2023-04-22, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Sjukt att lagstifta mot åsikter tycker jag.

Snacka om att rättssystemet blir pseudovetenskapligt än mer.
"Uttrycka hat" behöver en definition förutom missaktning som redan nämnts.

Lagen handlar inte om att förbjuda åsikter, utan om vad och hur man gör med dessa åsikter
Citera
2023-04-22, 17:17
Medlem
SnilleFixs avatar
Ska det gälla rasblandade jude-arab-neger-svenskar också som förnekar förintelsen?
Citera
2023-04-22, 17:18
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joltino
Sjukt att lagstifta mot åsikter tycker jag.

Snacka om att rättssystemet blir pseudovetenskapligt än mer.
"Uttrycka hat" behöver en definition förutom missaktning som redan nämnts.

Absolut - men nu är det ju inte det man vill göra, så det var väl bra?
Citera
2023-04-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utrednin...a-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Lol. Själva anledningen till att de lagstadgar om detta är ju just för att förintelsebluffen har blivit så utförligt exponerad av revisionister att narrativet inte håller längre.

Hade det funnits otvivelaktiga bevis för en Förintelse så hade historierna bara kunnat ta en debatt med revisionisterna och vunnit med fakta.

Men nu vet de ju att revisionisterna tar hem den diskussionen så i sann kommunist-anda så förbjuder man bara de kritiska rösterna istället.
Citera
2023-04-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Allt får granskas och rubbas så länge det man lägger fram håller för granskning

… och som kanske ska tilläggas… att man efter en dådan granskning om det visar sig att det man påstår bara är nonsens där efter också håller käft!

För det är ju det som är problemet med alla dessa jag flat-earth idioter numera. Det spelar ju ingen roll vilka fakta som framkommit.
Citera
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Fullständigt jävla idiotiskt att göra en åsikt olaglig, det gör inte att förintelseförnekare blir färre precis. Dom som vill fortsätta förneka förintelsen kommer bara fortsätta göra det på ett annat sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Finns den fortfarande, hur många gånger har den använts senaste åren, decenniet ?
Jag vet inte, men jag har känslan av att man använder HMF lagstiftningen i stället.

Klart den finns.
Du får inte uppvigla till brott, behövs ingen ny lag för detta.
Citera
2023-04-22, 17:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utrednin...a-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Det säger en hel del om hur sanningshalten om förintelsen.

Det säger också en hel del om vem som styr partierna.
Citera
2023-04-22, 17:24
Moderator
Allaballawallas avatar
Känns ju helt och hållet bakåtsträvande att ha en riksdag bestående av partier där samtliga ser det som sunt att lagstifta om vad folk ska få tycka, tänka och uttrycka oavsett vad det än handlar om... Det hela landar ju i praktiken i "Om ni inte delar vår åsikt så gör vi vår åsikt till lagkrav och er till olaglig.".

Vad blir nästa?
Olagligt att tro på Tomten, förbud mot astrologi eller kanske straffbart att vara plattjordare...
Citera
2023-04-22, 17:29
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Känns ju helt och hållet bakåtsträvande att ha en riksdag bestående av partier där samtliga ser det som sunt att lagstifta om vad folk ska få tycka, tänka och uttrycka oavsett vad det än handlar om... Det hela landar ju i praktiken i "Om ni inte delar vår åsikt så gör vi vår åsikt till lagkrav och er till olaglig.".

Vad blir nästa?
Olagligt att tro på Tomten, förbud mot astrologi eller kanske straffbart att vara plattjordare...

Men sluta nu - det är ju inte alls vad de vill lagstifta om.. läs artikeln innan ni går full mental…

– Men det räcker inte bara att man förnekar eller förringar att en sådan händelse har skett, säger ordföranden för kommittén och justitierådet Stefan Johansson.

Det krävs också att gärningen är ämnad att uttrycka hat, uppmana till våld eller missaktning mot en enskild eller en grupp för att den ska vara straffbar.
Citera
2023-04-22, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Självklart kan man ha en annan åsikt och då blir det en åsikt. De finns de som ifrågasätter det mesta som vi tar för givet. Inte förbjuder man det. Det kommer fortfarande vara lagligt att ha åsikten att jorden är platt. Så det handlar inte om sanningen i sig som många vill ha det, utan ifall man ska få ifrågasätta förintelsen, enbart.

Visst! Ingen förbjuder ju åsikter i sig. Eller hur? Det är ju inte åsikten som förbjuds utan ”spridningen av åsikten”.

Det finns ju en herrans massa saker som man får tycka, men inte uttala offentligt. Jag kan ju vara av den ”åsikten” att du är en herpes-smittad pedofil som mördar småbarn. Men det betyder inte att jag har rätt i att sprida den åsikten i media?

Då får givetvis också tycka att jorden är platt, men du ”verkligen ” tror det så kan du inte heller skylla på bristande åsiktsfrihet om du det visar sig att du inte kan behålla jobbet som pilot eller sjökapten.

Det har aldrig varit möjligt att ”ha vilka åsikter man vill” och kommer aldrig att bli det, och det ska vi nog vara rätt glada för.
Citera
2023-04-22, 17:31
Medlem
Sqrbankens avatar
Själv tycker jag förintelseförnek är en deppig praktik men att förbjuda folk från att göra det är kanske ännu deppigare.

Istället för att enbart agitera för en tvivelaktig tes om att förintelsen aldrig ägt rum så gör man dem genom ett trollslag med denna typ av förbud istället till yttrandefrihetskämpar, dvs någonting (väldigt) positivt laddat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in