Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-28, 22:10
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiraffenBakomDig
Vad har du fått detta ifrån? Om man hade varit över 15 hade man dömts till sluten ungdomsvård på SiS. Om man är under 15 placerar socialtjänsten en fortfarande på SiS fast med LVU. Sprid inte dessa typer av felaktigheter.

Du vet att så inte alltid är fallet!

Flickor behandlas också enligt en annan informell straffskala.

Dock är ju dessa flickor tämligen föräldralösa och sitter redan fast i det svenska institutions systemet så vad blir skillnaden för dem egentligen?
Citera
2024-07-28, 22:13
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Då får du fundera över varför du känner att du måste ta striden. Debatt kommer det alltid vara men någonstans får man fundera över om det ger något. Det vi nog alla är överens om är att vi blir berörda av händelser som detta, det är inte konstigt, många här har själv barn och som kanske kämpar varje dag med att ge barnen just trygghet och värme och när man ser andra barn drabbas av något så offattbart som mord, ja då känns det.

Man börjar fundera på saker som hade det kunnat förhindras? Om hon inte bott på sis? Om hon kunnat bo hemma? Om..om...just i detta ärende så är det mer komplex, det finns inga tydliga svar då man får titta flera generationer tillbaka. Man måste också titta på sishemmet.

Jag förstår komplexiteten i BOs fall och tänker att jag tror mamman, trots sin tragiska uppväxt, ändå försökt bygga något med sin dotter, med de få trasiga verktyg hon hade, det blev säker både snett och skevt ibland, men hon försökte ändå och höll kontakten med dottern på sishemmet.

Det jag tycker är mer viktigt att lägga energin på är att fundera på hur kunde MGM få vara ute/komma ut då hon har uppvisat ett sådant problematiskt beteende. Hade hon inte kommit ut hade BO levt idag. Och det är också fakta.
Så där, ett ytterst välformulerat motargument med jättebra grund, värderingar och tankar och jag håller med dig.

Det är ju så här man får vrida och vända på saker och ting, titta på alla parametrar och det är ju svårt att vissla förbi och strunta i mammans mediagrejor.

Deras bakgrund, historia, umgänge och problematik ingår ju i det stora hela och för föräldrar med barn i samma åldrar så kanske det också blir lite självändamål och funderingar och det är väl inte fel.

Väldigt bra inlägg, tack!
Citera
2024-07-28, 22:17
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Ja just det,

Är det någon som vet om Mel*k och hennes lillasyster var på samma SIS hem?

(För funderar på kopplingen till staden mordet begicks i. MGM2 verkar ha både sin mamma och pappa i stan, och troligen andra släktingar då även hennes morfar bodde där tills han blev mördad.)

Spekulationer såklart.

Äntligen fler som tror på lillasystern.
Jag har mycket svårt att tro att systrarna var på samma SIS men om nu Mel*k va på permiss så kanske hon var med sin familj där lillasystern var och att hon sedan undanhöll allt och därför är misstänkt?
Citera
2024-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Du vet att så inte alltid är fallet!

Flickor behandlas också enligt en annan informell straffskala.

Dock är ju dessa flickor tämligen föräldralösa och sitter redan fast i det svenska institutions systemet så vad blir skillnaden för dem egentligen?

Skillnaden om dom döms o är över 15år är att dom får ett tidsbestämt LSU straff på institution. Är dom under 15år o inte kan dömas blir dom garanterat placerade på SIS ändå med LVU o ”vården” fortsätter på obestämd framtid med omprövning var 6e månad.. så länge vårdbehov finns för att bryta det destruktiva beteendet som det innebär att vara delaktig i ett mord.
Senast redigerad av 1891-019 2024-07-28 kl. 22:30.
Citera
2024-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Så där, ett ytterst välformulerat motargument med jättebra grund, värderingar och tankar och jag håller med dig.

Det är ju så här man får vrida och vända på saker och ting, titta på alla parametrar och det är ju svårt att vissla förbi och strunta i mammans mediagrejor.

Deras bakgrund, historia, umgänge och problematik ingår ju i det stora hela och för föräldrar med barn i samma åldrar så kanske det också blir lite självändamål och funderingar och det är väl inte fel.

Väldigt bra inlägg, tack!

Jag tänker lite samma att de som reagerar väldigt starkt och onyanserat kanske själva är drabbade på något sätt/har egen erfarenhet och inte kan undvika att ta det personligt och ser det som att bo och hennes mamma skuldbeläggs när man diskuterar olika saker. Att det triggar något. Det är synd för jag tror merparten av de som skriver här inte har någon ond eller elak avsikt.
Citera
2024-07-28, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winstongreen
Vet någon vad Emilia's släktningar är dömda för ? Kan det vara ett hämnd ?
Mordet på Emilia alltså.

Ser att flera av de är förekommande i FUP

https://www.krimfup.se/search?name=K...&place=&crime=
Citat:
Ursprungligen postat av 1428sek
Här kommer FUP som ska tydligen vara kopplat till detta fall.

Det gäller en misshandel från februari 2024 med 3-4 tjejer i 16års åldern.

FUP och dom :

https://gofile.io/d/0SDG1z

Denna FUP ska enligt en annan tråd på flashback vara kopplat till aktuell mord. Huruvida det stämmer eller ej vet jag inte.
Det är tjejer i 15 års åldern som misshandlat en annan tjej, filmat och spridit filmen
Citera
2024-07-28, 22:35
Medlem
Om mitt 14-åriga barn skulle säga att hon ska på pyjamasparty i en annan stad så hade jag inte kollat upp vilken buss hon ska ta och sen köpt biljetter.

Jag hade sagt att jag vill ha numret till en vuxen där pyjamaspartyt ska vara för att dubbelkolla innan jag släpper iväg min dotter.

Säga vad man vill, men det är så stora brister i föräldraskapet. Man måste vara den vuxne och skydda sitt barn.

Och varför ska man alltid sitta och prata ut i medierna om vilken ängel barnet var (hon är inte den första mamman till en mördad flicka som gör så).
Ett mord är ju inte mindre hemskt om hon bara hade sagt att hon var som vilken tonåring som helst som var lite strulig och hade lite hyss för sig ibland. Det är ju liksom så dom flesta är i den åldern, det är normalt. Att vara en barmhärtig samarit är liksom inte riktigt lika vanligt i den åldern.
Citera
2024-07-28, 22:36
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Både Emilia och Raffe har taggat Hässleholm och Hässlehåla på TikTok videos.

https://www.stat-inst.se/var-verksam...em/hassleholm/

Ja de bodde tillsammans på Hässleholms SIS
Citera
2024-07-28, 22:39
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hujan
Äntligen fler som tror på lillasystern.
Jag har mycket svårt att tro att systrarna var på samma SIS men om nu Mel*k va på permiss så kanske hon var med sin familj där lillasystern var och att hon sedan undanhöll allt och därför är misstänkt?

Nej jag har inte sagt att jag tror att MGM1's lilla syster är den tredje MGM, utan spekulerade på kopplingen bara till stan där de mördade E.

Sen får jag inte riktigt ihop vad du menade med den andra meningen då den är lång, och "doesn't make any sense "... sorry 🙈

"hon var där med sin familj där lillasystern var"...

- vem är hon?
Mel*k?
Och isåfall varför menar du att Mel*k då var där med sin familj? Vad som framgått är att det är 2 förövare, MGM1 och MGM2- och den tredje är oidentifierad"
Citera
2024-07-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Sammanfattade uppgifter ur LVU-domar, dagboksblad, media samt ur tråden (de senare uppgifterna obekräftade).
Det är många olika härkomster och nationaliteter inblandade i denna tragiska soppa. De tre inblandade unga flickorna har lärt känna varande då de varit omhändertagna av Soc och placerats på samma SiS-hem.
*=a

BO 14 åriga Emilia hade en svensk mormor och en romsk morfar. Mormor, numera avliden, hade grava alkoholproblem.
BOs mamma fick henne vid 19 års ålder tillsammans med en colombiansk man, som efter det verkar ha försvunnit ur deras liv. När BO var fem år fick modern, nu gift med en svensk man en son - C*spian, nu nio år.
Den svenske mannen hade alkoholproblem, hemmet fungerande inte och båda barnen omhändertogs enligt LVU år 2015. Makarna skilde sig, modern behöll mannens svenska efternamn.
Modern har romska symboler på sin Facebook.
Brodern är fortfarande omhändertagen och så var även BO. BO skulle dock vistas fyra sommarveckor hos modern och därefter placeras på nytt boende (det 17:e i sitt liv).

MGM 1 Raf*ela Eli*sson, 13 år har en serbisk/romsk morfar som mördades i Landskrona 2008.
Hennes mor har ett östeuropeiskt namn. Fadern har bytt namn, heter numera som den argentinske fotbollsspelaren (alla tre förnamnen!) och har samma efternamn som BO. Modern hade under en tid en arabisk pojkvän, MGM1 fd styvfar. Enligt uppgift identifierar sig MGM1 som rom. Även hennes far är rom.
Hon har en äldre bror - *dam(*=A) och hade en sexårig sjuk bror, Li*m, som gick bort 20/10 2023.

MGM 2 Mel*k R*sim Moh*mmed, 15 år. Har vistats en del av uppväxten i Irak, gått i skola där. Har enligt uppgift bott i flera olika länder tidigare. Hennes mor har nyligen fått svenskt uppehållstillstånd. Modern har haft olika utländska pojkvänner, varav en misstänks ha förgripit sig på MGM2 och smittat henne före 13 års ålder med sin könsjukdom, men han fälldes aldrig för detta. Han är numera utvisad då han ej fick uppehållstillstånd i Sverige.
MGM2 har en 1-1,5 år yngre syster, född 2010. Enligt uppgift bor deras far i Irak.
Båda systrarna omhändertogs enligt LVU 2022.

Åh, tusen tack!! Detta inlägg borde läggas till sammanfattningen i början av tråden!
Citera
2024-07-28, 22:41
Medlem
Hujans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Nej jag har inte sagt att jag tror att MGM1's lilla syster är den tredje MGM, utan spekulerade på kopplingen bara till stan där de mördade E.

Sen får jag inte riktigt ihop vad du menade med den andra meningen då den är lång, och "doesn't make any sense "... sorry 🙈

"hon var där med sin familj där lillasystern var"...

- vem är hon?
Mel*k?
Och isåfall varför menar du att Mel*k då var där med sin familj? Vad som framgått är att det är 2 förövare, MGM1 och MGM2- och den tredje är oidentifierad"

Nej jag skrev OM nu Melak var på permiss så kanske lillasystern också var med där.
Jag ville bara förklara det logiska OM det nu var så att den sista som verkar ha koppling till en av MGM kan vara lillasystern.
Citera
2024-07-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivak84
Om mitt 14-åriga barn skulle säga att hon ska på pyjamasparty i en annan stad så hade jag inte kollat upp vilken buss hon ska ta och sen köpt biljetter.

Jag hade sagt att jag vill ha numret till en vuxen där pyjamaspartyt ska vara för att dubbelkolla innan jag släpper iväg min dotter.

Säga vad man vill, men det är så stora brister i föräldraskapet. Man måste vara den vuxne och skydda sitt barn.

Och varför ska man alltid sitta och prata ut i medierna om vilken ängel barnet var (hon är inte den första mamman till en mördad flicka som gör så).
Ett mord är ju inte mindre hemskt om hon bara hade sagt att hon var som vilken tonåring som helst som var lite strulig och hade lite hyss för sig ibland. Det är ju liksom så dom flesta är i den åldern, det är normalt.
Att vara en barmhärtig samarit är liksom inte riktigt lika vanligt i den åldern.

Återkom den dag som ditt barn blir mördat och huvudnyhet i alla medier, så får vi se hur du skulle reagera. Jag skulle också vilja se dig prata illa om ditt mördade barn, och komma ihåg alla gräl och all tonårsdrama ni upplevt tillsammans, i den situationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in