2023-06-21, 16:41
Medlem
DBcooperLegends avatar
Det spelar väl ingen roll om en person dödar de andra som det har skämtats om i tråden, personen får väl inte mer syre för det? Det är väl när batteriet dör som syret tar slut? Och så länge batteriet är igång så spelar det väl ingen roll om 1 eller 5 personer lever. Rätta mig om jag har fel.

Det ser mörkt ut, en riktig rysare det här!
Citera
2023-06-21, 16:42
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Det som talar emot den teorin om ett PR-trick är väl att man till hundra procent kommer få stå för alla kostnader som hela den här cirkusen orsakat, för att inte tala om skapliga böter. Beloppet på den här cirkusen överstiger säkerligen förmögenheten dessa herrar har tillsammans, med råge dessutom. Det låter inte speciellt bra rent affärsmässigt kan jag tycka.

Bra poäng. Jag tänkte dock inte att dom kommer dyka upp om ett par dagar och säga "Ta da, allt var ett PR trick", utan snarare berätta en story hur dom klarade sig för sin överlevnad. Det skulle ge enorm PR och Hollywood skulle dregla över att få göra en film om förloppet.
Citera
2023-06-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jaay
Den har ett fönster i fronten, annars hade det varit jävligt taskigt att dra ner folk till titanic dom inte kan se för 2,5 miljoner, hela grejen är att man ska se vraket
Man kan lika gärna drömma i så fall.
Citera
2023-06-21, 16:43
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan vara så. Allt åldras och utmattas med tiden. Gissar på att gränsen mellan metall och fönster gav upp.
Man har väl inte fönster på en u-båt utom denna?

Tror samma, utmattnings-skador på farkosten efter tidigare dyk.?

”Ubåten” ligger nog på botten, ihopskrynklad.

Tänk trycket där nere, 300-400 kg/kvadratcentimeter.

Rullgardin på ngr sekunder.

R.I.P
Senast redigerad av Alonen 2023-06-21 kl. 16:49.
Citera
2023-06-21, 16:44
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Trycket är ju enormt därnere, vilket gör att tryckskillnaden är enorm mellan utanför och inne i ubåten. Blir det någon liten spricka - t.ex. i eller i kanten av det där stora fönstret - så utjämnas trycket på en millisekund, och sedan trycks skrovet ihop som en aluminiumburk som sagt. Tänk så mycket allt detta vatten väger, som båten har ovanför sig i en pelare! Det är det som gör trycket.

Det blir undertryck i farkosten då om det blir en spricka i den ?
Citera
2023-06-21, 16:45
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Den svenske mannen som just intervjuades på BBC var väldigt tydligt med att han tror att de har dött. Han är vän med fransmannen sedan länge.
Enligt den här personen har farkosten förmodligen imploderat redan i söndags när kontakten förlorades. Han var tveksam till att konstruktionen verkligen var tillräckligt stark, särskilt fönstret.

Jag har följt BBCs liverapportering sedan igår och han är den förste personen som uttalat sig såhär pass negativt. Typiskt svenskt att våga säga som det är utan ”sugar-coating”.

Också följt rapporteringen till och från och också reagerat på det fast när amerikanerna uttalar sig. Hur de väger orden och talar om ”hopp”, ”tro” och ”önskan” och definitivt inte vill spekulera kring att de har dött. Att det är ett väldigt amerikanskt sätt att uttrycka sig.
Senast redigerad av Tzatzikin 2023-06-21 kl. 16:48.
Citera
2023-06-21, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan_08
Verkligen Macgyver.
Jag har suttit timmar och bara studerat Titan nu och bara man ser kabeldragningen bakom skärmen ger mig rysningar!

Dessutom, luckan som bultas fast har hål för 18 bulthål men man bultar bara 17 av dessa - Den sista är placerad högst upp och är troligen obekväm/svår att nå i kombination med att de räknat ut att det matematiskt sett inte gör någon skillnad och därför gör man inte det.
Det låter inte så klokt.

Seriös fråga: är det engelska konstruktörer/ingenjörer som ritat och byggt farkosten?
Om det är så blir jag inte jätteförvånad att farkosten har brister och ogenomtänkta lösningar.

Har via jobbet träffat på en del konstruktörer från UK och det skulle gå att skriva böcker om detta.
Finns bra och duktiga också, men betydligt fler av den andra typen.

Kort sagt:
Engelsmän och fransmän, komplicerat och övergenomtänkt som efter någon tids användning felar och är svåra att reparera.

Tyskar och svenskar, bygger saker som håller under lång tid samt verifieras funktionsmässigt och ska vara lätta att serva eller reparera.

Det är viss skillnad. På riktigt.
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Tryck i vatten mäts i kiloPascal. På tio meters djup är trycket 200 kiloPascal. På jordytan är lufttrycket 100 kiloPascal och sedan ökar det med tio kiloPascal för varje meter du dyker ner under vattnet. Trycket på tio meters vattendjup motsvarar lufttrycket när du står på jorden. Det totala trycket tio meter under vattnet blir lufttrycket + vattentrycket (100 kiloPascal + 100 kiloPascal = 200 kiloPascal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
Man kan lika gärna drömma i så fall.

Dom drömmer nog ganska mycket just nu, om en räddning eller så är dom pånyttfödda
Citera
2023-06-21, 16:48
Medlem
Redas avatar
Citat:
Den har ett fönster i fronten, annars hade det varit jävligt taskigt att dra ner folk till titanic dom inte kan se för 2,5 miljoner, hela grejen är att man ska se vraket
Ja självklart. Jag menade bara att det är en svag länk som kan vara orsak till haveriet.
Citera
2023-06-21, 16:48
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Den svenske mannen som just intervjuades på BBC var väldigt tydligt med att han tror att de har dött. Han är vän med fransmannen sedan länge.
Enligt den här personen har farkosten förmodligen imploderat redan i söndags när kontakten förlorades. Han var tveksam till att konstruktionen verkligen var tillräckligt stark, särskilt fönstret.

Jag har följt BBCs liverapportering sedan igår och han är den förste personen som uttalat sig såhär pass negativt. Typiskt svenskt att våga säga som det är utan ”sugar-coating”.

Förklarade han ljudet (bankandet) var trettionde minut?
Citera
2023-06-21, 16:50
Medlem
Citat:
Dom drömmer nog ganska mycket just nu, om en räddning eller så är dom pånyttfödda
Ja. Paniken går inte att föreställa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in