Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-02, 19:52
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Ok, men d borde du frst mitt svar om sqlite

Det som intrffat inom programmering r att det har blivit mnga fler programmerare som kan mindre. Detta p grund av utvecklingsmiljer och annat bidrar med mer hjlp. Dagens programmerare pusslar ihop kod snarare n att de utvecklar egen teknik.

Du som r fullstack, skulle du kunna skriva en egen webserver? Du behver inte kunna men skulle du kunna? ven om man r fullstack s brukar de inte frst tekniken under ytan eller de applikationer som anvnds i fullstackutvcecklingen.

Frr skrev programmerare nstan allt sjlva, det tog sjlvklart lngre tid jmfrt med att hitta frdig kod och pussla ihop saker. Men man lr sig bttre av att skriva saker frn grunden.

Utvcklingsmiljer gav inte alls samma hjlp som man fr idag, det gr det det sjlvklart svrare men ocks det gr att man lr sig bttre.

Annat exempel p hur mnga kodare skriver idag. de flesta anvnder stilen "lowerCamelCase", den stilen togs fram av java och ftt extremt genomslag. Detta fr att det anpassat fr DDD (https://en.wikipedia.org/wiki/Domain-driven_design). DDD r katastrof men ger bra med klirr om man r konsult. DDD r orsaken till att behovet av programmerare r nstan ondligt.

Frr var det mycket mer DOD (https://en.wikipedia.org/wiki/Data-oriented_design). Det har en hgre trskel men blir koden hller lngre. Exempelvis r sqlite typisk DOD kod, den blir inte gammal.

Det du skriver r rent trams.

Ja jag har utvecklat en hel webb, front end, back end, mobilappar. Satt upp och driftat hela miljn. Detta r vad en senior full stack developer klarar p egen hand.

Utvecklare idag har lngt mer omfattande kunskap n de hade i brjan av min karrir och inte mindre som du pstr.
Citera
2023-04-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Inte fr att det spelar s stor roll, men r det verkligen vrldens mest anvnda databas? Vad har du fr klla p det?
exempelvis s skeppas den med i browsern du sitter och surfar i nu, du tror inte det krossar resten

allts den r s anvnd fr att den r ltt att embedda i annan kod
Citera
2023-04-02, 19:56
Bannlyst
Citat:
Det som intrffat inom programmering r att det har blivit mnga fler programmerare som kan mindre.
Procentandelen dliga programmerare lr vara bra mycket strre idag n 1971, men samtidigt har ju den totala mngden riktigt bra programmerare kat ocks.

Citat:
Dagens programmerare pusslar ihop kod snarare n att de utvecklar egen teknik.
Det beror ju p vad man gr. Sitter man och gr websiter r det mest copy-paste. Sitter du och gr ChatGPT 6 r det antagligen inte s mycket copy-paste.

Citat:
Du som r fullstack, skulle du kunna skriva en egen webserver? Du behver inte kunna men skulle du kunna? ven om man r fullstack s brukar de inte frst tekniken under ytan eller de applikationer som anvnds i fullstackutvcecklingen.
Kan du skriva maskinkoden som webservern ska kras p? ven om man r webserverutvecklare s brukar de inte frst tekniken under ytan eller de applikationer som anvnds i webserverutveckligen.

Citat:
Men man lr sig bttre av att skriva saker frn grunden.
Ja, exakt. Skriv maskinkoden fr webserven nu.

Citat:
Annat exempel p hur mnga kodare skriver idag. de flesta anvnder stilen "lowerCamelCase"...
Vem bryr sig vilket case som r standard i ett visst sprk? Och jag skulle sga att det r extremt ovanligt att anvnda sig av det i t.ex. Python, generellt.
Citera
2023-04-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det du skriver r rent trams.
knslig?

Citat:
Ja jag har utvecklat en hel webb, front end, back end, mobilappar. Satt upp och driftat hela miljn. Detta r vad en senior full stack developer klarar p egen hand.

Utvecklare idag har lngt mer omfattande kunskap n de hade i brjan av min karrir och inte mindre som du pstr.

Lt mig gissa, du har troligen anvnt C#, kanske java eller javscript fr denna utveckling?
Det r sprk gjorda fr att binda ihop komponenter. Jag tror inte du utvecklat de system frn noll eller en bara haft grundkomponenter, och exempelvis kodat i C++

De hr apparna du gjort r troligen hrdkodade mot just de kunder du haft som uppdragsgivare. ndrar man designen i databasen, vad hnder med de appar du utvecklat. Klarar de att anpassa sig automatiskt eller behver de refaktoriseras om databasens struktur frndras?
Citera
2023-04-02, 20:00
Medlem
Citat:
Vem bryr sig vilket case som r standard i ett visst sprk? Och jag skulle sga att det r extremt ovanligt att anvnda sig av det i t.ex. Python, generellt.
Duktiga kodare frstr det, inte s duktiga kodare frstr inte

Att skriva 10 000 rader kod r inte samma sak som att hantera ver en miljon rader kod. Det stlls helt andra krav med s stora kodmassor och drfr r stilen viktig, du mste kunna rkna ut vad koden r och vad den gr, ingen kommer ihg flera miljoner rader kod. Nya programmerare mste kunna brja jobba i koden med, det utan att lsa p i flera r
Citera
2023-04-02, 20:01
Bannlyst
Citat:
exempelvis s skeppas den med i browsern du sitter och surfar i nu, du tror inte det krossar resten
Jag har inte sagt att det inte stmmer att det r vrldens mest anvnda databas, jag var bara lite frvnad och hittade inga sna uppgifter och vill grna veta om det faktiskt r s drfr undrade jag efter en klla p det.

Citat:
allts den r s anvnd fr att den r ltt att embedda i annan kod
Ja, allts jag vet mycket vl vad SQLite r.
Citera
2023-04-02, 20:02
Avstngd
Citat:
knslig?

Lt mig gissa, du har troligen anvnt C#, kanske java eller javscript fr denna utveckling?
Det r sprk gjorda fr att binda ihop komponenter. Jag tror inte du utvecklat de system frn noll eller en bara grundkomponenter, exempelvis i C++

De hr apparna du gjort r troligen hrdkodade mot just de kunder du haft som uppdragsgivare. ndrar man designen i databasen, vad hnder med de appar du utvecklat. Klarar de att anpassa sig automatiskt eller behver de refaktoriseras om databasens struktur frndras?

Jag har under min karrir anvnt ver 20 olika sprk. Exemplet som jag gav d jag utvecklade en hel webb och appar gjorde jag fr egen rkning. Jag skapade min egen produkt och hade ingen uppdragsgivare. Skapade min egen kundgrupp allts.

Sllan har jag hrt s mycket onyanserat trams som frn dig, du r helt okunnig om programmering.
Citera
2023-04-02, 20:03
Medlem
Citat:
Kan du skriva maskinkoden som webservern ska kras p? ven om man r webserverutvecklare s brukar de inte frst tekniken under ytan eller de applikationer som anvnds i webserverutveckligen.

Japp, jag kan maskinkod (assembler). Sjlvklart skulle jag inte gra det fr det tar fr mycket tid men jag kan. Och det r pongen, viktiga att frst tekniker och det var man tvungen att lra sig frr, idag behvs inte det s vldigt mnga kodare har ingen aning om vad som faktiskt hnder nr de kompilerat koden
Citera
2023-04-02, 20:05
Medlem
Citat:
Jag har under min karrir anvnt ver 20 olika sprk.
Varfr har du anvnt s mnga olika sprk?
r du duktig s r det i princip bara C++ som gller fr logiken, du r bra mycket snabbare med det n alla andra om du behrskar sprket
Citera
2023-04-02, 20:07
Bannlyst
Citat:
Sllan har jag hrt s mycket onyanserat trams som frn dig, du r helt okunnig om programmering.
Jag hller med, men lite mer nyanserat. Helt okunning skulle jag inte sga, men det verkar en aning frldrat, om man sger s och d r det svrt att ha sikter om dagens programmering.

Citat:
Japp, jag kan maskinkod (assembler).
Assembler r inte maskinkod.
Citera
2023-04-02, 20:11
Medlem
Citat:
Assembler r inte maskinkod.
Det r assembler som anvnds om du skall koda maskinkod (ha 100% kontroll av vad som produceras)
Citera
2023-04-02, 20:13
Avstngd
Citat:
Varfr har du anvnt s mnga olika sprk?
r du duktig s r det i princip bara C++ som gller fr logiken, du r bra mycket snabbare med det n alla andra om du behrskar sprket

Jag r en senior utvecklare som sagt. Har hllit p ett tag och har arbetar t mnga uppdragsgivare d jag ven varit konsult. D fr man bred erfarenhet.

Du resonerar oerhrt inskrnkt och r mjligen vldigt junior om du ens har ngon kompetens alls. Att bara pst att det r bara C++ som gller r hpnadsvckande. Hur anvnder du det i en webblsare, dr r det Javascript som gller. Eller nu med AI s vxer Python.

Detta brjar dock bli OT och du hller alldeles fr lg niv fr att fortstta denna diskussion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in