2023-03-30, 15:36
Medlem
Nu spekulerar jag bara fritt men kan det inte vara så enkelt att Lisas mamma har något med köpet av huset att göra och där av även tal om att huset ska senare tillfalla Josef?
Citera
2023-03-30, 15:47
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ma1964
Jag har också upptäckt att står kvar på lagfarten. Så även jag undrar vad dom är på gång där. Fast det kanske är så att Kronofogden inte lyckats få fastigheten såld.

Huset såldes av kronofogden för 710 000. Och även om det hade förblivit osålt, så hade Mörten inte fått bo kvar där.
Citera
2023-03-30, 15:49
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Jag har också upptäckt att står kvar på lagfarten. Så även jag undrar vad dom är på gång där. Fast det kanske är så att Kronofogden inte lyckats få fastigheten såld.
Jag fick för mig att det faktiskt var någon tidigare, runt försäljningen, som hade den infon och det står en del på sidan 433 om såväl summa som datum.

Om den reggas, enligt uppgift, den 16/3 så kanske det tar ett tag innan den slår igenom.
Citera
2023-03-30, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Huset såldes av kronofogden för 710 000. Och även om det hade förblivit osålt, så hade Mörten inte fått bo kvar där.

Jo, det stod väl direkt efter auktionen att fastigheten sålts för det beloppet. Det tyder ju på att köparen även betalade handpenningen direkt (vilket är ett krav). Men vet vi verkligen att köparen betalade in resten av köpesumman senast den 16 mars?

Nu har det ju gått ett par veckor efter det att köpet skulle slutföras. Hur lång tid tar det egentligen för den nya ägaren att få lagfart? Det kanske är nya ägaren som sölat?
Senast redigerad av Sonny00 2023-03-30 kl. 16:53.
Citera
2023-03-30, 17:09
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jo, det stod väl direkt efter auktionen att fastigheten sålts för det beloppet. Det tyder ju på att köparen även betalade handpenningen direkt (vilket är ett krav). Men vet vi verkligen att köparen betalade in resten av köpesumman senast den 16 mars?

Nu har det ju gått ett par veckor efter det att köpet skulle slutföras. Hur lång tid tar det egentligen för den nya ägaren att få lagfart? Det kanske är nya ägaren som sölat?

Det är faktiskt lite märkligt, jag får inte fram slutpris på vare sig Hemnet eller Booli. Har definitivt för mig att jag såg slutpriset där förut.

Så kanske har Mörten klarat sig ur knipan på något sätt?
Citera
2023-03-30, 19:51
Medlem
Citat:
Det är faktiskt lite märkligt, jag får inte fram slutpris på vare sig Hemnet eller Booli. Har definitivt för mig att jag såg slutpriset där förut.

Har Du kollat Kronofogden? Jag tror de har enkom sida för sina auktioner.
Citera
2023-03-30, 20:21
Medlem
tramsebyxans avatar
Citat:
Har Du kollat Kronofogden? Jag tror de har enkom sida för sina auktioner.

Jo, har kollat där, men tyvärr finns den auktionen inte längre med på listan över avslutade försäljningar.
Citera
2023-03-30, 21:14
Medlem
Hookes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00

16/3 var väl datumet för fördelningssammanträdet, där man bestämmer hur inkomsten av försäljningen ska fördelas mellan borgenärerna (de som Mörten har skulder till).

Efter att fastigheten är betald av den nya ägaren kan denna söka lagfart närhelst hen önskar; (lagfarten är förenad med en kostnad för den som söker). Hur lång tid efter det att det syns i offentliga register är nog mest en fråga om myndigheternas effektivitet.
Citera
2023-03-30, 23:00
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hooke
16/3 var väl datumet för fördelningssammanträdet, där man bestämmer hur inkomsten av försäljningen ska fördelas mellan borgenärerna (de som Mörten har skulder till).

Efter att fastigheten är betald av den nya ägaren kan denna söka lagfart närhelst hen önskar; (lagfarten är förenad med en kostnad för den som söker). Hur lång tid efter det att det syns i offentliga register är nog mest en fråga om myndigheternas effektivitet.

Handläggningstid för ansökan om lagfart verkar för närvarande vara ca 6 arbetsdagar.
https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...vningsarenden/
Citera
2023-03-30, 23:25
Medlem
Citat:

Osannolikt. Han har pratat mycket om att hela processen gått felaktigt till och att han avser att få upprättelse i tingsrätten men jag betvivlar starkt att hans överklagan kommer att tas upp eller för den delen godkännas. Han förefaller vara någorlunda förberedd på att inom en snar framtid bli utslängd från huset med tanke på hans kommentarer gällande att han bor i flyttkartonger och säger sig vara beredd på att campa utomhus. Allt kan givetvis vara ett spel för galleriet men jag tror inte att det finns en genomtänkt plan bakom spektaklet.

Det finns mängder med dokumentation längre bak i tråden som redogör för budgivning och till vilken summa som huset såldes för. Det kan möjligtvis vara så att köparen enbart betalade handpenning men sedan struntade i resterande belopp. Om så är fallet kommer huset att gå ut på auktion igen eftersom tyskens skulder kvarstår. Ett annat tänkbart scenario är att köparen helt enkelt inte har särskilt bråttom att ordna med lagfart. Det har trots allt inte gått särskilt mycket tid sedan möjligheten för det öppnades.
Citera
2023-03-31, 10:41
Medlem
Citat:
Jo, har kollat där, men tyvärr finns den auktionen inte längre med på listan över avslutade försäljningar.
Auktionen var den 16 februari, och kronofogden visar bara auktionerna i mars nu.
Citera
2023-03-31, 12:18
Medlem
Ny video: https://youtu.be/Flvyqk800Kc

Är det bara jag som tycker att han är svamligare än någonsin? Jag undrar om han får i sig tillräckligt med mat? Det är sorgligt att se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in