Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-16, 18:23
Medlem
Blaskas avatar
Tyvärr får bara foliehattarna mer vatten på sina kvarnar nu. Dom förbjuder det, alltså är det sant. Oavsett vilken verklighet man lever i tycker jag förbjudande av åsikter är helt sjukt.
Citera
2024-02-16, 18:24
Medlem
Rastapunxs avatar
Om judarna förintades 1945 är det då olagligt att hävda att judar finns 2024?
Frågar efter en diskussion med en vän.
Citera
2024-02-16, 18:27
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det skall vara tillåtet att förneka faktum.

https://da.wikipedia.org/wiki/Hvis_d...A6gter_a_fakta

På ett glidande plan går det alltid utför.

Har mycket svårt att se att det någonsin skulle bli förbjudet att förneka något, faktum eller ej, på Flashback dock.

Håll käften, annars får du på truten, om även iklätt en juridisk språkdräkt, är ett tarvligt argument som bara den tar till som saknar andra.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-02-16 kl. 18:50.
Citera
2024-02-16, 18:32
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepefan
Kul att dem sänder nyheter om folkmord dagligen i media men vägrar kalla det för folkmord, utan fokuserar på något som hände på 40 talet istället...

Jag syftar på Israel-Gaza situationen som regeringen fortfarande inte tagit ställning emot.
Om det inte är ett folkmord kan man ju lika väl säga att förintelsen inte var det då heller.
Eller
Vi har det knappt svart på vitt vad som händer idag, eller krig från nyare tider, hela våra utbildningssystem och massmedier sysslar ju uppenbarligen systematiskt med lögner om deras ägare, och/eller t.ex. vapenindustrier kan tjäna på det.

Så hur fan ska man själv kunna veta vad som hände långt före man var född. Får man inte ens säga "jag vet inte", räknas det som förnekelse?
Senast redigerad av Room531 2024-02-16 kl. 18:57.
Citera
2024-02-16, 18:36
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
EU har hittat på?

Mer övervakning. Mindre yttrandefrihet. Mer kontroll. Välkommen till Kina 2.0.

Intressant hur vissa lagar går ultrasnabbt att få igenom:
Ut ur det överstatliga, efterblivna EU
Senast redigerad av Room531 2024-02-16 kl. 18:43.
Citera
2024-02-16, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Tyvärr får bara foliehattarna mer vatten på sina kvarnar nu. Dom förbjuder det, alltså är det sant. Oavsett vilken verklighet man lever i tycker jag förbjudande av åsikter är helt sjukt.

Rätt skönt då kan man sparka dem från arbetsplatser när de bjebbar omkring för mycket. Finns faktiskt ett fåtal som förpestar kollegor med deras svammel dag ut o dag in. Vad de pysslar med på fritiden bryr mig inte det minsta.

Men du har rätt det kommer bara kåta upp dem. Hoppas straffskalan medger envarsgripande så man kan tukta dem.
Citera
2024-02-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Ja det har vi din retard, samma yttrandefrihet som ger dig rätt att bränna koranen (som du inte får göra i många länder från Danmark till Ryssland och Mellanöstern) ger en politiker rätt att lägga fram detta lagförslag (som du inte får göra i många auktoritära länder)

Det är ju inte förslag användaren vill slippa, utan lagar som inskränker yttrandefriheten. Ditt inlägg är som att säga att fängelser är olagliga institutioner för att frihetsberövande är straffbart.
Citera
2024-02-16, 18:48
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
EU har hittat på?
Ja, upprinnelsen är det så kallade rasismrambeslutet från 2008 (2008/913/RIF). Sverige ansåg att vår befintliga lagstiftning kring hets mot folkgrupp redan levde upp till det beslutet, men då fick vi smäll på fingrarna. Så därför vill politikerna nu ändra lagen.

Se SOU 2023:17 för mer bakgrund.
Citat:
Intressant hur vissa lagar går ultrasnabbt att få igenom:
Vi är på sluttampen av en process som varit i gång i flera år. Följande trådar handlar också om samma förslag, fast i ett tidigare skede:
(FB) Regeringen: Gör det olagligt att förneka förintelsen
(FB) SvD: "Utredning: Förneka Förintelsen ska bli olagligt"

Det ursprungliga kommittédirektivet (Dir. 2021:87) är över två år gammalt.
Citera
2024-02-16, 18:56
Medlem
Joe Blows avatar
Tack Strömmer. Mycket bra. Vad vi behöver är mer anarkotyranni. I annat fall biir ju poliserna arbetslösa. Nu kan dom gruppera om till någon bunker och detaljkontrollera Flashback och liknande fora medan landet övergår i total muslimsk anarki ovan jord.
Citera
2024-02-16, 18:56
Medlem
Alla vet att 6 miljoner judar mördades av tyska nazist partiet, men jag undrar ändå om det
är rätt väg att gå att kriminalisera, de som döms får väl status som martyrer i den subkultur
de tillhör
Citera
2024-02-16, 19:04
Medlem
Dulces avatar
Jag tycker detta är ett bra förslag. Vi lever i en farlig tid med desinformation där folk hittar på allt möjligt. Att förneka förintelsen är så pass vidrigt att jag tycker att de borde vara brottsligt. Och innan folk skriver: ja men då borde detta också vara olagligt, och detta, och detta. Nu handlar de om just förintelsen och inget annat. Så om någon drar upp detta kommer det ej besvaras.
Citera
2024-02-16, 19:05
Medlem
Vi "får" säga vad vi vill men inte tänka hur vi vill, det sköter staten. Börjar ju fan lukta lite illa om detta va
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in