Och lastbilar... Och truckar...
Det känns som att utvecklingen har stått stilla de senaste sex åren. Åtminstone i Sverige...
https://www.gp.se/ekonomi/100-familj...olvo-1.3798391
Vad hände med Zenuity (bolaget som Volvo Cars och Autoliv bildade)?
Vad hände med Volvo Cars forskning och utveckling?
Har de gett upp?
Vad sysslar Volvo Lastbilar med?
Vad sysslar Scania med?
Vad sysslar Hägglunds med? Att några personer råkar avlida av misstag, är ju inte så katastrofalt i deras nisch...
Jag var expert för sex år sedan, men har sysslat med annat sedan dess... Jag undrar därför:
Vad är det som har saktat ner farten i utvecklingen?
Hur lär man sig om hur bilarna fungerar rent tekniskt?
Finns det någon grym MOOC?
Vilka böcker bör man läsa?
Vilka artiklar bör man läsa?
Bedrivs det någon världsledande forskning i Sverige?
Är lidar onödigt nuförtiden?
Är även radar onödigt nuförtiden?
Hur hänger man med i utvecklingen? Det går ju ganska snabbt framåt trots allt...
Själv har jag börjat följa några gurus på Twitter med Elon Musk i spetsen. Men just han verkar syssla med annat nuförtiden...
Det känns som att utvecklingen har stått stilla de senaste sex åren. Åtminstone i Sverige...
https://www.gp.se/ekonomi/100-familj...olvo-1.3798391
Citat:
20 sep, 2016
Citat:
Nästa år får 100 Göteborgsfamiljer vara testpatruller i Volvos Drive Me-projekt när split nya självkörande XC90 SUV ska provköras.
Om fem år, 2021, tror Volvo Cars att man kan lansera bilarna kommersiellt.
I början på september bildade också Volvo Cars och bilsäkerhetsföretaget Autoliv ett gemensamt bolag som ska utveckla mjukvara för avancerat förarstöd och helt självkörande bilar.
Målet är att bli världsledande i utvecklingen av mjukvara för självkörande bilar.
Det nya företaget ska ha sitt huvudkontor i Göteborg, med 200 anställda från de båda företagen.
Om fem år, 2021, tror Volvo Cars att man kan lansera bilarna kommersiellt.
I början på september bildade också Volvo Cars och bilsäkerhetsföretaget Autoliv ett gemensamt bolag som ska utveckla mjukvara för avancerat förarstöd och helt självkörande bilar.
Målet är att bli världsledande i utvecklingen av mjukvara för självkörande bilar.
Det nya företaget ska ha sitt huvudkontor i Göteborg, med 200 anställda från de båda företagen.
Vad hände med Zenuity (bolaget som Volvo Cars och Autoliv bildade)?
Vad hände med Volvo Cars forskning och utveckling?
Har de gett upp?
Vad sysslar Volvo Lastbilar med?
Vad sysslar Scania med?
Vad sysslar Hägglunds med? Att några personer råkar avlida av misstag, är ju inte så katastrofalt i deras nisch...
Jag var expert för sex år sedan, men har sysslat med annat sedan dess... Jag undrar därför:
Vad är det som har saktat ner farten i utvecklingen?
Hur lär man sig om hur bilarna fungerar rent tekniskt?
- Om man enbart har mekanik- och reglerteknikkunskaper på gymnasienivå. Samt lite linear algebra...
- Om man är teknisk doktor i mekanik från en elithögskola
Finns det någon grym MOOC?
Vilka böcker bör man läsa?
Vilka artiklar bör man läsa?
Bedrivs det någon världsledande forskning i Sverige?
Är lidar onödigt nuförtiden?
Är även radar onödigt nuförtiden?
Hur hänger man med i utvecklingen? Det går ju ganska snabbt framåt trots allt...
Själv har jag börjat följa några gurus på Twitter med Elon Musk i spetsen. Men just han verkar syssla med annat nuförtiden...