2023-04-22, 17:00
Medlem
grungewhores avatar
När blir det fängelse för de som fortfarande yttrar sig positivt om kommunism? 144 miljoner döda and counting.
Citera
2023-04-22, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Sjukt beteende att förneka detta.
Men det är fan även sjukt att lagstifta om det.
Varför ska man lagstifta om det? Folk blir nedskjutna på gator och torg men vi ska lagstifta åsikter?

Kan också tycka att det kanske finns bättre saker att ägna tiden åt. Men även om skillnaden mellan fakta och fantasi är obefintlig för diverse internet-miffon som dessvärre bara konsumerar färdigtuggad algoritm-media på sociala plattformar så vet ju alla andra normalbegåvade att huruvida Hitlers folkmord under 30-40 talet inträffat knappast kan räknas som en ”åsikt”. Eller hur?
Citera
2023-04-22, 17:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns inget naivt i mitt resonemang, enbart konkreta fakta. Att du har svårt att förstå det säger mer om dig än om mig…

Det finns ingenting i ditt resonemang mer än en naiv tro på att det går att förbjuda vissa saker och tro att det ska stanna därvid. Har man öppnat en dörr så kommer den inte att kunna stängas.
Citera
2023-04-22, 17:10
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Alla 8 riksdagspartier står bakom att det ska bli olagligt att förneka Förintelsen.

https://www.svd.se/a/on8nEj/utrednin...a-bli-olagligt

Rent principiellt tycker jag inte man ska lagstifta om åsikter, men i detta fall känns det självklart. Det handlar om att vissa personer skymfar världens värsta folkmord genom tiderna, ungefär som att pissa på en grav. Ska givetvis inte vara tillåtet.

Diskutera vad detta innebär för detta delforum. Stängs det?

Det har säkert redan skrivits i tråden, men jag orkar inte läsa igenom hela.
Det är helt ok att förneka det, så länge det inte förekommer i ett uppviglande syfte. OBS, min tolkning (av skrivelsen från SVT text)
Citera
2023-04-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Kan också tycka att det kanske finns bättre saker att ägna tiden åt. Men även om skillnaden mellan fakta och fantasi är obefintlig för diverse internet-miffon som dessvärre bara konsumerar färdigtuggad algoritm-media på sociala plattformar så vet ju alla andra normalbegåvade att huruvida Hitlers folkmord under 30-40 talet inträffat knappast kan räknas som en ”åsikt”. Eller hur?

Det är klart det är en åsikt som man ska få ha eller förneka bäst man vill.
Man ska t.o.m. få ha åsikten att vi lever i Matrix och att allt är en illusion.
Citera
2023-04-22, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Med det tankesättet borde aldrig Newtons teorier fått rubbas av Einstein.

Allt får granskas och rubbas så länge det man lägger fram håller för granskning
Citera
2023-04-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Men det räcker inte bara att man förnekar eller förringar att en sådan händelse har skett, säger ordföranden för kommittén och justitierådet Stefan Johansson.

Det krävs också att gärningen är ämnad att uttrycka hat, uppmana till våld eller missaktning mot en enskild eller en grupp för att den ska vara straffbar.
Sjukt att lagstifta mot åsikter tycker jag.

Snacka om att rättssystemet blir pseudovetenskapligt än mer.
"Uttrycka hat" behöver en definition förutom missaktning som redan nämnts.
Citera
2023-04-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingla101
Det har säkert redan skrivits i tråden, men jag orkar inte läsa igenom hela.
Det är helt ok att förneka det, så länge det inte förekommer i ett uppviglande syfte. OBS, min tolkning (av skrivelsen från SVT text)

Uppvigling finns det redan en lag emot, behöver alltså inte denna lag om det är syftet.
Citera
2023-04-22, 17:15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det är nog Svenska Dagbladet som skapat rubriken:
Utredning: Förneka Förintelsen ska bli olagligt
Säkert - de är ju knappast heller felfria vilket man kan tycka att varje person som läst artikeln borde upptäckt..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Allt får granskas och rubbas så länge det man lägger fram håller för granskning

Uppenbarligen inte.
Dessutom måste man få lyfta fram saker innan man har belägg som håller. Syftet med att lyfta det är just att få input från andra som kan hjälpa till med granskning.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Självklart kan man ha en annan åsikt och då blir det en åsikt. De finns de som ifrågasätter det mesta som vi tar för givet. Inte förbjuder man det. Det kommer fortfarande vara lagligt att ha åsikten att jorden är platt. Så det handlar inte om sanningen i sig som många vill ha det, utan ifall man ska få ifrågasätta förintelsen, enbart.
Citera
2023-04-22, 17:16
Medlem
Mingla101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Uppvigling finns det redan en lag emot, behöver alltså inte denna lag om det är syftet.

Finns den fortfarande, hur många gånger har den använts senaste åren, decenniet ?
Jag vet inte, men jag har känslan av att man använder HMF lagstiftningen i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in