Citat:
Ursprungligen postat av
skoputs
Lisa säger att hon är villig att samarbeta med socialtjänsten. Detta tas ingen hänsyn till i beslutet, vilket jag tycker är helt uppåt väggarna med tanke på Josefs anknytning till sin mamma och det trauma ett tvångsomhändertagande medför.
Jag håller med. Det här är en väldigt viktig detalj. Samarbetade hon eller inte? Det är svårt att få en uppfattning, vi vet bara vad staten trott att hon skulle göra och agerat därefter.
Polisen och socialtjänsten har agerat fel på den här punkten:
”
Hon hade ett inbokat möte med social- tjänsten på eftermiddagen den 22 december 2022 med anledning av social- tjänstens pågående utredning.
Redan under förmiddagen kom socialtjänsten tillsammans med polis och omhändertog Josef med motiveringen att hon inte hade för avsikt att dyka upp på det planerade mötet, vilket inte stämmer. Hon hade för avsikt att delta vid mötet i syfte att försöka hitta en gemensam lösning tillsammans med socialtjänsten.”
Socialtjänsten kom för tidigt. Man borde ha givit henne chansen att närvara på mötet för att diskutera det hela. Istället har staten åkt flera timmar före mötet och omhändertagit barnet för att de
trott att hon inte planerade att närvara.
Det här är en viktig detalj som är under all kritik. Det korrekta agerandet vore att ge henne chansen att närvara på mötet.
De kan ju inte boka in ett möte och agera i förväg som om hon inte dykt upp. Det fanns ingen akut anledning att ingripa innan hon missat mötestiden, inget akut hot mot Josefs liv eller liknande som kan rättfärdiga det.
Varför man åkte flera timmar och hämtade Josef och varför man trodde att hon inte tänkt närvara på mötet förstår jag inte. Men saken som är säker är att de agerat i förväg på en misstanke som kanske inte stämde.
Kanske har hon varit föremål för hemlig avlyssning eller liknande och polisen på den vägen snappat upp att hon sagt till någon att hon skulle skita i det. Även om så är fallet är det lämpligt att dyka upp efter avsatt tid, inte i förväg. Vad hon sagt till någon över telefon i affekt eller liknande behöver inte spegla verkligheten.
Det där mötet hade troligtvis slutat i omhändertaget barn även om hon dök upp. Var det en bekvämlighetsgrej att bjuda dit henne under falska premisser, som någon slags fälla? Den här delen känns inte alls bra.