Flashback bygger pepparkakshus!
2023-10-05, 14:30
Medlem
Mittpunkts avatar
Hur anvnder man Chat GPT till att sammanfatta en text och bygga om meningarna? Jag har en text som jag vill klippa in och att Chat GPT formulerar om texten och gr en sammanfattning. r det mjligt? Jag har frdiga texter men jag vill att Chat GPT formulerar om meningarna t mig.
Citera
2023-10-05, 16:20
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Hur anvnder man Chat GPT till att sammanfatta en text och bygga om meningarna? Jag har en text som jag vill klippa in och att Chat GPT formulerar om texten och gr en sammanfattning. r det mjligt? Jag har frdiga texter men jag vill att Chat GPT formulerar om meningarna t mig.

Snabbast r att frga ChatGPT. Klippte in exakt det du skrivit och fick fljande som svar:

Citat:
Ja, det r definitivt mjligt! ChatGPT kan hjlpa dig att omformulera och sammanfatta text. Du kan bara klistra in texten som du vill ha omformulerad eller sammanfattad, och jag kan hjlpa dig med det.

Hr r ngra steg om hur du kan anvnda ChatGPT fr det ndamlet:

1. **Klistra In Texten:**
- Brja med att klistra in texten som du vill ha omformulerad eller sammanfattad.

2. **Specificera nskeml:**
- Var tydlig med vad du vill. Om du vill ha en sammanfattning, sg det. Om du vill ha omformulering, specificera det.

3. **Granska Resultatet:**
- Nr du fr tillbaka den omformulerade eller sammanfattade texten, granska den noggrant fr att skerstlla att den fortfarande frmedlar det ursprungliga budskapet och r av god kvalitet.

4. **Tillmpa Justeringar:**
- Om ngot behver ndras eller frbttras, tveka inte att frga mig att gra ytterligare justeringar.

Observera att om texten r mycket lng kan du behva dela upp den i mindre delar och arbeta genom bit fr bit fr att f bsta resultat. Eftersom jag som modell har en begrnsning fr antalet tecken jag kan hantera i en enskild input/output (omkring 4096 tecken), kan mycket lnga texter behva sammanfattas eller bearbetas i mindre segment.

Lt oss testa! Klistra in en textsnutt, och jag ska gra mitt bsta fr att hjlpa dig.
Citera
2023-10-05, 16:24
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Skriv till GPT vad du vill helt enkelt.

Kan du sammanfatta denna text t mig? " TEXT "

Kan du formulera om denna text t mig " Text " - Jag vill att texten fokuserar lite mer den etiska aspekten av innehllet.

Eller: Jag har skrivit denna text "Text" jag tycker att detta stycket r bra "stycke" men om du kunde hjlpa mig att skriva om denna del av texten "nedre del av texten" s det lter lite mer professionellt.
Citera
2023-10-05, 16:54
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Skriv till GPT vad du vill helt enkelt.

Kan du sammanfatta denna text t mig? " TEXT "

Kan du formulera om denna text t mig " Text " - Jag vill att texten fokuserar lite mer den etiska aspekten av innehllet.

Eller: Jag har skrivit denna text "Text" jag tycker att detta stycket r bra "stycke" men om du kunde hjlpa mig att skriva om denna del av texten "nedre del av texten" s det lter lite mer professionellt.

Detta fungerade klockrent, tusen tack

Jag skrev

Kan du formulera denna text t mig:

Text...
Citera
2023-10-06, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Nu har jag ftt tillgng till DALL-E p ChatGPT i alla fall. Saknar fortfarande funktionen att ladda upp bilder.

Nr och hur fick du det? r det ett plug in? (r plus kund)
Citera
2023-10-06, 12:13
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borka86
Nr och hur fick du det? r det ett plug in? (r plus kund)

Ingen aning, bara kom. Nej ingen plug-in, man ser det genom att trycka p GPT-4, nr den dr rullmenyn kommer upp dr man kan vlja mellan Plugins, Advanced Data Analysis, Browse with Bing, Default. Fr mig ligger DALL-E 3 lngst ned p den rullistan.
Citera
2023-10-06, 13:05
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det finns verkligen ingenting som talar fr att det skulle vara minsta sanning i detta och med tanke p OpenAIs tidigare agerande nr man lanserade ChatGPT trotts den frsta versionen i stort sett var absolut smrja s tyckte man tydligen att det var viktigare att f ut produkten p marknaden n att den hll en viss kvalitet.

Att vara frst att skapa en AGI skulle vara ngot s otroligt stort att du skulle hamna i historiebckerna bredvid Isaac Newton, Albert Einstein osv det finns absolut inte minsta uns av sannolikhet att OpenAI har ngon hemlig AGI.
Definitivt. Folk verkar geniunt inte frst hur pass komplicerat och avancerat det r att skapa en stark agi. En agi ska vara lika duktig funktionsmssigt exempelvis, motorik och smartare n den genomsnittliga mnniskan. Allt detta ska ske genom automati, ingen mnsklig ingripande tilltet

Det vi har just nu i bsta praktiska form r svag linjr a.i, det vill sga den har en funktion och frgan r, hur duktig och skicklig r datorn p att utfra sagda funktion i jmfrelse med en mnniska. Tesla har denna A.I och den kan kra bil p ett begrnsat stt just p grund utav att den kan inte berkna variablar som livshotande scenarion

S vad innebr det fr stark linjr A.I och svag agi samt stark agi. Mycket stora begrnsningar. Folk tror geniunt att man kan hoppa frn svag till stark, detta r bokstavligen omjligt. Fr om man ska kunna gra detta hopp mste man kunna f ut mer n vad man lgger in

Det skulle bryta vldigt mycket logik och r magiskt tnkande

Exempelvis man fr ut mer energi man vad man ger in

Man anvnder massiva mngder data men p ngot stt ska datorn utifrn sagda data kunna ge ut mer n vad man har tilltit datorn trna. Det blir ett magiskt tnkande dr man tror att "Datorn kommer bara gra ett hopp och producera plus data som r bortsett frn datan man trnat datorn p"

https://arxiv.org/pdf/2103.15294.pdf

A.I har blivit mycket snake oil och sensationalism. Man behver pengar fr att faktiskt kunna gra forskning, problemet r att man frmodligen blivit s pass depserata fr detta att man nu frsker slja vad som helst dr etik inte finns i ekvationen. Folk tror geniunt p ngot mycket strre som inte existerar
Senast redigerad av bergsdal 2023-10-06 kl. 13:26.
Citera
2023-10-06, 13:37
Medlem
G.Brockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsdal

https://arxiv.org/pdf/2103.15294.pdf

A.I har blivit mycket snake oil och sensationalism. Man behver pengar fr att faktiskt kunna gra forskning, problemet r att man frmodligen blivit s pass depserata fr detta att man nu frsker slja vad som helst dr etik inte finns i ekvationen. Folk tror geniunt p ngot mycket strre som inte existerar
Tack fr lnken. Den knns verkligen relevant...s hr tre r senare.
Citera
2023-10-06, 13:43
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Brockman
Tack fr lnken. Den knns verkligen relevant...s hr tre r senare.
Om man lser den frstr man rtt snabbt att det r fortfarande mycket relevant nr det kommer till funktion d sagda begrnsningar finns fortfarande. Vi kommer kunna utveckla svag A.I, vilket vi har gjort men stark A.I r oberrd
Citera
2023-10-06, 13:59
Medlem
G.Brockmans avatar
Citat:
Om man lser den frstr man rtt snabbt att det r fortfarande mycket relevant nr det kommer till funktion d sagda begrnsningar finns fortfarande. Vi kommer kunna utveckla svag A.I, vilket vi har gjort men stark A.I r oberrd
Faktum r dock att det r omjligt att veta var grnserna ligger d man aldrig har ntt den nskade nivn tidigare. S vi lgger drfr knappt notis av dina och den stekheta teoretikerns spekulationer utan vi frpassar dem till hgen av handlingar som ingen bryr sig om. Eller tnkte du lgga upp ngot mer; frn ngon med ett lika fett h-index, som empiriskt kan faststlla var och hur grnsen mellan svag och stark AI ser ut?
Citera
2023-10-06, 14:11
Medlem
bergsdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G.Brockman
Faktum r dock att det r omjligt att veta var grnserna ligger d man aldrig har ntt den nskade nivn tidigare. S vi lgger drfr knappt notis av dina och den stekheta teoretikerns spekulationer utan vi frpassar dem till hgen av handlingar som ingen bryr sig om. Eller tnkte du lgga upp ngot mer; frn ngon med ett lika fett h-index, som empiriskt kan faststlla var och hur grnsen mellan svag och stark AI ser ut?
Det r faktiskt inte omjligt nr mnniskan kommer alltid vara en referens-punk till alla funktioner. Men det kommer finnas mycket stora som jag har nmnt, begrnsningar nr det kommer till svag vs stark A.I

Det r endast att man frsker f nuvarande svaga A.I framst som ngot strre nr det tekniskt sett inte r i nrheten. Jag menar endast, tills man definerar detta ordenligt r det lite av ett skmt... Dessa typer av oskerhet r inte imponerande och visar endast p lg niv desvrre. Jag menar det r okej att tro p ngot vackert, det r inte min mening att skita p ngons fdelsedagstrta men samtidigt, folk behver vara realistiska d fantasi r inte heller friskt eller bra fr ngon form av utveckling
Citera
2023-10-06, 15:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det r faktiskt inte omjligt nr mnniskan kommer alltid vara en referens-punk till alla funktioner. Men det kommer finnas mycket stora som jag har nmnt, begrnsningar nr det kommer till svag vs stark A.I

Det r endast att man frsker f nuvarande svaga A.I framst som ngot strre nr det tekniskt sett inte r i nrheten. Jag menar endast, tills man definerar detta ordenligt r det lite av ett skmt... Dessa typer av oskerhet r inte imponerande och visar endast p lg niv desvrre. Jag menar det r okej att tro p ngot vackert, det r inte min mening att skita p ngons fdelsedagstrta men samtidigt, folk behver vara realistiska d fantasi r inte heller friskt eller bra fr ngon form av utveckling

Sant att man skall frska vara skeptisk och realistisk. Men det r svrt med tanke p att AI-utvecklingen verkar ha brjat accelerera nnu snabbare de senaste mnaderna. Googles har t.ex.kommit med en ny robot med bttre kognitiv frmga, 2 mnader efter den fregende modellen som hade, med AI-mtt mtt, en sensationellt snabb inlrningsfrmga. OpenAI lanserar nu ChatGPT-4V som var frdig grundtrnad i april. Allts bygger den p teknologi ifrn 2021 och 2022, (med undantag av att OpenAI, nu, kan uppdatera sina modeller under drift).

S, frgan r hur mycket verdriven fantasi man kan ha eller brist p fantasi i dagens lge. Detta gller, frutom, bde de vrsta alarmisterna respektive skeptikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in