Jag saknade diskussion om vilka hampasorter som var förbjudna och tillåtna att odla.
Mer än från Mört-Berts då, som drog upp det mesta som har hänt under dom senaste 100 åren.
Så här skriver Jordbruksverket:
Citat:
Godkända hampasorter
EU bestämmer vilka hampasorter som är godkända för odling. Du måste odla en godkänd sort för att kunna få gårdsstöd. För alla de godkända sorterna är halten tetrahydrocannabinol (THC) högst 0,30 procent.
Godkända hampasorter 2024
Listan med godkända sorter att odla för år 2024 bestäms av EU den 15 mars. Vi kommer att publicera listan kort efter att den är beslutad.
https://jordbruksverket.se/stod/jord...tod/odla-hampa
Jag antar att min inte kan döma någon för ett brott som inte är något brott längre,
men som var det när handlingen begicks.
Så vad händer om Mört-Bert lyckas förhala och/eller överklaga tills hans hampa är laglig?
Men Jordbruksverket skriver också, på samma sida:
Citat:
Du måste odla en godkänd sort och söka gårdsstöd
För att få odla hampa i Sverige måste du odla industrihampa. För att odlingen ska klassas som industrihampa måste du odla en godkänd sort och du måste skicka in en ansökan om gårdsstöd för odlingen. All odling av hampa som du inte söker stöd för betraktas som narkotikaproduktion.
...
Vill du ha gårdsstödet utbetalat finns det fler villkor
Om du har minst 4 hektar jordbruksmark kan du ha rätt till gårdsstöd.
Så om man odlar tillräckligt mycket knark OCH använder våra skattepengar till odlingen,
då är det OK, annars är det olagligt!
Jag antar att Mört-Bert varken hade tillräckligt med knark/odlingsyta eller bidrag för att slippa undan,
men kommer det att påverka hans straff om hans hampasorter hinner bli lagliga?