Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Det här är ingen tråd om att jobba i Norge.
Det är en tråd om hur jobb och inkomst ser ut för norrmännen i olika delar.
Jag körde igenom landet och fascinerades av det fina småorterna och hytterna vid fjordarna. De som bor där, hur tjänar de pengar ? Är de folk som redan rika eller pensionärer?Finns väl inga jobb där ute.
Medellönen sägs vara 50k mån av den svaga Norska kronan. Med tanke på hur dyrt landet är känns det inte superbra.
Ändå kör de runt i teslor och folk är täta, har cash.
Statens svinrik med en helt löjligt stor summa kapital placerat i någon indexfond. Men man fortsätter ändå med rätt höga skatter, om än lite lägre än Sverige.
Själv jobbar jag i Danmark och bor i Sverige, får ut en ca 50k SEK efter skatt.
Men kände mig snål i Norge, 300 kr för kebab å dricka, dyrare drivmedel. Parkeringar 500 spänn dygnet.
Jag får inte ihop Norgepusslet. Hur har så många råd med teslor och allt, medelönen är inte så hög och landet är löjligt dyrt.
Staten är svinrik men hur distribueras den här rikedomen till FOLKET ? verkar ju inte vara via lön iallafall. Höga skatter och ingen super medellön.
Norrmän har det allt gott ställt rent allmänt. Bättre än genomsnittet i Sverige och det är nog många bäckar små som är orsaken. Välutbildade har inte världens högsta levnadsstandard men för det mesta bättre än Svenskar, vilket inte är svårt att överträffa. Genomsnittsinvånaren däremot är svårslagen och kan mycket väl vara bland den mest köpstarka i världen.
Om Sverige är duktiga på att skapa låtsasjobb inom offentliga sektorn för att hålla nere arbetslöshet och bidra att färre svenskar inte ska behöva ha tunga och slitsamma jobb inom vården så är det inget mot Norge som garanterat är världsmästare på området med en enorm offentlig sektor. Därav det stora behovet av arbetskraft utifrån. Om dessa låtsasjobb inte är tillräckligt lättsamma så finns ju alltid generösa sjukpensioner och liknande ungefär som i Sverige för 20-30 år sedan. Detta gör ju även att öppen arbetslöshet är oerhört låg så väldigt få i landet har någon form av inkomst eller bidrag som är svårt att leva på. Relativt enkelt att få jobb och mycket lättare än i sverige och när det gäller vanliga riktiga jobb så är väl löner på nivå med Danmark alltså mycket högre än Sverige
Bostäder är dyrare än i Sverige rent generellt men kulturen att i Norge äger man sin bostad gör att få hyr lägenheter och sedan har man även haft tradition av högre löneökningar än i Sverige vilket gjort att inflationen ätit upp bolånen fortare så många medelålders och äldre har knappt några lån alls vilket bidrar ytterligare till hög köpkraft.
Och ja det är oljepengarna och avkastningen på oljefonden som är orsaken till välståndet.