2023-06-21, 16:30
Medlem
Bocconis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Är de som är i ubåten bekanta med det? SOS, men utöver det?
Sedan kanske det är jobbigt att banka, särskilt om man inte har något bra att banka med. De vill väl spara på luften också.

En av personerna i farkosten har varit befälhavare i franska flottan i tjugo år, så det går väl att anta att han möjligtvis besitter den kunskapen.
Citera
2023-06-21, 16:30
Medlem
Citat:
Är de som är i ubåten bekanta med det? SOS, men utöver det?
Sedan kanske det är jobbigt att banka, särskilt om man inte har något bra att banka med. De vill väl spara på luften också.

Morse och SOS, sos är 3 bokstäver, jag tvivlar inte en sekund på att folk i en ubåt har en grund i morse, skulle inte förvåna mig om dom sitter med ett alfabet i morse, SOS är bara 3 bokstäver, ljudet färdas 4 gånger snabbar under vatten, så man behöver ingen slägga, en nyckel gör jobbet
Citera
2023-06-21, 16:31
Medlem
stickadhalsduks avatar
Hela storyn, kan det vara ett stort PR-trick?

Kanske är Harding ute efter ett riktigt kändisskap där han kan prata om sina expeditioner och u-båtar inför miljontals människor som följer storyn just nu?

Är normalt sett inte en konspirationsteoretiker, men bara leker med tanken. Känns sjukt att folk med så mycket pengar skulle ge sig ut på djupt vatten (ordagrant), helt utan säkerhetstänk.
Citera
Medlem
Citat:
Men något som bankar på heltid kanske är svårt att identifiera som något mänskligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag hörde i början av rapporteringen att det nämndes något om att farkosten var tillverkad i kolfiber och titan. Om nu skrovet är tillverkat i titan så undrar jag varför? Längesedan jag var aktiv men nog är väl E-modulen relevant vid risk för ex. buckling? Stål har betydligt högre E-modul och det är väl bucklingsrisken av skalet som är störst vid så stora djup.

Det är som bekant ingen bra idé att använda aluminium, nästan oavsett kvalitet, vid bucklingsrisk jmf. med en ganska enkel stålkvalité.

Jag förstår givetvis att farkosten ska vara så lätt som möjlig och då är det en fördel med titan.

Låg vikt, högre yield och korrosionsmotstånd.
Citera
Medlem
Tror ni dem samtalar med varandra i båten eller knäpptysta för att bevara syre?

Undrar om detta inte är ett av de värsta sätten man kan dö på? Att ha så mycket pengar och ändå vara så enormt maktlös inför sitt eget öde.
Citera
2023-06-21, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bocconi
En av personerna i farkosten har varit befälhavare i franska flottan i tjugo år, så det går väl att anta att han möjligtvis besitter den kunskapen.

Pigge är ett troll, ha lite översikt med det.

Skrev precis att sitter man i en båt och jobbar med det brukar morse vara en del av allt, det primitiva i sjöfart
Citera
2023-06-21, 16:33
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Modokrille
Hade den inte varit nere 3-4 gånger tidigare vid Titanic?
Kan vara så. Allt åldras och utmattas med tiden. Gissar på att gränsen mellan metall och fönster gav upp.
Man har väl inte fönster på en u-båt utom denna?
Citera
2023-06-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stickadhalsduk
Hela storyn, kan det vara ett stort PR-trick?

Kanske är Harding ute efter ett riktigt kändisskap där han kan prata om sina expeditioner och u-båtar inför miljontals människor som följer storyn just nu?

Är normalt sett inte en konspirationsteoretiker, men bara leker med tanken. Känns sjukt att folk med så mycket pengar skulle ge sig ut på djupt vatten (ordagrant), helt utan säkerhetstänk.

Det som talar emot den teorin om ett PR-trick är väl att man till hundra procent kommer få stå för alla kostnader som hela den här cirkusen orsakat, för att inte tala om skapliga böter. Beloppet på den här cirkusen överstiger säkerligen förmögenheten dessa herrar har tillsammans, med råge dessutom. Det låter inte speciellt bra rent affärsmässigt kan jag tycka.
Citera
2023-06-21, 16:39
Medlem
Marchionesss avatar
Efter morgondagen får man börja utreda om någon ombord kan ha varit självmordsbenägen.
Citera
2023-06-21, 16:39
Medlem
Har de lokaliserat ubåten än?
Citera
2023-06-21, 16:40
Medlem
Den svenske mannen som just intervjuades på BBC var väldigt tydligt med att han tror att de har dött. Han är vän med fransmannen sedan länge.
Enligt den här personen har farkosten förmodligen imploderat redan i söndags när kontakten förlorades. Han var tveksam till att konstruktionen verkligen var tillräckligt stark, särskilt fönstret.

Jag har följt BBCs liverapportering sedan igår och han är den förste personen som uttalat sig såhär pass negativt. Typiskt svenskt att våga säga som det är utan ”sugar-coating”.
Citera
2023-06-21, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Kan vara så. Allt åldras och utmattas med tiden. Gissar på att gränsen mellan metall och fönster gav upp.
Man har väl inte fönster på en u-båt utom denna?

Den har ett fönster i fronten, annars hade det varit jävligt taskigt att dra ner folk till titanic dom inte kan se för 2,5 miljoner, hela grejen är att man ska se vraket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in