Citat JayJayAdams
Citat:
Jag tror du har missförstått vad lagen om ”conspiracy” innebär. Det har inget att göra med konspirationsteorier utan handlar om att konspirera dvs att två eller fler personer i hemlighet planerar att utföra en olaglig handling. I fallet om den amerikanska lagen är det att planera att utföra olagliga handlingar så som bedrägeri, terrorbrott och liknande mot staten eller myndighet.
Jag har inte alls missförstått. Men tänk så skönt att vi äntligen kan reda ut detta! Snacka om välbehövlig samhällsdebatt år 2024.
Konspiration betyder "ondskefull sammansvärjning" vilket är snarlikt med "olaglig sammansvärjning". Alltså: att konspirera är detsamma som att i hemlighet planera att begå en ond ELLER olaglig handling; det är ungefär sak samma. De flesta onda handlingar är olagliga och många olagliga handlingar är onda, men absolut inte alla. Dessutom har vi olika syn på ont och gott, varför lagstiftningen skiljer sig åt mellan olika länder.
Exempelvis på olagliga konspirationer:
* Att skjuta en president
* Att smitta hela jordens befolkning med ett farligt virus
* Att injicera hela eller delar av jordens befolkning med en substans om är farlig och/eller verkningslös för att hindra smittspridning/sjukdom - detta är kanske inte olagligt ännu, men borde vara olagligt enligt mig och många andra
* Valfusk
* Korruption
* Politiska mord
* Planerade krigsbrott
* Planerade brott mot mänskligheten
(Utanför ämnet. En tråd kan ses som ett delforum, eftersom diskussionsforum betyder ungefär "plattform för diskussion" och varje tråd kan då ses som en egen (del)plattform, men detta är verkligen HELT off topic här så låt oss lämna ditt småaktiga ordmärkeri därhädan.)