Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-05, 21:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Sg ngot om att det i hemlighet krdes p GPT-4. Jag orkade inte ens klicka p lnken. Innan jag testade ChatGPT trodde jag att Google skulle f seris konkurrens i skningarna. Nu efter att ha testat lite r jag rtt skeptisk till det. Dom flesta lr vl mrka ganska snabbt hur mycket lgner/hallucinationer den kommer med.
Det r som r bra med Bings variant jmfrt med ChatGPT r att den r aktuell och koncis. Samt att man fr kllor, vilket ChatGPT vgrar.
Exempelvis (baserat p ngot som blev publikt i sndags):

Q:Har Saidi i Hammarby bytt efternamn ?
A: Ja, Abdelrahman Saidi i Hammarby har bytt efternamn till Boudah (1)(2).

Ls mer:
1. bing.com
2. expressen.se [direktlnkar till kllor]

Edit: men inte perfekt

Q: Nr blev det knt fr allmnheten?
A: Det blev knt strax innan avspark i en match (1).

Q: Vilken match?
A: Det var strax innan avspark i en match (1).
Senast redigerad av Enterprise 2023-04-05 kl. 21:30.
Citera
2023-04-05, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det r som r bra med Bings variant jmfrt med ChatGPT r att den r aktuell och koncis. Samt att man fr kllor, vilket ChatGPT vgrar.
Exempelvis (baserat p ngot som blev publikt i sndags):

Q:Har Saidi i Hammarby bytt efternamn ?
A: Ja, Abdelrahman Saidi i Hammarby har bytt efternamn till Boudah (1)(2).

Ls mer:
1. bing.com
2. expressen.se [direktlnkar till kllor]
Ok. Jag lyckades f ur ChatGPT en klla, men det var till ngon EU-sida som jag bara fick ett error p. Finns i trden. Det stora informationsoptimeringsrejset fr AI lr vl vara pbrjat nu. AIO istllet fr SEO kanske? Frgan r hur det kommer skilja sig.
Citera
2023-04-05, 23:14
Medlem
Saltkungens avatar
Deras senaste artikel: https://openai.com/blog/our-approach-to-ai-safety

Sammanfattat av GPT-4:

OpenAI arbetar aktivt fr att skerstlla att kraftfull AI r sker och gagnar alla. Organisationen inser att deras AI-verktyg, ssom ChatGPT, kan ka produktiviteten och kreativiteten hos anvndare, men ocks medfra risker. Fr att hantera dessa risker bygger de in skerhet p alla niver av systemet.

De testar grundligt sina AI-system innan de lanseras och arbetar med att frbttra deras beteende, samtidigt som de engagerar externa experter fr feedback. OpenAI anser att AI-system ska vara freml fr strikta skerhetsbedmningar och verkar fr en reglering som garanterar sdana metoder.

Eftersom det r svrt att frutse alla frdelar och missbruk av tekniken, r det viktigt fr OpenAI att lra av verkliga anvndningsscenarier och successivt frbttra AI-systemens skerhet. Detta grs genom att frsiktigt och gradvis slppa nya AI-system fr en allt bredare grupp anvndare.

OpenAI har fokus p att skydda barn och har policyer som frhindrar att deras teknik anvnds fr att skapa olmpligt eller skadligt innehll. De arbetar ocks med att frbttra den faktiska korrektheten hos sina AI-modeller, med en frbttring p 40 % i faktakorrekthet mellan GPT-3.5 och GPT-4.

Respekt fr anvndarnas privatliv r ocks centralt fr OpenAI. Organisationen arbetar fr att ta bort personlig information frn trningsdata och svarar p begranden om borttagning av personuppgifter.

OpenAI menar att det krvs mer forskning, samarbete och engagemang fr att lsa AI-skerhetsproblem. De r fast beslutna att bidra till att skerstlla att AI-utveckling och anvndning r effektivt reglerad p global niv, fr att undvika att skerhet offras fr att f frsprng.
Citera
2023-04-05, 23:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen

Sammanfattat av GPT-4:

OpenAI arbetar aktivt fr att skerstlla att kraftfull AI r sker och gagnar alla. Organisationen inser att deras AI-verktyg, ssom ChatGPT, kan ka produktiviteten och kreativiteten hos anvndare, men ocks medfra risker. Fr att hantera dessa risker bygger de in skerhet p alla niver av systemet.

De testar grundligt sina AI-system innan de lanseras och arbetar med att frbttra deras beteende, samtidigt som de engagerar externa experter fr feedback. OpenAI anser att AI-system ska vara freml fr strikta skerhetsbedmningar och verkar fr en reglering som garanterar sdana metoder.

Eftersom det r svrt att frutse alla frdelar och missbruk av tekniken, r det viktigt fr OpenAI att lra av verkliga anvndningsscenarier och successivt frbttra AI-systemens skerhet. Detta grs genom att frsiktigt och gradvis slppa nya AI-system fr en allt bredare grupp anvndare.

OpenAI har fokus p att skydda barn och har policyer som frhindrar att deras teknik anvnds fr att skapa olmpligt eller skadligt innehll. De arbetar ocks med att frbttra den faktiska korrektheten hos sina AI-modeller, med en frbttring p 40 % i faktakorrekthet mellan GPT-3.5 och GPT-4.

Respekt fr anvndarnas privatliv r ocks centralt fr OpenAI. Organisationen arbetar fr att ta bort personlig information frn trningsdata och svarar p begranden om borttagning av personuppgifter.

OpenAI menar att det krvs mer forskning, samarbete och engagemang fr att lsa AI-skerhetsproblem. De r fast beslutna att bidra till att skerstlla att AI-utveckling och anvndning r effektivt reglerad p global niv, fr att undvika att skerhet offras fr att f frsprng.

En intressant intervju med Open AI:s vetenskapliga chef.

https://youtu.be/Yf1o0TQzry8
Citera
2023-04-05, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen

Floskler p utrikiska som r versatta till svenska floskler, men i mindre mngd. Det r ju bra. Sammanfattningen missade fr mig en ganska intressant sak:

Citat:
We make our most capable models available through our own services and through an API so developers can build this technology directly into their apps. This allows us to monitor for and take action on misuse, and continually build mitigations that respond to the real ways people misuse our systemsnot just theories about what misuse might look like.
Citera
2023-04-06, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En intressant intervju med Open AI:s vetenskapliga chef.

https://youtu.be/Yf1o0TQzry8
Jag frskte kolla p det men LOL-faktorn blir fr stor nr han i nulget pratar om tidernas bsta meditationslrare, Microsoft dyker upp, och jag vet om att Microsoft investerat 10 miljarder dollar i ngot som inte alltid klarar av additionen 10 + 2.
Citera
2023-04-06, 00:50
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Jag frskte kolla p det men LOL-faktorn blir fr stor nr han i nulget pratar om tidernas bsta meditationslrare, Microsoft dyker upp, och jag vet om att Microsoft investerat 10 miljarder dollar i ngot som inte alltid klarar av additionen 10 + 2.

Microsoft har gtt upp med nstan 30 % sedan lansering av Chatgpt, tror mycket av den kningen beror p just den lanseringen. S vrdet av bolaget har kat betydligt mycket mer n de dr 100 miljarderna. Kaffepengar i sammanhanget.
Citera
2023-04-06, 00:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Microsoft har gtt upp med nstan 30 % sedan lansering av Chatgpt, tror mycket av den kningen beror p just den lanseringen. S vrdet av bolaget har kat betydligt mycket mer n de dr 100 miljarderna. Kaffepengar i sammanhanget.
Microsoft sparkade ocks 10.000 anstllda i brjan av ret.
Citera
2023-04-06, 00:55
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Microsoft sparkade ocks 10.000 anstllda i brjan av ret.

Ja, de lr ersttas av ai skulle jag tro.
Citera
2023-04-06, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ja, de lr ersttas av ai skulle jag tro.
Vi fr ser hur det artar sig. Jag tvivlar inte p att Microsoft kommer tjna pengar p det (srskilt med sn hr hype), men det r fascinerande att det inte r bttre n vad det r med sna investeringar. Inklusive anvndarinterfacet.
Citera
2023-04-06, 01:22
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Vi fr ser hur det artar sig. Jag tvivlar inte p att Microsoft kommer tjna pengar p det (srskilt med sn hr hype), men det r fascinerande att det inte r bttre n vad det r med sna investeringar. Inklusive anvndarinterfacet.

Jag tror du anvnder det fel, drav ser du inte nyttan av den, jag anvnder det varje dag, men jag ser till att tjna pengar p det, inte sitta och gra meningslsa skningar. Microsoft / Openai riktar sig ju mot fretagare helt enkelt, det r dr pengarna finns, sen skapar dessa fretag anvndningsomrde fr gemene man.
Citera
2023-04-06, 01:45
Bannlyst
Citat:
Jag tror du anvnder det fel, drav ser du inte nyttan av den, jag anvnder det varje dag, men jag ser till att tjna pengar p det, inte sitta och gra meningslsa skningar..
Jag undersker det nu kan man vl sga, fr att se om det r ngot jag vill arbeta med. Jag sitter inte och gr meningslsa skningar. Jag drar mig numera fr att programmera, men jag ska titta p API:n etc. nr jag blivit mer insatt i hur det fungerar, och inte fungerar. Jag har tidigare jobbat en del med skmotorer p vdlgt avancerad niv, ven egenbyggt sk (dock inte vldigt avancerad niv dr), men jag la av med det fr ganska lnge sedan nu. Det hr liknar det och r nog bra att ha som erfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in