Citat:
Ursprungligen postat av
bulletproofsoul
Nej jag har inte varit i Israel. Men Israel är ett I-land och därmed utgår jag ifrån att de har en välutvecklad folkbokföring, järnkoll på skattskyldiga medborgare, sjukjournaler osv. Det är svårt för att inte säga väldigt svårt att fejka dödsiffror i ett öppet demokratiskt samhälle. Det kommer självklart alltid fram och den som tror sig kunna fejka stora nummer av döda personer är helt dum i huvudet. Tänk dig om myndigheter i Sverige skulle ha fejkat antalet dödsoffer i terrorattentatet på Drottninggatan. "Det var 1400 som avled)...ok hur skulle de fixa det?
Mycket av det du skriver stämmer, Israel har en mycket riktigt det du kallar en välutvecklad folkbokföring, ordning på sjukjournaler osv. Men det finns andra saker som också stämmer som du inte tar upp , exempelvis att Israel har en mycket kompetent och förslagen underrättelse och säkerhetsapprat som bla byggts i decennier av personer med mycket tveksam moralisk kompass. Israel har också en i särklass,globat sett, stark propaganda och psyops apparat.
Att inte beakta detta tyder på vissa kognitiva svårigheter alternativ en för stor bias.
Beträffande siffrorna för döda Israel så kan sannolikt ca1400 stämma( men inte nödvändigtvis), vad det var personer råder det fortfarande relativt stor osäkerhet kring, mycket av det rapporterats inledningsvis har inte bekräftats och andra saker tillkommit från israeliskt håll, bla dödade.och kidnappade soldater(sen kan man argumentera för att alla person, barn undantaget, på ockuperad mark är legitima måltavlor, det har ju gjorts friskt dom senaste åren i en helt annan konflikt, men det ska vi förstöra helgen med)
Jag förslår att du som icke jude besöker Israel för en rund resa (Västbanken inkluderad, Betlehem är väldigt vackert bla) för att sen försöka fortsätta hävda att "Israel är som Sverige " återkoppla gärna efter din eventuella resa. Lycka till.