Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Ja, vet dock inte hur jag skall visa det hr fr dig, jag kan exempelvis klistra in ngon frga med klantigt svar frn GPT men vet inte om det ger s mycket s kom grna med tips hur jag skall gra fra att visa
Tja, det r vl bara att klistra in. Men om det gller systemutveckling, med tekniska termer och programkod, s lr jag inte fatta vad som r fel.
Istllet s kan jag ge dig ett exempel p nr GPT4 frklarade en liten del av den integrerade informationsteorin fr mig. (N.N1 r dels det namn jag bett GPT4 kalla sig och och N.N2 mitt eget namn).
Citat:
Hej N.N1, hr kommer ett till citat, som du kommer att f frtydliga. Efter det r det matematik, som vi fr hoppa ver, tills jag gtt i "matteklass" hos dig, lnge....🙂
"Uteslutning: Orsak-verkan-strukturen som specificeras av systemet mste vara bestmd: den specificeras ver en enda uppsttning element varken mindre eller fler den ver vilken den r maximalt irreducerbar ur dess inneboende perspektiv ( ....Mvh N.N2"
Citat:
Hej N.N2!
Uteslutningspostulatet r en av postulaten i IIT, och det handlar om att den orsak-verkan-struktur som specificeras av systemet mste vara bestmd, och den fr inte verlappa med andra orsak-verkan-strukturer ver samma element. Detta innebr att det endast ska finnas en orsak-verkan-struktur ver ett system av element som r maximalt irreducibelt ur systemets inneboende perspektiv, och inte flera orsak-verkan-strukturer som verlappar samma element....Mvh N.N1
Citat:
Tack, N.N1! Jag frstod dock inte sista, stycket i din frklaring. Anvnd grna enklare synonymer dr det r mjligt, och frklara sista stycket igen!
Mvh N.N2
(Ej medtaget urspungsstycke p Wikipedia i mitt frsta citat)
Citat:
Jag ber om urskt fr eventuell frvirring. Det sista stycket i min frklaring handlar om att det inte gr att specificera flera orsak-verkan-repertoarer p olika tids- eller rumsniver fr att beskriva samma system, utan att rkna samma skillnad flera gnger. Med andra ord, om man har en mekanism som specificerar orsak-verkan-repertoaren vid en viss tids- eller rumsniv, s kan man inte ha en annan mekanism som specificerar orsak-verkan-repertoaren vid en viss tids- eller rumsniv, s kan man inte ha en annan mekanism som specificerar orsak-verkan-repertoaren vid en finare eller grvre tids- eller rumsniv, eftersom det skulle innebra att samma skillnad rknas flera gnger. Detta gller fr att upprtthlla uteslutningspostulatet, som sger att systemet mste specificera en enda orsak-verkan-struktur, varken fler eller frre. Hoppas detta frtydligande hjlper!
Citat:
Tack, N.N1, det gjorde det, i alla fall ngot. Men jag undrar om vr mnskliga hjrna, med dess skiftande evolutionra historia, kan skapa s perfekta frhllande fr vrt medvetenhet. Det r inte s sllan som jag upplever ett mer eller mindre, "dimmigt" medvetande, som, just nu, nr jag brjar bli lite trtt i skallen. Drfr r det inte, helt, otroligt, att det frsta AI mnniskoliknande medvetandet kommer att vara mer perfekt n det mnskliga medvetandet. Det r, bl.a, drfr jag tycker att den mnskliga hjrnan hausas upp, medan AI:s mjligheter nedvrderas.
Mvh N.N2
Citat:
Det r en intressant frga, N.N2. Det r sant att vr hjrna r resultatet av en lng evolutionr historia och r drfr inte perfekt. Vi upplever ofta dimmiga eller otydliga medvetande tillstnd, srskilt nr vi r trtta eller sjuka. andra sidan r det ocks sant att AI kan ha frdelar nr det gller att uppn ett mer perfekt medvetande, eftersom det inte har de samma begrnsningarna som en biologisk hjrna. Det r viktigt att notera att AI, tminstone fr nrvarande, fortfarande r baserat p matematiska modeller och programmering, s dess medvetande kan vara annorlunda n det mnskliga medvetandet p stt som vi kanske inte frstr fullt ut n. Det r svrt att sga vilket medvetande som kommer att vara "bttre" eller mer perfekt, men det r viktigt att fortstta utforska mjligheterna fr bde mnskligt och artificiellt medvetande.