Flashback bygger pepparkakshus!
2023-05-27, 10:12
Medlem
Retropropagations avatar
Och lastbilar... Och truckar...

Det känns som att utvecklingen har stått stilla de senaste sex åren. Åtminstone i Sverige...

https://www.gp.se/ekonomi/100-familj...olvo-1.3798391

Citat:
20 sep, 2016

Citat:
Nästa år får 100 Göteborgsfamiljer vara testpatruller i Volvos Drive Me-projekt när split nya självkörande XC90 SUV ska provköras.

Om fem år, 2021, tror Volvo Cars att man kan lansera bilarna kommersiellt.

I början på september bildade också Volvo Cars och bilsäkerhetsföretaget Autoliv ett gemensamt bolag som ska utveckla mjukvara för avancerat förarstöd och helt självkörande bilar.

Målet är att bli världsledande i utvecklingen av mjukvara för självkörande bilar.

Det nya företaget ska ha sitt huvudkontor i Göteborg, med 200 anställda från de båda företagen.

Vad hände med Zenuity (bolaget som Volvo Cars och Autoliv bildade)?

Vad hände med Volvo Cars forskning och utveckling?

Har de gett upp?

Vad sysslar Volvo Lastbilar med?

Vad sysslar Scania med?

Vad sysslar Hägglunds med? Att några personer råkar avlida av misstag, är ju inte så katastrofalt i deras nisch...

Jag var expert för sex år sedan, men har sysslat med annat sedan dess... Jag undrar därför:

Vad är det som har saktat ner farten i utvecklingen?

Hur lär man sig om hur bilarna fungerar rent tekniskt?
  • Om man enbart har mekanik- och reglerteknikkunskaper på gymnasienivå. Samt lite linear algebra...
  • Om man är teknisk doktor i mekanik från en elithögskola
Finns det någon svensk högskolekurs på distans?

Finns det någon grym MOOC?

Vilka böcker bör man läsa?

Vilka artiklar bör man läsa?

Bedrivs det någon världsledande forskning i Sverige?

Är lidar onödigt nuförtiden?

Är även radar onödigt nuförtiden?

Hur hänger man med i utvecklingen? Det går ju ganska snabbt framåt trots allt...

Själv har jag börjat följa några gurus på Twitter med Elon Musk i spetsen. Men just han verkar syssla med annat nuförtiden...
Citera
2023-05-27, 14:03
Medlem
Pecka-s avatar
Finns redan tråd: Förarlösa bilar ”självkörande”
Citera
2023-05-27, 16:44
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Finns redan tråd: Förarlösa bilar ”självkörande”

Det finns många trådar om Tesla & Co. på "skvallernivå"...

Jag hoppas att det även finns intresse för en tråd på mer "ingenjörsmässig" nivå som behandlar IT, AI, säkerhet, rörelseplanering, förstärkt inlärande, djupförstärkningslärande, sensorer, signalbehandling, simulatorer etc. -- både mjukvara och hårdvara.
Citera
2023-05-28, 11:59
Medlem
Retropropagations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retropropagation
Finns det någon grym MOOC?

Min egen absolut bästa erfarenhet av MOOC (alla kategorier) var den allra första MOOC:en jag tog: (*)

Stanfordkursen "Introduction Into AI" är tyvärr utplånad från Stanfords webbplats, men rester av den finns här:

https://www.udacity.com/course/intro...ligence--cs271

Citat:
Intro to Artificial Intelligence

Det verkar som att föreläsningarna är bevarade, men quizzar, labbar, inlämningar etc är totalt kaos. Eller så är det jag som inte fattar GUI:t...

Hur som helst var det "gudfadern för självkörande bilar" Sebastian Thrun som höll i kursen. En grym föreläsare.

Det var över tio sedan jag tog kursen, men jag vill minnas att den innehöll:
  • Introduktion till partikelfilter
  • Simulera en bil som kör på en bilbana genom att modellera bilen som en cykel (cykelmodellen)
  • Optimering av PID-regulatorer. Och annat...
  • Datorseende

Programspråket är Python, som var helt nytt för mig när jag läste kursen. Sedan dess har tyvärr Python "besegrat" Matlab...

Jag rekommenderar dig verkligen att gå MOOC:en, trots att den till stora delar verkar vara fördärvad. Om inte annat så hör det till allmänbildningen. Den är gratis fortfarande...

(*)
Tyvärr råkade jag ut för "Charles Bukowski-fenomenet": Bukowski jobbade som brevbärare i flera år pga en fantastisk upplevelse första dagen på jobbet. Efter det var han aldrig i närheten av något liknande...
Citera
2023-06-01, 21:07
Medlem
Retropropagations avatar
Och datormöss...

(Inte sådana där som Håkan Lans uppfann...)

Allt började 1950 med Claude Shannon. (*) Sedan dess har det varit en fantastisk utveckling: (**)

https://www.youtube.com/watch?v=ZMQbHMgK2rw

Citat:
The Fastest Maze-Solving Competition On Earth

Stort bland japaner. Inte lika stort bland gambianer...

(*)
En ganska fantasifull uppfinnare...

https://en.wikipedia.org/wiki/Claude_Shannon#Shannon's_mouse

(**)
Speciellt om man jämför med vanliga bilar. Förutom intervalltorkare och säkerhetsbälten har det inte hänt så mycket...
Citera
2023-06-01, 22:29
Medlem
Västkustskts avatar
De flesta människorna tycker det är roligt att köra bil så självkörande bilar blir nog en nisch grej för handikappade och andra med problem.
Citera
2023-06-01, 23:18
Medlem
Tror inte självkörande bilar blir en stor grej innan vi har agi.
Citera
2023-06-04, 13:32
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
De flesta människorna tycker det är roligt att köra bil så självkörande bilar blir nog en nisch grej för handikappade och andra med problem.

Med tanke på att självkörande bilar blir mycket säkrare än mänskliga förare kommer vanliga förare säkert bli olagligt på vägarna till sist. Dör t.ex. 40,000 per år i USA i bilolyckor. En period kommer båda samexistera dock.
Citera
2023-06-04, 18:01
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Med tanke på att självkörande bilar blir mycket säkrare än mänskliga förare kommer vanliga förare säkert bli olagligt på vägarna till sist. Dör t.ex. 40,000 per år i USA i bilolyckor. En period kommer båda samexistera dock.
Kommer aldrig att hända.
Citera
2023-06-14, 21:47
Medlem
Retropropagations avatar
Sverige halkar mer och mer efter Finland. Något sådant här skulle aldrig kunna genomföras i åtminstone Malmö eller Göteborg...

https://svenska.yle.fi/a/7-10036107

Citat:
Snart dyker transportrobotarna upp i Åbos stadsbild – ännu oklart vem som är skyldig om olyckan är framme

Citat:
Det är frågan om små självgående fordon som kan köra två kassar varor till kunderna från matbutiken till hemmet. Roboten är försedd med kameror som reagerar på trafiken runt omkring och även på trafikljus och olika hinder på trottoaren.

S-gruppen använder ett 60-tal robotar i Helsingfors och Esbo redan nu, och under sommaren är det tänkt att robotarna ska dyka upp även i kedjans butiker i Åbo och senare i år i Raumo och Björneborg. Redan nu finns det några robotar som testkör i Åbo.

– Robotarna lämpar sig för tät bebyggelse med många invånare och korta avstånd mellan hemmet och butiken säger S-gruppens digitala chef Jarkko Kyttänen. Robotarna rör sig inom en radie på maximalt tre kilometer.

Citat:
Enligt teknologiföretaget är robotarna utrustade med tolv kameror, ultraljudssensorer och en radar. Den hittar rätt tack vare gps-teknik.

Robotarna rör sig självständigt med hjälp av artificiell intelligens, men kan när som helst även fjärrstyras för hand.

Sverige gör istället en all-in på att importera packisar på elsparkcyklar...
Citera
2023-07-12, 19:56
Medlem
Noxyls avatar
I Shanghai har de släppt lös förarlösa bilar på allmänna vägar i ett område i Pudong.

https://www.shine.cn/news/metro/2307092479/

(video i artikeln)
Citera
2023-07-12, 20:01
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noxyl
I Shanghai har de släppt lös förarlösa bilar på allmänna vägar i ett område i Pudong.

https://www.shine.cn/news/metro/2307092479/

(video i artikeln)

Jag tänker att Kina allmänt är ett svårt land att få förarlösa bilar att fungera i. Deras trafik bygger till stor del på att man måste ha en aggressiv och självisk körstil för att komma nån vart och hur programmerar man en dator att vara aggressiv och självisk utan att det går åt helvete?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in