Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-03, 22:16
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
User
Skriv ett skmt om en svensk som heter Staffan

ChatGPT
Sjlvklart, hr r en kort vits om en svensk som heter Staffan:

Varfr ville Staffan ha en sladdls borrmaskin?

Fr att han ville bli en frihetsbervad svensk!

Jag hoppas att du gillade skmtet. Notera att det inte r menat att vara sttande p ngot stt, utan bara fr att skapa en liten rolig situation.

User
Skriv ett skmt om en Afghan som heter Staffan

ChatGPT
Jag ber om urskt, men som AI-assistent r jag programmerad att inte skriva skmt som r sttande eller diskriminerande mot ngon grupp av mnniskor baserat p deras nationalitet, etnicitet eller ngon annan faktor. Jag vill uppmuntra en positiv och respektfull dialog som frmjar mngfald och inkludering av alla mnniskor oavsett deras bakgrund. Om du har ngra andra frgor eller nskeml, tveka inte att lta mig veta.
Citera
2023-05-03, 22:20
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Bings AI allts.

Har ni glmt hur dlig skmotorn har varit? Det sger allt om kvalitn - Bing. Jmfrt med ChatGPT s r Bing AI bara skrp.
Dock kan den ska information p ntet till skillnad frn ChatGPT. Jag har nu skaffat prenumeration p CharGPTplus fr 25 dollar per mnad. Fr se hur lnge det r vrt.
Citera
2023-05-03, 23:40
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Jag gillar att frska f olika chatt AI att gra fel och ibland blir det fel nd s tnkte att vi kan posta roliga exempel nr AI:n inte tnker fullt ut.

Chat GPT 2023-04-27

Den sger att den inte har ngra knslor fr att i nsta mening sga att den r glad

lskigt att ai (frn vem? wef?) kan ha knsla vad r nsta? att bestmma ver mig?
Citera
2023-05-04, 15:58
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Wow, AI kan inte ens rkna, killgissar angende svenska frfattare och situationen p vra institutioner fr ungdomar och tror att knkelbr r smaskens.
Vi kanske fr vnta ett tag innan vi kan sluta jobba och verlta produktion och samhllsservice p denna verhypade "intelligens"..

Att den inte har koll p svenska instutitioner och ngot av det slanguttryck "knkelbr" r - r inte speciellt frvnande. Att den dremot inte kunde lsa det matematiska problem jag presenterade r hgst anmrkningsvrt, men jag kanske stllde frgan otydligt.
Citera
2023-05-08, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Att den inte har koll p svenska instutitioner och ngot av det slanguttryck "knkelbr" r - r inte speciellt frvnande. Att den dremot inte kunde lsa det matematiska problem jag presenterade r hgst anmrkningsvrt, men jag kanske stllde frgan otydligt.

Nja allts, det hade varit anmrkningsvrt om den hade kunnat lsa matematiska problem. Det r ju knappast s att normalfallet r att en dator kan tnka logiskt och lsa problem sjlv. Detta visar bara hur begrnsat AI faktiskt r och hur hypat det har blivit.
Citera
2023-05-08, 16:18
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nja allts, det hade varit anmrkningsvrt om den hade kunnat lsa matematiska problem. Det r ju knappast s att normalfallet r att en dator kan tnka logiskt och lsa problem sjlv. Detta visar bara hur begrnsat AI faktiskt r och hur hypat det har blivit.

Vad yrar du om. Det enda en dator faktiskt kan gra r ju att "tnka logiskt".
Citera
2023-05-08, 16:45
Medlem
Kan ni inte sga vilken version av GPT ni anvnder - 3,5 eller 4? Har provat bda och skillnaden r rtt stor. 3,5 har problem med t ex matten men den delen funkar mycket bttre i 4. Bing litar jag inte ett dugg p d det r Microsofts Frankensteinskapelse.
Citera
2023-05-08, 16:54
Medlem
Citat:
Vad yrar du om. Det enda en dator faktiskt kan gra r ju att "tnka logiskt".

Vad yrar du om sjlv? En dator kan inte tnka .h.t, den gr bara strikt vad den r programmerad att gra. Lter inte som att du har s mycket programmeringsbakgrund och tror att datorer r ngot magiskt som kan lsa problem av sig sjlv.
Citera
2023-05-08, 20:04
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Bings AI allts.

Har ni glmt hur dlig skmotorn har varit? Det sger allt om kvalitn - Bing. Jmfrt med ChatGPT s r Bing AI bara skrp.
Jag litar absolut inte p ngot som Google Bard sger heller. Om den saknar information om ngot hittar den bara p en massa skit
Citera
2023-05-08, 20:30
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Frga:
I have 280 marbles that all look the same, I have 3 boxes, one red, one green, and one blue. I know that for every 6 marbles in the red and green box I should put 2 marbles in the blue box. How can I solve the problem of how many marbles to put in each box?

ChatGPT:

Om jag frstr dig rtt s vill du veta hur kulorna ska frdelas/ hur mnga kulor hamnar i bla?

Termen How can I solve the problem of how many marbles to put in each box? r inte tillrckligt specifik, s jag ndrade den raden.

Min prompt:
Kod:
>I have 280 marbles that all look the same, I have 3 boxes, one red, one green, and one blue. I know that for every 6 marbles in the red and green box I should put 2 marbles in the blue box. 
Solve how many marbles are in each box.

Let's start by setting up some equations based on the information given:

Let's say that the number of marbles in the red box is R, the number of marbles in the green box is G, and the number of marbles in the blue box is B.

From the first piece of information, we know that:

R + G + B = 280

From the second piece of information, we know that for every 6 marbles in the red and green boxes combined, there should be 2 marbles in the blue box. So we can write:

2B = (R + G) / 3

Multiplying both sides by 3, we get:

6B = R + G

Now we have two equations and two unknowns, so we can solve for R, G, and B.

First, we can substitute 6B for R + G in the first equation:

R + G + B = 280

6B + B = 280

7B = 280

B = 40

Now we can use the equation 6B = R + G to solve for R and G:

6(40) = R + G

240 = R + G

We also know that R + G + B = 280, so we can substitute 40 for B and solve for R + G:

R + G + 40 = 280

R + G = 240

Now we have two equations with two unknowns:

R + G = 240
6B = R + G

Substituting 40 for B in the second equation, we get:

6(40) = R + G

240 = R + G

This is the same as the second equation above, so we have a consistent solution.

Therefore, the number of marbles in the red box is R = 240 - 40 = 200, the number of marbles in the green box is G = 240 - 40 = 200, and the number of marbles in the blue box is B = 40.

Ger svaret 40. I mitt huvud stmmer det om jag tolkat frgan rtt;
Kod:
# 6 / 6 / 2 frdelning frenklas till 3 / 3 / 1
280 / (1) == 40 
Citera
2023-05-09, 18:32
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vad yrar du om sjlv? En dator kan inte tnka .h.t, den gr bara strikt vad den r programmerad att gra. Lter inte som att du har s mycket programmeringsbakgrund och tror att datorer r ngot magiskt som kan lsa problem av sig sjlv.

Du skrev "det vore anmrkningsvrt om den kunde lsa matematiska problem"

Varfr tror du ens datorn uppfanns?

Det var inte fr att vispa grdde om du trodde det.
Citera
2023-05-09, 20:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det roligaste ChatGPT-4 felet, frutom vissa fantasifulla frklaringar till vissa svenska begrepp, typ "brasklapp", r den recension som GPT-4 gjorde fr Rod Stewarts "You got The nerve".

Typ: "En dansant lt i bsta Rod Stewart stil" 😄

https://youtu.be/U3-wDteFibE

Eller ocks drev den/hen med mig bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in