Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-15, 19:14
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse38
Men mötet är ju bokat i förväg men vad för uppgifter som framkom under tiden fram till omhändertagandet vet vi ju inte. På det gjordes det antagligen en ny bedömning och kanske en oro över risken att hon skulle försvinna med barnet gjorde att man var tvungen att agera innan mötet.

Ja, men då är det nog både bättre och billigare att skicka en polispatrull för yttre span. Nu har man istället givit henne ett väldigt starkt argument mot omhändertagandet eftersom hon alltid kan hävda att deras misstanke var fel och de kan inte bevisa motsatsen.

De visste ju var hon befann sig, de behövde inte åka och leta efter henne utan hon var ju hemma med barnet. Skulle hon avvika i fel riktning eller liknande, eller om hon ligger hemma i soffan och röker brass 10 minuter efter mötets avsatta tid, krävs det väldigt lite för ett yttre befäl att omhänderta barnet då med hänvisning till att hon försöker fly.
Citera
2023-01-15, 19:16
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
1. Skylla allt på myndigheter är din tolkning; likaväl kan man säga att myndigheter skyller allt på Lisa.

2. Röka på är inte klarlagt. Fakta är att det funnits spår av thc i prover. Vilka prover och i vilka halter framgår inte. Lisa hävdar att hon druckit hampa-te. Även industrihampa innehåller thc om än i svaga doser.

3. "Kunna uppföra sig" är även det en subjektiv värdering och inte fakta. Om du menar att skrika när polisen kommer är det en förståelig reaktion, eller är det något annat du menar med "kunna uppföra sig"? Och är det en grund för tvångsomhändertagande av barn? Har du själv barn?
OK, du nagelfar mina ordval så jag ska försöka vara tydligare. 👍🏻

1. ”Skylla på”. Här var min poäng att man som förälder har eget ansvar och, i mina ögon, så b-ö-r man vara självkritisk och se vad man själv kan göra som förälder även om man känner sig motarbetad av allt och alla.

Jag har två döttrar som jag INTE hade låtit växa upp under dessa förhållanden.

Du?

2. ”Röka på”. Den formuleringen var provokativ och dum, förlåt, men att det ens finns hampa i huset som är aningen för starkt för fiske samt att det ligger fimpar på golvet tycker jag är en del i sammanhanget. Intressant är att diskussionen som förs handlar om i vilket rum de ligger. Är det inte konstigt nog med fimpar (plural) i vilket rum som helst? Visst, inget att ta ett barn för men, som sagt, detta är en del i det större.

3. När KF var där med mäklarna och såg över fastigheten så var hon väldigt högljudd och arg, skrek och skällde och gick upp i ansiktet på poliserna med sonen bitvis på armen. De var ju inte där för att ta barnet så det var riktigt onödigt och, i mina subjektiva ögon, påvisade hur icke lämplig mor hon är. Hon kunde ha gått iväg och låtit de andra sköta showen.

Ha det gott!

M
Citera
2023-01-15, 19:18
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ja den aspekten har jag inte ens vägt in. Utan att vara konspiratorisk har faktiskt hanteringen av adoptivbarn och tvångsomhändertagande i Sverige fått mycket kritik. Något verkar vara ordentligt fel. Borde utredas.

Det finns en röd tråd i det här som vore intressant att nysta i. Socialens lättvindiga bedömningar av omhändertagande, Sveriges fundamentalistiska drogpolitik, svenska frikyrkliga rörelsen, socialdemokratins alla tentakler.
Det är något osunt under ytan.

Du får väl starta trådar om det då, på lämpliga platser i forumet.
Här rör det sig om ett enstaka fall, som av allt att döma gått rätt till och i grevens tid med tanke på riskerna som just den här pojken krupit runt i.

Skillnaden här mot andra fall är att misären lagts upp som videos, vilket skapat reaktioner bland folk.
Det man vet och ser, skall man larma om. Här har därför säkert en rad anmälningar kommit in, vilket i viss mån skyndar på socialtjänst, även om anmälningar verkar funnits redan innan videos kommit till.
Videos kan rent av funnits med i bedömningssyfte.

Det vore ju osunt att inte hjälpa barn som inom snar framtid riskerar fara illa.
Citera
2023-01-15, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Ja, men då är det nog både bättre och billigare att skicka en polispatrull för yttre span. Nu har man istället givit henne ett väldigt starkt argument mot omhändertagandet eftersom hon alltid kan hävda att deras misstanke var fel och de kan inte bevisa motsatsen.

De visste ju var hon befann sig, de behövde inte åka och leta efter henne utan hon var ju hemma med barnet. Skulle hon avvika i fel riktning eller liknande, eller om hon ligger hemma i soffan och röker brass 10 minuter efter mötets avsatta tid, krävs det väldigt lite för ett yttre befäl att omhänderta barnet då med hänvisning till att hon försöker fly.

Vet inte när beslutet om att omhänderta togs i förhållande till när mötet bokades. Att de befarade att hon inte skulle dyka upp på mötet är knappast avgörande.

Om de tycker att barnet far illa (av många olika anledningar) så omhändertar man ju omedelbart. Då väntar man inte på något möte. Speciellt inte om det kommit ett provsvar. Då vill man ju att hon upphör med eventuell amning omedelbart till exempel.
Senast redigerad av Nisse38 2023-01-15 kl. 19:24.
Citera
2023-01-15, 19:23
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Men mötet är ju bokat i förväg men vad för uppgifter som framkom under tiden fram till omhändertagandet vet vi ju inte. På det gjordes det antagligen en ny bedömning och kanske en oro över risken att hon skulle försvinna med barnet gjorde att man var tvungen att agera innan mötet. Det kanske kom provsvar under tiden eller något. Jag spekulerar förstås bara.

Mest troligt är att det kan finnas en del i dialogen/kommunikationen med Lisa där hon påtalat att hon inte tänker komma till det bokade mötet.
Antingen skriftligt eller i tel-samtal.
Att sen i efterhand komma med en inlaga att man minsann tänkt komma till mötet, är något som kan dyka upp i ett dagboksblad och lämnas med en kort formulering i överblicken.
Citera
2023-01-15, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Mest troligt är att det kan finnas en del i dialogen/kommunikationen med Lisa där hon påtalat att hon inte tänker komma till det bokade mötet.
Antingen skriftligt eller i tel-samtal.
Att sen i efterhand komma med en inlaga att man minsann tänkt komma till mötet, är något som kan dyka upp i ett dagboksblad och lämnas med en kort formulering i överblicken.

Ja, det skulle inte förvåna mig.
Citera
2023-01-15, 19:33
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Vet inte när beslutet om att omhänderta togs i förhållande till när mötet bokades. Att de befarade att hon inte skulle dyka upp på mötet är knappast avgörande.

Om de tycker att barnet far illa (av många olika anledningar) så omhändertar man ju omedelbart. Då väntar man inte på något möte. Speciellt inte om det kommit ett provsvar. Då vill man ju att hon upphör med eventuell amning omedelbart till exempel.

Citat:
Ja, det skulle inte förvåna mig.

Tror inte man skall dra för stora växlar på omhändertagande-beslutet iaf, oavsett varför beslutet kommit före det bokade mötet.
Det kan vara både pga provsvar och negativt klingande dialoger.
Men det är ju inte så att man hämtar barnet och sen stänger alla dörrar för kommunikation. Det har ju i verkligheten ändå följts upp i möte med Lisa i direkt samband och kort efter omhändertagandet, och uppenbarligen har allting gått rätt till eftersom LVU:t gäller.
Citera
2023-01-15, 19:45
Medlem
Citat:
Tror inte man skall dra för stora växlar på omhändertagande-beslutet iaf, oavsett varför beslutet kommit före det bokade mötet.
Det kan vara både pga provsvar och negativt klingande dialoger.
Men det är ju inte så att man hämtar barnet och sen stänger alla dörrar för kommunikation. Det har ju i verkligheten ändå följts upp i möte med Lisa i direkt samband och kort efter omhändertagandet, och uppenbarligen har allting gått rätt till eftersom LVU:t gäller.

Tror som dig här.
Citera
2023-01-15, 19:45
Citat:
Speciellt inte om det kommit ett provsvar. Då vill man ju att hon upphör med eventuell amning omedelbart till exempel.

Ja verkligen, mycket bra poäng.
Citera
2023-01-15, 19:48
Medlem
skoputss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
OK, du nagelfar mina ordval så jag ska försöka vara tydligare. 👍🏻

1. ”Skylla på”. Här var min poäng att man som förälder har eget ansvar och, i mina ögon, så b-ö-r man vara självkritisk och se vad man själv kan göra som förälder även om man känner sig motarbetad av allt och alla.

Jag har två döttrar som jag INTE hade låtit växa upp under dessa förhållanden.

Du?

2. ”Röka på”. Den formuleringen var provokativ och dum, förlåt, men att det ens finns hampa i huset som är aningen för starkt för fiske samt att det ligger fimpar på golvet tycker jag är en del i sammanhanget. Intressant är att diskussionen som förs handlar om i vilket rum de ligger. Är det inte konstigt nog med fimpar (plural) i vilket rum som helst? Visst, inget att ta ett barn för men, som sagt, detta är en del i det större.

3. När KF var där med mäklarna och såg över fastigheten så var hon väldigt högljudd och arg, skrek och skällde och gick upp i ansiktet på poliserna med sonen bitvis på armen. De var ju inte där för att ta barnet så det var riktigt onödigt och, i mina subjektiva ögon, påvisade hur icke lämplig mor hon är. Hon kunde ha gått iväg och låtit de andra sköta showen.

Ha det gott!

M

1. Är själv förälder och naturligtvis bör man vara självkritisk.

---

Det jag försöker påtala är att om Lisa och Rebecca polisanmält någon i Rebeccas familj för försäkringsbedrägeri; och familjen i sin tur replikerar med en orosanmälan; är det av betydelse för Lisas uppbragthet och ovilja till samarbete med myndigheter.

2. Fimpar på golvet är en enskild utsaga av en polis. Det kan spänna mellan två fimpar på en tallrik på golvet, eller femtio slängda hursomhelst direkt på golvet. Det ser inte bra ut, men som du påpekar ingen enskild grund för tvångsomhändertagande av barn.

3. Håller med dig till 100% (där behöver hon hjälp).
Citera
2023-01-15, 19:53
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Jag har numera 100% fokus (i mitt liv) åt utvecklingen av den här generatorn.

Det är alltså den här kolsyreflaskan som skall monteras där ljuddämparen sitter.
(ej öppen kanna)
Med tätade slangar gissar jag. Avgaser in i flaskan, slang ut som leder tillbaka till motorn.
Även om jag nog har tusen frågor, lär man nog avvakta och se nästa moment.

En annan reflektion är vad Rebecca använder för shampoo?
Hennes hår är faktiskt helt fantastiskt.

en del av ditt fokus har redan divergerat till denna teutoniska gudinna

vad kommer ske när det blir uppenbart att blyg-emil trollat dom med clas ohlson-generator?
Citera
2023-01-15, 19:54
Medlem
Orosanmälan bara för att man är är sur är inte trevligt förstås men oftast så räcker det med ett möte på socialen eller ett telefonmöte. Alla anmälningar leder inte till en full utredning med eventuellt hembesök och allt vad det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in