Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 11:02
  #133
Medlem
-Neverenough-s avatar
Ja, jag tycker att aborter har vinklats till att vara någon slags rättighet, vilket är vidrigt beroende på hur man ser det. Jag har själv varit på andra sidan av det här ämnet, när jag växte upp var det ingenting jag brydde mig om överhuvudtaget.

Jag tyckte att det var ballt på något sätt att jag aldrig använde kondom och hade noll känslor gällande aborter. Hade hört och tänkt på argumentet någon gång om en våldtagen kvinna och känslomässigt "vunnits över" och tyckt att det är klart, svart och vitt, kvinnan ska bestämma.

Jag hade dock aldrig tänkt på, eller ens funderat över möjligheten att det var ett liv, för mig var det något mer abstrakt, något bekymmer som man tar en medicin mot eller något liknande.

Av kanske uppenbara skäl är det en helt annan fråga om det rör sig om ett liv, det kan inte enligt mig vara en rättighet i någon slags generell och universell mening.

Idag har jag en agnostisk inställning till ämnet, jag vet inte när det blir ett liv, jag kan inte ärligt säga att jag vet att det skulle vara ett liv, mer eller mindre, baserat på veckor eller fysiska attribut.

Det har lett mig till slutsatsen att det, om det inte går att utesluta att det är ett liv, är helt moraliskt förkastligt att utföra aborter som någon slags rättighet.

Jag har helt svängt i den här frågan och hade inte tänkt igenom det här på djupet tidigare, när jag var yngre var jag också mycket mer egoistisk och hade inte förmågan att överväga mina instinktiva åsikter, känslan av att jag hade rätt var ofta tillräckligt, jag vet, vidrigt.
Citera
2024-04-20, 12:47
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Tycker det är bra att du resonerar på det viset för då slipper hon dig.
Och jag slipper henne.
Citera
2024-04-20, 14:25
  #135
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Det är väldigt lite officiellt hat ute i det svenska samhället om aborter. Men här inne tuggar trollen fradga och ser rött. Varför är det så?


Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Kanske i Texas.

I Sverige är abortmotstånd ett ytterst marginellt fenomen.

Texas och på Flashback.
Citera
2024-04-20, 16:11
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Rackarns sicket gäng av viders som svarat i den här tråden och inte förstått frågeställningen.

Med premissen att det är var och ens ansvar att göra sitt bästa för att använda skydd för att undvika en graviditet efter samtyckande samlag--oavsett kön--hur kommer det sig att det ses ner på kvinnor som blivit gravida (och sedan gjort abort) mer ofta än det ses ner på männen som deltagit i dessa samlag som lett till graviditet och därefter abort?

Det beror väl på om mannen ville ha barn (och kommunicerade detta) eller ej? Nu pratar jag generellt och har inte läst den så kallade hattråden.

Vem vet ens om någon har gjort abort eller inte? Är detta inte en ren icke-fråga, helt konstruerad och imaginär?
Citera
2024-04-20, 16:49
  #137
Avstängd
nojobstealandrobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det beror väl på om mannen ville ha barn (och kommunicerade detta) eller ej? Nu pratar jag generellt och har inte läst den så kallade hattråden.

Vem vet ens om någon har gjort abort eller inte? Är detta inte en ren icke-fråga, helt konstruerad och imaginär?

En ickefråga eller ren fabel, du har ju redan bestämt dig.

Jag testar. Vad är det som känns orimligt menar du?
Citera
2024-04-20, 18:13
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Det låter som att du kommer från medeltiden. Är du religiös?
En riktig man tror på jesus.
Citera
2024-04-20, 21:01
  #139
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nojobstealandrob
Tack för ett schysst inlägg.

Frågan är vanligtvis helt iskall för mig eftersom jag tycker att det är självklart att kvinnan ska få bestämma över sin egna kropp. Bra va?

Men när jag såg hat och ilska både från män och kvinnor i denna tråd;

(FB) Hur få min kille att vilja ha bebisen?

Så började jag fundera på varför inte mannen får uppleva samma cirkus.

Ja, du kan också säga "Med frihet kommer ansvar". Kvinnan har friheten att välja aborten eller ej, och får därmed också ansvaret. Mannen har inte friheten att välja abort eller ej, och därmed inget ansvar, åtminstonde inget som motsvarar kvinnans.
Citera
2024-04-21, 00:33
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det handlar om hur vi ser på män som har haft ihop det med en kvinna som gör abort. Som kanske passivt eller aktivt hejat på aborten.

Eller så handlar det om män som på något vis tar ansvar för sin egen del när en ofrivillig graviditet uppstått... vettiga män tar ansvar oavsett utfall. Vettiga män begriper också att det inte är något direkt enkelt att gå igenom och är där för damen ifråga.

För övrigt så är det inte så himla svartvitt som flashback villl ha det till. Behöver inte alltid vara oansvar. Det kan till och med behövas abort på efterlängtade barn. Abort kan behövas om t.ex. barnet dör i magen, ett ùtomkvedsgavandeskap måste avbrytas för kvinnans säkerhet, barn kan få missbildningar så svåra att det inte anses livsdugligt m.m. m.m. En vettig man borde vara där för det också. Och vettiga män begriper just gråzoner, eller borde åtminstone för att skamma på kvinnor såväl som andra män det leder inte framåt på nåt vis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback