2023-07-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Slutvolymen kan beräknas med gaslagar. Efter att skrovet rämnat kommer trycket på 400 bar att komprimera den instängda luften tills denna också får 400 bars tryck. Och detta tryck består så länge gasen befinner sig på samma djup. När och hur menar du att trycket blir momentant mycket högre än 400 bar och varför ?

Nu är inte jag personen som skrev detta(vikingaman), men man kan väl tänka sig att det också kan härledas ur allmäna gaslagen.

pV = nRT

nR är ju konstant, så då måste också pV/T alltid vara konstant.

När luften komprimeras blir det som bekant jävligt varmt. Under denna korta tid, innan temperaturen återgått till det normala, måste alltså trycket bli ofantligt högt för att kompensera att värdet för T i nämnaren stigit så mycket.

Det som är lurit här är att vattenmassorna inte kan trycka med mer än 400 bar. ..Så om trycket inne i skrovet, till följd av temperaturökningen, överstiger 400 bar, så kan ju vattnet inte längre forsa in.
Jag gissar att det är ganska knepigt att räkna på de här dynamiska effekterna under tryckspiken, innan jämvikten är tillbaka.
Citera
2023-07-01, 19:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
VD: "Klistret är inte som Elmers klister utan mer som jordnötssmör." Det rörs ihop för hand som när raggarna spacklar en bilkaross.

Man tror man drömmer när man ser det där.

Det verkar vara något blankt inuti. Han måste väl i alla fall ha fernissat skutan. Vatten löser väl upp epoxy?

I den där skall de dyka 10 gånger djupare än militära ubåtar klarar.

Men käre värld...

De här videorna har legat öppet på nätet även före olyckan. Man undrar ju hur det kommer sig att passagernarna a.k.a. offren inte googlade fram dem i förväg, och satte sig in i vilken typ av burk det var de skulle åka med..? Det skulle man ju själv ha gjort: sökt fram precis all information som gick att få, innan man fattade sitt beslut.
Citera
2023-07-01, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Nu är inte jag personen som skrev detta(vikingaman), men man kan väl tänka sig att det också kan härledas ur allmäna gaslagen.

pV = nRT

nR är ju konstant, så då måste också pV/T alltid vara konstant.

När luften komprimeras blir det som bekant jävligt varmt. Under denna korta tid, innan temperaturen återgått till det normala, måste alltså trycket bli ofantligt högt för att kompensera att värdet för T i nämnaren stigit så mycket.

Det som är lurit här är att vattenmassorna inte kan trycka med mer än 400 bar. ..Så om trycket inne i skrovet, till följd av temperaturökningen, överstiger 400 bar, så kan ju vattnet inte längre forsa in.
Jag gissar att det är ganska knepigt att räkna på de här dynamiska effekterna under tryckspiken, innan jämvikten är tillbaka.

Ja det är denna formel jag använt och då kommer man fram till att temperaturen blir drygt 1300 grader
och trycket givetvis 400 bar och inte mer.
Citera
2023-07-01, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men käre värld...

De här videorna har legat öppet på nätet även före olyckan. Man undrar ju hur det kommer sig att passagernarna a.k.a. offren inte googlade fram dem i förväg, och satte sig in i vilken typ av burk det var de skulle åka med..? Det skulle man ju själv ha gjort: sökt fram precis all information som gick att få, innan man fattade sitt beslut.

Kanske de förlitade sig på Stockton och hans egen övertygelse? Eller så var de så uttråkade, och rika att de var villiga att ta en fisk, som inte var kalkylerad?
Citera
2023-07-01, 20:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Kanske de förlitade sig på Stockton och hans egen övertygelse? Eller så var de så uttråkade, och rika att de var villiga att ta en fisk, som inte var kalkylerad?

Ja, han var ju snygg och charmig, med det där rätta manliga självsäkra sättet... Kanske var det lätt att bli övertygad av honom, om man mötte honom in person..? Och han följde ju med ner själv också, det upplevdes säkert som en viss garanti. Men ändå...
Citera
2023-07-01, 20:43
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Fast nu skrev dom ju högst troligt på papper innan dom gick ombord där det klart stod att resan innebar en risk och att det t.o.m. kunde innebära död.

https://abcnews.go.com/amp/US/wireSt...gedy-100345985

Citat:

Har skrivit det tidigare i tråden, ingen av passagerarna (förutom 19-åringen) var direkt obildade utan tvärtom.
Alla hade ett stort intresse antingen för Titanic, djuphavsdyk eller båda delar.

Fransmannen, experten hade ju varit där otaliga ggr tidigare.

Kan inte tänka mig att dessa män inte skulle läsa på om vad för slags farkost dom skulle dyka ner med utan bara ta Stockton ”på orden”.

Citerar mitt tidigare inlägg för länk till dokumenten som man nu vet att dom signerade.
Mer info här;

Citat:
..the document alludes to the risk of death at least three times as well as to other dangers. The waiver also described the vessel itself, which highlights some of the issues with the sub that experts had warned about in the years prior to its doomed voyage.

Citat:
"This operation will be conducted inside an experimental submersible vessel that has not been approved or certified by any regulatory body, and may be constructed of materials that have not been widely used in human-occupied submersibles," the waiver stated.

https://www.cbsnews.com/amp/news/tit...wsuit-waivers/
Senast redigerad av MissDecibella 2023-07-01 kl. 20:54.
Citera
2023-07-01, 21:21
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:

Citat:
Ja, han var ju snygg och charmig, med det där rätta manliga självsäkra sättet... Kanske var det lätt att bli övertygad av honom, om man mötte honom in person..? Och han följde ju med ner själv också, det upplevdes säkert som en viss garanti. Men ändå...

Fast iom att det inte var nån jungfrufärd, utan det hade gjorts lyckade nedstigningar tidigare, (som jag har förstått det iaf), så är det väl inte direkt så att man behöver bli charmad av arrangören, eller ta nån ”på orden”. Om det har ”funkat förr” så blir man väl inte direkt misstänksam, antar jag… varför skulle det helt plötsligt INTE funka, lär de ju snarare tänka…
Citera
2023-07-01, 21:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Fast iom att det inte var nån jungfrufärd, utan det hade gjorts lyckade nedstigningar tidigare, (som jag har förstått det iaf), så är det väl inte direkt så att man behöver bli charmad av arrangören, eller ta nån ”på orden”. Om det har ”funkat förr” så blir man väl inte direkt misstänksam, antar jag… varför skulle det helt plötsligt INTE funka, lär de ju snarare tänka…

Fast då har de inte brytt sig om att ta reda på vilket material farkosten var gjord av. Det var ett material som utmattades mer och mer för varje dyk, plus att det inte fanns några data på hur snabbt det utmattas under sådana extrema förhållanden (ingen annan hade varit dum nog att prova), plus att det av naturliga skäl - när man lindar trådar runt en stomme - kommer att bli ojämnt, med svagare fläckar. Till skillnad från ett tryckskrov av stål, som är precis lika tjockt överallt, och som är lite plastiskt och därför inte utmattas på det sättet utan återgår till ursprungstillståndet efter varje tryck-cykel.

I alla fall den pakistanske affärsmannen som tog med sin son, borde ha kollat upp allt sådant, tycker man. Man kan ta risker för sig själv, men inte med sina barn, anser jag. Undrar hur pojkens mamma mår nu..?
Senast redigerad av Merwinna 2023-07-01 kl. 22:16.
Citera
2023-07-01, 21:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har skrivit det tidigare i tråden, ingen av passagerarna (förutom 19-åringen) var direkt obildade utan tvärtom.
Alla hade ett stort intresse antingen för Titanic, djuphavsdyk eller båda delar.

Fransmannen, experten hade ju varit där otaliga ggr tidigare.

Kan inte tänka mig att dessa män inte skulle läsa på om vad för slags farkost dom skulle dyka ner med utan bara ta Stockton ”på orden”.

Citerar mitt tidigare inlägg för länk till dokumenten som man nu vet att dom signerade.
Mer info här;

https://www.cbsnews.com/amp/news/tit...wsuit-waivers/

...men varför GÖR man något sådant, då..? Det var ju dessutom en så begränsad upplevelse de skulle få. Om man jämför med James Camerons utforskning av Titanic i miniubåt (se "Ghosts of the Abyss", en fantastisk dokumentärfilm, ni som inte redan har gjort det). Där åker de runt och över hela Titanic, är alldeles nära, skulle kunna sträcka ut en hand och röra vid strukturerna (om det vore möjligt såklart), de kan gå tillbaka och titta närmare på saker som väcker intresse... och de har två kamerarobotar med sig, som ger sin in i själva vraket, och teamet kan se vad dessa filmar samtidigt, på en skärm.

Titan kunde knappt röra sig alls, bara lite runt sin egen axel. Det var en person som var med på en av expedtionerna (jag minns inte vem, men kan söka upp det om det är viktigt), som sa att han alltid hade drömt om att få se fören på Titanic, den ikoniska - som också highlightades i Camerons romantiska film "Titanic" från 1997! Men i stället landade Titan bakom aktern (den gick ju inte att styra, utan havsströmmarna avgjorde var den skulle slå i botten), en bit ifrån vraket till och med, och där låg de stilla och kunde inte förflytta sig, utan bara titta på aktern på avstånd genom det där fönstret... VARFÖR riskera livet för en så begränsad upplevelse, liksom..? Och till det priset!
Citera
2023-07-01, 22:14
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Fast då har de inte brytt sig om att ta reda på vilket material farkosten var gjord av. Det var ett material som utmattades mer och mer för varje dyk, plus att det inte fanns några data på hur snabbt det utmattas under sådana extrema förhållanden (ingen annan hade varit dum nog att prova), plus att det av naturliga skäl - när man lindar trådar runt något annat - kommer att bli ojämnt, med svagare fläckar. Till skillnad från ett tryckskrov av stål, som är precis lika tjockt överallt, och som är lite plastiskt och därför inte utmattas på det sättet utan återgår till ursprungstillståndet efter varje tryck-cykel.

I alla fall den pakistanske affärsmannen som tog med sin son, borde ha kollat upp allt sådant, tycker man. Man kan ta risker för sig själv, men inte med sina barn, anser jag. Undrar hur pojkens mamma mår nu..?

Jag tror snarare att det är lätt för alla oss andra att vara efterkloka nu när man vet vad som hänt… tror inte de flesta megarika äventyrare sitter och kollar upp material och såna grejer in i minsta detalj för dylika resor. När till och med den franske Titanic-experten skulle åka med, samt att man vet att farkosten har gjort flera lyckade resor innan osv, då är det ju snarare rätt konstigt att vara ”misstänksam ifrån start”.

Obs. att detta tänkesätt gäller för såna här äventyrs-personligheter alltså. Jag själv skulle aldrig nånsin satt min fot i ngn form av ubåt. Varken före eller efter denna händelse. Men jag är inte en megarik äventyrare heller…
Citera
2023-07-01, 22:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag tror snarare att det är lätt för alla oss andra att vara efterkloka nu när man vet vad som hänt… tror inte de flesta megarika äventyrare sitter och kollar upp material och såna grejer in i minsta detalj för dylika resor. När till och med den franske Titanic-experten skulle åka med, samt att man vet att farkosten har gjort flera lyckade resor innan osv, då är det ju snarare rätt konstigt att vara ”misstänksam ifrån start”.

Obs. att detta tänkesätt gäller för såna här äventyrs-personligheter alltså. Jag själv skulle aldrig nånsin satt min fot i ngn form av ubåt. Varken före eller efter denna händelse. Men jag är inte en megarik äventyrare heller…

Då tänker vi olika. Jag litar aldrig så där blint på någon annan, hur karismatisk och vältalig han än är. Jag kollar upp ALLT i detalj.

...jag skulle faktiskt någon gång vilja följa med ner i en ubåt... Men då på en certifierad ubåt av viss storlek, med dyksluss så man tar sig ut och kan göra en fri uppstigning, och med en kapten som jag litar på. Och naturligtvis inte på sådana djup, men kanske 200 meter..? Alltså: havsbottnen får inte vara djupare än så på den platsen, så att man inte KAN sjunka djupare. Skulle kunna vara rätt häftigt...

Titan gick ju inte ens att öppna inifrån. Så till och med om de hade hunnit släppa vikterna och flyta upp, så kunde de ha suttit fast i den, flytande på havet, och kvävts till döds... Hur dumt får det bli..?!
Citera
2023-07-01, 22:32
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:

Tror inte jag heller, men blir man manad att skriva på den typen av dokument innan avresa så nog fan hade åtminstone jag kollat upp exakt allt kring farkosten och tänkt mig för både en och två ggr.

Speciellt om jag skulle haft min egen unge vid sidan om..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in