Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-08-10, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Det har ju kommit fram att E har autism, och det är oftast ärftligt.
Så hur kan man utgå från att mamman inte heller ligger på ett autismspectrum?

Och det med pyjamasparty citerar jag vad jag skrivit tidigare:

[Jag tror många gör misstaget och lägger en tolkning i just "pyjamasparty". Det har så många olika betydelser för tonåringar, och för den enskilda individen också.

Vem är vi att avgöra eller ens säga vad "Pyjamas-party" hade för innebörd för tjejerna. Det kan som sagt vara att de ska sova över, umgås med tjejkompisar, och ja om det nu innebar att de även skulle festa med grabbar...

Låt oss leka med tanken att för BO så var ett PJ-party att sova över hos tjejkompisar, och ja kanske festa, eller umgås med killar - vad som.. Hon sa det oavsett till sin mamma, och vem är vi att säga att mammans tolkning av PJ-party är den samma som min/din - eller BO's?
Ord har olika betydelser för olika människor.
]

Dra sen in två eventuella personer med autism i ekvationen.

Ja? Vart vill du komma?

Om mamman har autism – vilket skulle förklara att hon säger socialt märkliga saker så att hon framstår som lågbegåvad – styrker det bara tesen om att hon inte har full kapacitet att ta hand om E.
Citera
2024-08-10, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Nu har jag inte gått tillbaka och läst på, men jag är ganska säker på att det inte fanns en hotbild.
Däremot var E naiv och därav kunde hamna i för henne skadliga situationer.

Jag återger bara vad släktingen skrev.
Citera
2024-08-10, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Jag återger bara vad släktingen skrev.
Jag med.
Citera
2024-08-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Känd hotbild
Vad kan det vara?

Troligen slarvigt uttryckt att hon umgicks med "farliga" personer, kriminella/missbrukare. Men det är bara en gissning. Vad jag vet är att SIS kan användas just så – för att flytta en ungdom från en skadlig social kontext.
Citera
2024-08-10, 13:45
Medlem
Citat:
Jag med.

Ordet "däremot" indikerar att det jag skrev inte stämmer.

Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara utsatt för hot och att vara naiv och lättmanipulerad, tvärtom.
Citera
2024-08-10, 13:46
Medlem
Citat:
Har följt tråden från början och sett klippen både 2,3 och 4 gånger.
Du halka in igår va och har allt stenklart för dig.

Du får tro precis vad du vill och jag har min uppfattning och ingen av oss vet vad som hänt.

Jag har varit här sen start och på flashback i flera år dock med ett nytt konto. Och tittar du på 2 min klippet så både hör man och ser tydligt att hon tar sig loss med händerna. Ca 1 min in i klippet.
Citera
2024-08-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ordet "däremot" indikerar att det jag skrev inte stämmer.

Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara utsatt för hot och att vara naiv och lättmanipulerad, tvärtom.

Precis det jag också menar. En mix av naivitet, avundsjuka, kaxighet till fel personer etc. Att BO var betydligt mer sötare än de andra. Mer behövs inte när det handlar om gränslösa individer som inte fått lära sig rätt och fel. Lägg även då till att mamman besökte henne och säkert köpte fina kläder till henne etc. Mer behövs inte egentligen.
Citera
2024-08-10, 13:51
Medlem
Yes!!! Äntligen en vettig kommentar gällande Es mamma. Helt rätt👌

Citat:
Ursprungligen postat av Ajabaja555
Det är väl väldigt märkligt att mamman anklagas för att ha förstört sin dotter! Det är ju inte ens möjligt eftersom hon inte bott med henne. Emilia har flyttats runt på en massa olika hem! Det är nog där i de hemmen ni får leta efter bovarna som förstört Emilia. Det ni borde bli illa berörda över är hur illa Emilia blivit behandlad av myndigheter! Ett barn som skiljs från sina nära och kära! Det är på dessa inrättningar barn och unga lär sig det de skulle skyddas ifrån! Ingen ifrågasätter det! Jag tycker att Emilias mamma ska söka skadestånd hos staten för att de har misskött sitt uppdrag. På grund av det misslyckade omhändertagandet är nu Emilia död endast 14 år gammal!

Mördarungarna får nog sitt straff! De ska ju försöka leva ett liv efter det här! Hur tror ni att det livet kommer att se ut!

Nu tackar jag för mig och ni andra kan ju fortsätta i er lilla bubbla.

Lite lektyr för den som har något intresse och orkar!

Barnen som samhället svek - åtgärder med anledning av övergrepp och allvarliga försummelser i samhällsvården
SOU 2011:9

Utredningen föreslår även att förutsättningarna för att införa en framtida skyldighet för kommunen att betala skadestånd till barn och unga som utsätts för övergrepp eller allvarlig försummelse i samhällsvården ska utredas.

Utredningen föreslår också åtgärder för att förhindra upprepning. Utredningen konstaterar att övergrepp och allvarliga försummelser förekommer i en oacceptabel omfattning även i dagens samhällsvård och att omedvetenheten om frågan är anmärkningsvärt stor. Det behövs ett långsiktigt program för ökad säkerhet inom samhällsvården av barn och unga.

Utredningen anser att Barnskyddsutredningen förslag om att socialnämndens ansvar att förebygga, upptäcka och åtgärda risker och missförhållanden ska lagfästas..

https://www.regeringen.se/rattsliga-.../02/sou-20119/
Citera
2024-08-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PartyOlof
Yes!!! Äntligen en vettig kommentar gällande Es mamma. Helt rätt👌

Du inleder ditt inlägg med en halmgubbe. Ingen har påstått att hon förstört sin dotter genom att uppfostra henne dåligt. Vi vet att hon varit placerad, och att det troligen finns goda skäl till det.

Det finns inget som tyder på att mamman varit kapabel att ta hand om flickan – eller sitter du på specialinformation?
Citera
2024-08-10, 13:57
Medlem
Mitt inlägg var till ajabaja.
Citera
2024-08-10, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis det jag också menar. En mix av naivitet, avundsjuka, kaxighet till fel personer etc. Att BO var betydligt mer sötare än de andra. Mer behövs inte när det handlar om gränslösa individer som inte fått lära sig rätt och fel. Lägg även då till att mamman besökte henne och säkert köpte fina kläder till henne etc. Mer behövs inte egentligen.

Precis. Har man svårt att hänga med i det sociala spelet så är det lätt att trampa folk på tårna. I en krets av lättkränkta ADHD-kids utan impulskontroll får det konsekvenser.
Citera
2024-08-10, 14:03
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ja? Vart vill du komma?

Om mamman har autism – vilket skulle förklara att hon säger socialt märkliga saker så att hon framstår som lågbegåvad – styrker det bara tesen om att hon inte har full kapacitet att ta hand om E.

Du har ju grundat hela din analys av mamman på- citat:

"Jag konstaterar att mamman är lågbegåvad bara".

Och nu skriver du att det "framstår hon som"..

Kanske dags att föra tråden framåt istället för att diskutera mammans kapacitet som det gjorts i 200 sidor tidigare.

Lägga fokus på mördarna, för det är de som tortyravrättade E, inte mammans diagnoser (?) eller SOC (som också diskuterats i oändlighet redan).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in