattning kan vara pverkad av det erbjudande om att f en (dyr) hyresrtt i norra Stockholm som du nmnde att du ftt frut, och kanske uppfattar att sdana erbjudanden riktas till flera/mnga och att det drfr finns ett verskott p lediga hyresrtter. Sjlv har jag sett ganska lite bevis fr att det faktiskt r s enkelt att f en hyresrtt i Stockholm. Men jag r sjlvklart beredd att ndra uppfattning om det finns mer std n ngons personliga erfarenhet. En annan anvndare hnvisade tex till hyresrtter i Sdertlje som skulle vara svra att f uthyrda (var vl dock lite oklart om det verkligen stmde eller var mer ett diskussionsinlgg).

Jag har sett att det finns diskussioner om att p nytt lgga fram frslag p fri hyressttning i nyproduktion. Om det stmmer fr vi se om det finns ett intresse frn hyresvrdar eller inte.
Citera
2024-02-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Har du tnkt p att det kanske snarare r du som r dlig p att frklara, om du tycker att det r svrt att frklara basic marknadsekonomi?

Min bedmning om det r ett fungerande system bygger ju p dina egna uppgifter om att det r enkelt att f tag p hyresrtter p ett pendlingsavstnd till Stockholms innerstad. Att hyran enligt din bedmning r hg i frhllande till kostnad fr en bostadsrtt kan ju sga ngot om din privatekonomiska situation, men framfrallt r det ju ett argument mot marknadshyror.

Fr egen del anser jag att marknadshyror kan vara intressant att testa fr att f upp byggtakten, i nybyggnation. Vad du med din avancerade basic marknadsekonomi tycker r ganska oklart (om det beror p din pedagogiska frmga eller ngot annat lter jag vara osagt).

Vad svamlar du om? Min ekonomi har inget ht med ngot att gra.

Ett fungerande system finns i exempelvis Finland. Dr finns det tillgngliga bostder att hyra tills vidare utan tidsbegrnsning verallt utan k. Nr de hade hyresreglering dom Sverige fanns inget att hyra i ngot attraktivt omrde utan ratal i k

I Stockholm finns inget att hyra p attraktiva omrden. Det r bara de minst attraktiva omrdena ngot finns i.

Detta r otroligt hmmande och negativt fr ekonomin i stort.

Hade det inte vara bra med en prisreglering fr hotellrum ocks? Inget hotellrum fr kosta mer n 500kr per natt.

Tror du hotellmarknaden hade fungerat bra under de frutsttningarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in