Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-22, 09:39
Medlem
heggeness avatar
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utrednin...a-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?
Citera
2023-04-22, 09:43
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Förmodligen stängs delforumet då det blir olagligt? Bäst om Admin har lust att ge sin syn på saken.
Citera
2023-04-22, 09:43
Medlem
Citat:

Jag tror inte forumet kommer stängas, nej.

Riksdagen har väl länge, inte minst SD velat förbjuda partier som NMR.
Citera
2023-04-22, 09:45
Medlem
Jag är ingen som helst förnekare men känns sjukt om man inte ska få studera/syna en av historiens största händelser i detalj och sen dra sina egna slutsatser.

Ingen kulle jag tänker dö på men ändå.
Citera
2023-04-22, 09:48
Medlem
Facades avatar
Sjukt beteende att förneka detta.
Men det är fan även sjukt att lagstifta om det.
Varför ska man lagstifta om det? Folk blir nedskjutna på gator och torg men vi ska lagstifta åsikter?
Citera
2023-04-22, 09:48
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Förmodligen stängs delforumet då det blir olagligt? Bäst om Admin har lust att ge sin syn på saken.

Ja vi hoppas på ett klargörande. Flashback är ju utmärkt för fri diskussion, men jag uppfattar ändå att det håller sig inom lagens långa arm.

Så det är svårt att se att ett helt delforum som bara bygger på falsarier som blir olagliga ska kunna fortsätta.
Citera
2023-04-22, 09:51
Medlem
TheJackets avatar
Sanning måste inte försvaras med lag. Vilket borde vara uppenbart för alla med en hjärna.

Du skulle inte äta på en restaurang där du kan hamna i fängelse om du inte gillar maten. Du skulle helt korrekt tänka "Fan det är något som inte stämmer här".
Citera
2023-04-22, 09:54
Bannlyst
Citat:

Ja, det är viktigt att vi slänger människor i fängelse för att förneka ett brott mot judar, för att visa hur utsatta judarna är, och hur lite makt de har...
Citera
2023-04-22, 10:00
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Ja, det är viktigt att vi slänger människor i fängelse för att förneka ett brott mot judar, för att visa hur utsatta judarna är, och hur lite makt de har...

En helt korrekt analys. Samhället bestämmer ibland att vissa saker som anses stötande eller felaktiga ska vara olagliga. Det är olagligt att skjuta någon på gatan. Det är olagligt att gå naken till Karl XII grav och urinera på densamma.

Det är bra att vi har ett gemensamt samhälle som sätter riktlinjerna för vad som kan anses rätt och fel. En sorts Volkgemeinschaft, folkgemenskap.
Citera
2023-04-22, 10:03
Medlem
NyaHenriksss avatar
Det fria ordet väger tyngre tycker jag.
Om någon obildad vill prata skit och förneka förintelsen så ska det vara deras rätt att göra det.
Det ska vara lagligt att säga fel oavsett hur fel det är.
Citera
2023-04-22, 10:03
Bannlyst
Citat:
En helt korrekt analys. Samhället bestämmer ibland att vissa saker som anses stötande eller felaktiga ska vara olagliga. Det är olagligt att skjuta någon på gatan. Det är olagligt att gå naken till Karl XII grav och urinera på densamma.

Det är bra att vi har ett gemensamt samhälle som sätter riktlinjerna för vad som kan anses rätt och fel. En sorts Volkgemeinschaft, folkgemenskap.
Vi tog inte bort plastpåseskatten. Vi sänkte inte bensinpriset. Men vi fick i alla fall ett förbud mot att ens förringa förintelsen.

Tack SD!
Citera
2023-04-22, 10:08
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det fria ordet väger tyngre tycker jag.
Om någon obildad vill prata skit och förneka förintelsen så ska det vara deras rätt att göra det.
Det ska vara lagligt att säga fel oavsett hur fel det är.

Ta ljugaren Alex Jones som exempel på var gränsen går för att "prata skit och förneka"

Det existerar inte en total yttrandefrihet, ingenstans i världen kan du komma undan med vad som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in