2024-07-28, 21:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Det är en sak att du har dina käpphästar som du driver in absurdum, men när du börjar psykologisera över dina meningsmotståndares bevekelsegrunder gör du dig bara löjlig. Det finns en anledning till att det är den slibbiga kvällspressen som håller på med detta och inte de mer seriösa medierna.

Du får själv rannsaka dina motiv, men faktum är oavsett att du tror dig bättre tala för brottsoffrets närmast anhöriga än hon själv och att det går ut på patroniserande och nedlåtande krav på att hon måste sitta hemma i tysthet och sörja för att det skall passa vad du anser lämpligt.

Nej, det är inte mer etiskt att tvinga henne att hålla tyst genom att försöka skamma de kanaler hon kan använda till att förvägra henne att komma till tals.
Citera
2024-07-28, 21:36
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Tror närmsta är Lund och Örkelljunga
Karlshamn!
Citera
2024-07-28, 21:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Det ligger nära Karlshamn. Jag är 100% säker på att jag sett henne ränna runt i Karlshamn flertal gånger, mitt på ljusa dagen. Min första tanke var narkotikaköp eller annan skum affär som hon hade gjort eller påväg att göra. Hon har ett mycket speciellt utseende som man inte glömmer.

Om BO var SiS placerad i Karlshamn kanske det är därför du sett BOs mor där, som enligt uppgift ofta besökte henne?
Citera
2024-07-28, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Tror närmsta är Lund och Örkelljunga
Både Emilia och Raffe har taggat Hässleholm och Hässlehåla på TikTok videos.

https://www.stat-inst.se/var-verksam...em/hassleholm/
Citera
2024-07-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frakta99
Det ligger nära Karlshamn. Jag är 100% säker på att jag sett henne ränna runt i Karlshamn flertal gånger, mitt på ljusa dagen. Min första tanke var narkotikaköp eller annan skum affär som hon hade gjort eller påväg att göra. Hon har ett mycket speciellt utseende som man inte glömmer.
Hon va där med en vän och Emilia för någon vecka sedan.
Citera
2024-07-28, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89

Det stämmer att det var där de bodde.
Citera
2024-07-28, 21:52
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
"Märker" jag det? 😄

Min fråga om åldern var retorisk, då inlägget jag svarare på handlade om att de misstänkta gärningsmännen kommer att fortsätta sina liv "som vanligt" då de är minderåriga och placerade på sis-hem.

Hur detta än slutar med eventuella straff i slutändan så kommer nog ingen av dem att gå tillbaka till, "ett vanligt liv".

För många år sedan så ingick jag i en arbetsgrupp som utifrån olika frågeställningar skulle studera personer som var dömda för mord och som hade erhållit fängelsestraff som påföljd.
Under denna period mötte jag nästan ett 100-tal individer. Naturligtvis bestod arbetsmaterialet av fler män än kvinnor.
Min bild av dessa individer var att kanske två-tre struntade i vad de hade gjort, resterande var tämligen märkta av händelsen.

Dock är jag övertygad om att de nya "gängmördare" som idag sedan 2010 härjar i vårt samhälle, ser sig mer som soldater än mördare.
Citera
2024-07-28, 21:53
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:

Jo det vet jag.
Jag svarade på frågan om det fanns något i Landskrona (vilket jag tror inte finns) och att jag trodde Örkelljunga och Lund var de närmsta.
Vad vet jag, kanske samma avstånd från Hässleholm som från Örkelljunga.
Citera
2024-07-28, 21:59
Medlem
Silvi* K*rb*j*

*=a

Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Hittar inte att det finns människor med detta efternamn. Möjligen på TicToc.

Rättar mig, de finns på Facebook också. Men inte i folkbokföringen. Silvia med annat efternamn.
Citera
2024-07-28, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Det "mals" på eftersom det finns skribenter som med härskarteknik och personangrepp säger att BO och mamman absolut inte får diskuteras.

Det leder naturligtvis till mer "malande" eftersom det ständigt ska förklaras varför man måste få diskutera samtliga aspekter till hur ett barn kunde dödas.
Då får du fundera över varför du känner att du måste ta striden. Debatt kommer det alltid vara men någonstans får man fundera över om det ger något. Det vi nog alla är överens om är att vi blir berörda av händelser som detta, det är inte konstigt, många här har själv barn och som kanske kämpar varje dag med att ge barnen just trygghet och värme och när man ser andra barn drabbas av något så offattbart som mord, ja då känns det.

Man börjar fundera på saker som hade det kunnat förhindras? Om hon inte bott på sis? Om hon kunnat bo hemma? Om..om...just i detta ärende så är det mer komplex, det finns inga tydliga svar då man får titta flera generationer tillbaka. Man måste också titta på sishemmet.

Jag förstår komplexiteten i BOs fall och tänker att jag tror mamman, trots sin tragiska uppväxt, ändå försökt bygga något med sin dotter, med de få trasiga verktyg hon hade, det blev säker både snett och skevt ibland, men hon försökte ändå och höll kontakten med dottern på sishemmet.

Det jag tycker är mer viktigt att lägga energin på är att fundera på hur kunde MGM få vara ute/komma ut då hon har uppvisat ett sådant problematiskt beteende. Hade hon inte kommit ut hade BO levt idag. Och det är också fakta.
Citera
2024-07-28, 22:07
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Sammanfattade uppgifter ur LVU-domar, dagboksblad, media samt ur tråden (de senare uppgifterna obekräftade).
Det är många olika härkomster och nationaliteter inblandade i denna tragiska soppa. De tre inblandade unga flickorna har lärt känna varande då de varit omhändertagna av Soc och placerats på samma SiS-hem.
*=a

BO 14 åriga Emilia hade en svensk mormor och en romsk morfar. Mormor, numera avliden, hade grava alkoholproblem.
BOs mamma fick henne vid 19 års ålder tillsammans med en colombiansk man, som efter det verkar ha försvunnit ur deras liv. När BO var fem år fick modern, nu gift med en svensk man en son - C*spian, nu nio år.
Den svenske mannen hade alkoholproblem, hemmet fungerande inte och båda barnen omhändertogs enligt LVU år 2015. Makarna skilde sig, modern behöll mannens svenska efternamn.
Modern har romska symboler på sin Facebook.
Brodern är fortfarande omhändertagen och så var även BO. BO skulle dock vistas fyra sommarveckor hos modern och därefter placeras på nytt boende (det 17:e i sitt liv).

MGM 1 Raf*ela Eli*sson, 13 år har en serbisk/romsk morfar som mördades i Landskrona 2008.
Hennes mor har ett östeuropeiskt namn. Fadern har bytt namn, heter numera som den argentinske fotbollsspelaren (alla tre förnamnen!) och har samma efternamn som BO. Modern hade under en tid en arabisk pojkvän, MGM1 fd styvfar. Enligt uppgift identifierar sig MGM1 som rom. Även hennes far är rom.
Hon har en äldre bror - *dam(*=A) och hade en sexårig sjuk bror, Li*m, som gick bort 20/10 2023.

MGM 2 Mel*k R*sim Moh*mmed, 15 år. Har vistats en del av uppväxten i Irak, gått i skola där. Har enligt uppgift bott i flera olika länder tidigare. Hennes mor har nyligen fått svenskt uppehållstillstånd. Modern har haft olika utländska pojkvänner, varav en misstänks ha förgripit sig på MGM2 och smittat henne före 13 års ålder med sin könsjukdom, men han fälldes aldrig för detta. Han är numera utvisad då han ej fick uppehållstillstånd i Sverige.
MGM2 har en 1-1,5 år yngre syster, född 2010. Enligt uppgift bor deras far i Irak.
Båda systrarna omhändertogs enligt LVU 2022.

Finns det Facebook/Insta konton på de inblandade? Någon som isåfall har länkar?
Tack på förhand!
Citera
2024-07-28, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av winstongreen
Dagens samhälle har blivit så kränkt.
En hora är man om ens föräldrar är skyldiga, inte någon som säljer sex.
Precis! Skilda * menar du dock ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in