2024-05-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Att en kille blev dömd för våldtäkt på svaga bevis för en pullning är sorgligt, men ett helt annat samtalsämne.

Det är så klart inte ett helt annat samtalsämne då TS fråga berör just samtyckeslagen - samma lag som "Sebastian" blev dömd för våldtäkt på.

Du har inte visat upp någonting som skulle styrka att man bara för att man är gift så skulle juridiken göra en annan bedömning. Det är alltså fullt möjligt, och om man ser på domar som redan existerar, väldigt troligt att en man(och teoretiskt även kvinnan) i ett äktenskap skulle dömas för våldtäkt där en beröring har skett utan att samtycke tydligt hämtats in först, trots att en sådan beröring skett hundratals gånger förut och sker i varje äktenskap.

En kvinna i ett äktenskap som börjar pilla på mannens privata delar, eller tvärtom, när man till exempel sitter i soffan tillsammans utan att tydligt hämta in samtycke först kan mycket väl göra sig skyldig till våldtäkt med dagens lagstiftning.

"Sebastian" blev dessutom dömd enbart för att Elsa var berusad trots att hon med stor sannolikhet sagt ja till pullningen - hur berusad hon var kunde rätten inte bedöma men de resonerade som så att samtycke aldrig kan ges om man är berusad. Att mannen också var berusad var tydligen dock irrelevant, men även han borde ha utsatts för en våldtäkt och övergrepp av "Elsa" om man är logiskt konsekvent. Att pulla någon eller ha sex med någon som är berusad kan alltså rätten bedöma som våldtäkt trots att samtycke finns. Att nästintill alla par haft sex någon gång under berusning är bara fakta och därmed är potentiellt sett nästintill alla människor i Sverige att betrakta som våldtäksmän.
Senast redigerad av Reiwa 2024-05-30 kl. 18:03.
Citera
2024-05-30, 18:01
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är så klart inte ett helt annat samtalsämne då TS fråga berör just samtyckeslagen - samma lag som "Sebastian" blev dömd för våldtäkt på.

Du har inte visat upp någonting som skulle styrka att man bara för att man är gift så skulle juridiken göra en annan bedömning. Det är alltså fullt möjligt, och om man ser på domar som redan existerar, väldigt troligt att en man(och teoretiskt även kvinnan) i ett äktenskap skulle dömas för våldtäkt där en beröring har skett utan att samtycke tydligt hämtats in först, trots att en sådan beröring skett hundratals gånger förut och sker i varje äktenskap.

En kvinna i ett äktenskap som börjar pilla på mannens privata delar, eller tvärtom, när man till exempel sitter i soffan tillsammans utan att tydligt hämta in samtycke först kan mycket väl göra sig skyldig till våldtäkt med dagens lagstiftning.
Nu byter du ämne igen.

Jag sade klart och tydligt att pussar och kyssar inte kan leda till ansvar för våldtäkt, och det kan de inte.

Givetvis så kan våldtäkt förekomma inom äktenskap, det skrev jag redan i mitt första inlägg i tråden:
(FB) Kan sex med sin fru "utan samtycke" ärligt talat någonsin räknas som våldtäkt?
Citera
2024-05-30, 18:04
Medlem
Du får väl för fan fråga frugan om hon tycker att det är okej att du sätter på henne i sömnen helt enkelt? Eller har du problem att kommunicera med henne? Högst antagligen har du väl ingen fru överhuvudtaget. Jösses, nivån på vissa Flashbacktrådar är fan fascinerande låg ibland.
Citera
Medlem
Citat:
Nu byter du ämne igen.

Nej, jag pratar om precis samma sak hela tiden men jag förstår att du inte har några argument och nu vill avsluta diskussionen.

Jag hade alltså rätt och du hade fel. Så som lagen ser ut just nu har det i princip inom varenda äktenskap i hela landet skett mängder med våldtäkter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Våld är såklart fel och ska givetvis straffas. Särskilt om en man brukar våld mot en kvinna.

Men att slinka in med sin snopp i sin hustru, där man redan varit hundratals gånger med snorren, kan ju knappast vara fel. Förutsatt att inget våld brukas, såklart.

Jag hör dig, men vi kanske har olika perspektiv. Att slinka in är ok om hustrun anser att det är ok, inte annars. Varför ska man chansa med en sovande person? Män är ju inte ödlor!
Citera
2024-05-30, 18:10
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, jag pratar om precis samma sak hela tiden men jag förstår att du inte har några argument och nu vill avsluta diskussionen.

Jag hade alltså rätt och du hade fel. Så som lagen ser ut just nu har det i princip inom varenda äktenskap i hela landet skett mängder med våldtäkter.
Låt mig förklara för dig hur diskussionen har gått.

Du påstod att man kan dömas för våldtäkt för en puss eller kyss.

Jag svarade att det kan man inte alls.

(Ämnet är alltså, om du inte hängt med, huruvida man kan dömas för våldtäkt p.g.a. en puss eller kyss.)

Du sade jo, det är så svårt att tolka vad som ingår i lagtexten.

Jag sade nej, det framgår tydligt att pussar och kyssar inte ingår, men även om man inte tycker det så kan man själv läsa det i regeringens proposition (och angav källa).

-----

Slutsats: man kan inte bli dömd för våldtäkt p.g.a. en puss eller kyss.

Om du tolkar det som att du hade rätt så vet jag inte vad jag ska säga.
Citera
2024-05-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Fast nu blandar du igen någonting helt annat, jag skrev att de lämnar utan någon egentligen anledning, dvs inte pga våld, övergrepp osv, utan de ha har en lojal, snäll man, men de tycker det är för tråkigt.

Detta enligt kvinnorna själva.

Så jag frågar igen, vad är det som de får stå ut med?

Får man stå ut med att bli påsatt mot sin vilja medan man sover så tycker jag att man ska lämna om man inte gillar just det. Att mannen i övrigt är snäll och lojal har ingen betydelse.
Citera
2024-05-30, 18:13
Medlem
Citat:
Låt mig förklara för dig hur diskussionen har gått.

Du påstod att man kan dömas för våldtäkt för en puss eller kyss.

Nej, jag sa att du inte vet det eftersom att gränsen för våldtäkt inte är tydlig i lagen. Sedan citerade du brottsbalken och visade att jag hade rätt. Gränsen är inte tydlig.

Sedan gav jag exemplet med "Sebastian" och "Elsa" där rätten anser att en våldtäkt har skett och visade med hjälp av den domen att i princip samtliga gifta par i hela landet har gjort sig skyldiga till våldtäkt om det där är en våldtäkt. Du hade inget svar på detta och försökte direkt avsluta diskussionen.
Citera
2024-05-30, 18:16
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, jag sa att du inte vet det eftersom att gränsen för våldtäkt inte är tydlig i lagen. Sedan citerade du brottsbalken och visade att jag hade rätt. Gränsen är inte tydlig.

Sedan gav jag exemplet med "Sebastian" och "Elsa" där rätten anser att en våldtäkt har skett och visade med hjälp av den domen att i princip samtliga gifta par i hela landet har gjort sig skyldiga till våldtäkt om det där är en våldtäkt. Du hade inget svar på detta och försökte direkt avsluta diskussionen.
Gränsen blir nog tydligare om du läser propositionen som jag hänvisat dig till flera gånger. Pussar och kyssar kan inte bli våldtäkt.
Citera
2024-05-30, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Jag förstår nog hur du menar, och det är ju så med juridik tyvärr att det ibland måste se lite onyanserat ut på papper. Jag skulle tro att det i 99.9% av fallen då en gift kvinna blir tagen på rumpan under sömn räknas som helt ok, till exempel. Annars fräser man väl bara något surt och somnar om, ungefär.

Själv är jag ofta lite förvirrad och rädd när jag blir väckt plötsligt, jag anser att man kan vara nära under sömn men vill inte vakna av att jag blir bonkad eller vad man ska säga. Vissa tjejer tänder på det, helt ok för mig, då ingår det att ha en dialog med sin partner.

Men att det ska ingå i ett giftermål är det dummaste jag hört…

Det behöver inte röra sig om att den andra sover. Det är egentligen irrelevant utan vad som är relevant är att man hämtat in samtycke först innan en beröring av sexuell karaktär sker. Att t.ex. ta på sin partner om man sitter i soffan utan först tydligt hämta in samtycke är alltså ett övergrepp och potentiell våldtäkt - något som sker i alla relationer.
Citera
2024-05-30, 18:21
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag skulle väl säga att ta någon på fiffi utan att personen givit medgivande nog ändå går att tolka som sexuellt ofredanen eller kanske någon annan rubricering. Men jag kan ha fel.
Jag tar t.ex inte på min fru oinbjuden, när hon sover så sover hon ocj det tycker jag är värt att respektera.
Att väcka henne när hon sover, oavsett om det är med oljud eller en penis i vaginan, kan såklart vara respektlöst. Det är nog få som uppskattar att bli väckta när de sover.

Men någon större skillnad mellan att bli väckt av oljud från sin man eller av sin mans snopp ser jag inte. Man är gifta och redan nära varandra. Man lever monogamt, delar säng och har jämnt sex med varandra. Då är det ingen större skillnad om jag väcker frugan genom att skaka henne eller stoppa snoppen i henne.
Citera
2024-05-30, 18:25
Medlem
Citat:
Gränsen blir nog tydligare om du läser propositionen som jag hänvisat dig till flera gånger. Pussar och kyssar kan inte bli våldtäkt.

Det står inget sådant. Däremot står det att ”sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag" är våldtäkt, att penetration inte behöver ske, att det inte finns någon enhetlig definition av samlag och att t.ex. vidröra någons privata delar med sin mun kan betraktas som samlag och därmed våldtäkt. Jag hade alltså rätt.

Det står vidare:
Citat:
För att tydliggöra att det i första hand är en
bedömning av kränkningen vid en sexuell handling som ska göras
ändrades därför våldtäktsbestämmelsen så att straffansvaret för våldtäkt,
förutom samlag, skulle omfatta varje annan sexuell handling som med
hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag

Det är alltså i första hand en bedömning av kränkningen som avgör om det är en våldtäkt eller inte. Det är en subjektiv bedömning som inte är tydligt definierad. Om rätten gör den subjektiva bedömningen och anser att handlingen, oavsett vad det är för typ av handling, är lika kränkande som ett samlag så är det våldtäkt. Alltså kan pussar och kyssar mycket väl bedömas som en våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in