2023-06-21, 16:50
Medlem
CalzoneItalias avatar
Fönstret höll inte för trycket helt enkelt
Citera
2023-06-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Ja självklart. Jag menade bara att det är en svag länk som kan vara orsak till haveriet.

Jag tror också det, hets med att få ner farkosten, miljardär ombord, kan ha varit han som stressat på också, van att få det man vill när man vill.

Jag hade nog sett ett provdyk innan för att se att allt va på plats och risken för haveri minskade med 50% ingen garanti dock
Citera
2023-06-21, 16:51
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Kan vara så. Allt åldras och utmattas med tiden. Gissar på att gränsen mellan metall och fönster gav upp.
Man har väl inte fönster på en u-båt utom denna?

Jodå, det har man.

Den ubåt som först besökte den djupaste platsen på jorden, challenger deep på nära 11000 meter hade ett litet fönster i plexiglas. Dock var designen lite annan. Själva fönstergluggen var liten och konformad. Konformningen gör att trycket fördelas på ett fördelaktigt sätt. Fönstret blir som en plugg som tryck in och tätar av det yttre höga trycket.

https://commons.wikimedia.org/wiki/F...ste_window.jpg

Även Deepsea Challenger som James Cameron besökte challenger deep i har ett litet fönster.

Vad jag kan se var fönstret på OceanGate Titan betydligt större
Citera
2023-06-21, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetongBuketten
Ja. Paniken går inte att föreställa sig.

När det väl briserar så kommer tanken efter döden på dom djupen, är själv dykare, 61 meter är mitt rekord, det va spännande redan där
Citera
2023-06-21, 16:52
Medlem
Ursprungligen postat av Merwinna
Trycket är ju enormt därnere, vilket gör att tryckskillnaden är enorm mellan utanför och inne i ubåten. Blir det någon liten spricka - t.ex. i eller i kanten av det där stora fönstret - så utjämnas trycket på en millisekund, och sedan trycks skrovet ihop som en aluminiumburk som sagt. Tänk så mycket allt detta vatten väger, som båten har ovanför sig i en pelare! Det är det som gör trycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Aha, det var jättebra förklarat! Har aldrig
riktigt förstått det här med trycket under
vattnet..!

För att farkosten skall tryckas ihop som en burk så måste kollapsen ske hastigt, innan farkosten hunnit fyllas med vatten, ty när båten är vattenfylld så blir den ju tryckutjämnad, dvs trycket är lika stort på utsidan som på insidan. Och då utsätts skrovet inte längre för några krafter som kan förstöra det.

Kastar man tex en öppen glasflaska över bord så kommer den inte att gå sönder pga trycket nere hos Titanic. Och det beror alltså på att trycket inne i flaskan alltid är detsamma som utanför flaskan. Det jämnar ut sig. ...Men sätter man på en tät kapsyl så kommer flaskan sprängas på vägen ner, eftersom trycket på utsidan är så mycket högre än på insidan.

Scenariot för att tryckas ihop som en burk är det följande: 1. En spricka, eller kanske mer troligt, en buckla uppstår och denna skada försvagar omkringliggande område, varpå hela skalet plötsligt kollapsar.
Vattnet hinner inte forsa in för att "rädda" skrovet genom att tryckutjämna det.

Det skulle dock kunna vara så att det uppstår en spricka som är så liten att 1) Den inte leder till att omkringliggande område försvagas tillräckligt mycket för att skalet skall kollapsa och 2) den är så liten att vatten forsar in kontrollerat. I sådana fall kommer vatten läcka in i båten och till slut är trycket detsamma på utsidan och på insidan av skrovet.

Befinner sig sprickan i övre delen kommer all luft slippa ut och ersättas av vatten. Är sprickan långt ned på skrovet kan luften inte komma ut, varpå en luftficka kommer bildas. Men den här fickan blir väldigt liten, eftersom luften kommer komprimeras av det höga trycket.

När tryckutjämning skett finns inte längre några krafter som kan trycka ihop skrovet och det kan ligga där på botten i 100 år.

Båda dessa scenarion leder ju ofelbart till att alla passagerare dör, fast på olika sätt.
Senast redigerad av ankylosaurus 2023-06-21 kl. 16:54.
Citera
2023-06-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Den svenske mannen som just intervjuades på BBC var väldigt tydligt med att han tror att de har dött. Han är vän med fransmannen sedan länge.
Enligt den här personen har farkosten förmodligen imploderat redan i söndags när kontakten förlorades. Han var tveksam till att konstruktionen verkligen var tillräckligt stark, särskilt fönstret.

Jag har följt BBCs liverapportering sedan igår och han är den förste personen som uttalat sig såhär pass negativt. Typiskt svenskt att våga säga som det är utan ”sugar-coating”.

Vem var den svenske? Vad hette han? Samma som intervjuats i svenska tv?
Citera
2023-06-21, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbster
Nä hade det varit ett fittdjur med i farkosten hade hon hyperventilerat och lipat så att allt syre redan varit slut för längesen...

Ja, för att hyperventilera och lipa i en sån här situation är något som ingen man någonsin skulle göra.
Citera
2023-06-21, 16:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Fönstret höll inte för trycket helt enkelt

Det är vad jag tror på också..

Sen vet jag inget om detta med kolfiberskrovet, låter lite suspekt att det skall återkommande gå ner på 3800 meters djup..
Citera
2023-06-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Också följt rapporteringen till och från och också reagerat på det fast när amerikanerna uttalar sig. Hur de väger orden och talar om ”hopp”, ”tro” och ”önskan” och defensivt inte vill spekulera kring att de har dött. Att det är ett väldigt amerikanskt sätt att uttrycka sig.

Amerikaner ger aldrig upp. De fortsätter ge allt även när hoppet är ute och det inte längre handlar om att rädda liv, utan att bärga kroppar.

Det finns nog inga kroppar att bärga dock. De har disintegrerats totalt och det bästa man kan hoppas hitta är något titanium- eller glasfragment någonstans på 6800 meters djup. Chansen att hitta detta är i princip noll. De kommer anses saknade tills de rent juridiskt kan dödsförklaras.

Jag tror BBC ångrar att de lät den svenska gubben tala. De vill inte uppröra folks känslor. Bättre att stålsätta sig och bli positivt överraskad istället än att hoppas att knackningarna kommer från ubåten.

Kan inte ens förstå att dessa människor tyckte det var värt risken att dö för att se Titanic.
Citera
2023-06-21, 16:59
Medlem
Citat:
Kan vara så. Allt åldras och utmattas med tiden. Gissar på att gränsen mellan metall och fönster gav upp.
Man har väl inte fönster på en u-båt utom denna?

Då det är så få lastcykler så måste man anse att det föreligger lågcykelutmattning men då har det skett en plasticering redan efter första lastcykeln. Så illa kan väl inte konstruktionen ha dimensionerats?
Citera
2023-06-21, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Seriös fråga: är det engelska konstruktörer/ingenjörer som ritat och byggt farkosten?
Om det är så blir jag inte jätteförvånad att farkosten har brister och ogenomtänkta lösningar.

Har via jobbet träffat på en del konstruktörer från UK och det skulle gå att skriva böcker om detta.
Finns bra och duktiga också, men betydligt fler av den andra typen.

Kort sagt:
Engelsmän och fransmän, komplicerat och övergenomtänkt som efter någon tids användning felar och är svåra att reparera.

Tyskar och svenskar, bygger saker som håller under lång tid samt verifieras funktionsmässigt och ska vara lätta att serva eller reparera.

Det är viss skillnad. På riktigt.

Han ville inte anställa 50+ vita män med erfarenhet utan satsade på unga 25-åringar som precis tagit examen från college. En var tydligen en surfare (men med college-examen). Han (chefen) ville att de skulle komma med nytänk och idéer och sedan lära sig på vägen.

5:18 in i videon (som för övrigt är sevärd i sin helhet) talas det om detta:
https://youtu.be/4dka29FSZac
Citera
2023-06-21, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEF1
Vem var den svenske? Vad hette han? Samma som intervjuats i svenska tv?

Jag minns tyvärr inte. Jag har inte koll på svensk tv. Angående bankandet så hörde man knackanden när man sökte efter en annan ubåt för några år sedan. Den hade imploderat så knackandet kom definitivt inte därifrån. Jag tror att det är svårt att urskilja ljud när det är så mycket trafik. Båtar är påväg till platsen, rytmiska ljud kan absolut uppstå av en motordriven farkost; fortplantas och förvrängas i vattnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in