Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-17, 03:30
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Rekommenderar att du lägger mer uppmärksamhet på kommentarerna till det klippet än innehållet.

Kommentarerna? Harari inbjuds som talare av WEF, dit även våra makthavare inbjuds.

Är det inte alls tänkvärt?
Citera
2024-10-17, 03:40
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Kommentarerna? Harari inbjuds som talare av WEF, dit även våra makthavare inbjuds.

Är det inte alls tänkvärt?

Om våra makthavare blir inbjudna, skulle jag säga att det i högsta grad är ett tillfälle att vara särskilt kritisk. Majoriteten av våra nuvarande makthavare visar tydligt en ovilja att tjäna folket – det vill säga dig och mig – och prioriterar istället sina egna karriärer och ekonomiska intressen. De drivs av högmod och girighet, dödssynder enligt kristen lära, vilket är långt ifrån ett kristet ideal.
Citera
2024-10-17, 03:49
Citat:
Om våra makthavare blir inbjudna, skulle jag säga att det i högsta grad är ett tillfälle att vara särskilt kritisk. Majoriteten av våra nuvarande makthavare visar tydligt en ovilja att tjäna folket – det vill säga dig och mig – och prioriterar istället sina egna karriärer och ekonomiska intressen. De drivs av högmod och girighet, dödssynder enligt kristen lära, vilket är långt ifrån ett kristet ideal.

Ok, men det blir lätt patetiskt när du menar att kommentarerna på ett YouTube-klipp har någon som helst egentlig mening istället för att lyssna på vad som våra makthavare egentligen talar om.

Men visst, tro hopp och kärlek, säger Paulus. Vi kan alltid hoppas.

Jag tackar kristendomen som gav mig ett så välsmort och mänskligt system som lät mig diskutera med dig inatt. Men nu måste jag fan sova. Vi lär väl höras. Tack.
Citera
2024-10-17, 04:09
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ok, men det blir lätt patetiskt när du menar att kommentarerna på ett YouTube-klipp har någon som helst egentlig mening istället för att lyssna på vad som våra makthavare egentligen talar om.
Jag kan ge dig visst utrymme för tveksamhet i frågan, men i stort sett, när det gäller klipp på YouTube, säger ofta kommentarerna – och hur de röstas upp eller ner – minst lika mycket, om inte oftare mer, om innehållet än själva klippet gör. Det är naturligtvis ingen digital lag, och undantag finns. Men om man kan uppmärksamma när kritiska kommentarer, ifrågasättanden eller tvivelaktigheter röstats upp, är det ett hälsosamt element att reflektera över i relation till videons innehåll.

Kritik och ifrågasättande är dessutom en mycket äldre värdering, rotad långt innan kristendomen började forma mänsklighetens tänkande. Redan i antikens Grekland lade filosofer som Sokrates och Platon grunden för det sätt att tänka som senare blev avgörande för till exempel vetenskapens framväxt.
Citat:
Men visst, tro hopp och kärlek, säger Paulus. Vi kan alltid hoppas.

Jag tackar kristendomen som gav mig ett så välsmort och mänskligt system som lät mig diskutera med dig inatt. Men nu måste jag fan sova. Vi lär väl höras. Tack.

Allt väl.
Citera
2024-10-17, 05:05
Medlem
Religion är valfritt, huvudsaken är att man tror på gud.
Senast redigerad av bergrumsfantasten 2024-10-17 kl. 05:30.
Citera
2024-10-17, 05:25
Medlem
Avfoerings avatar
Folk som behöver tro på religioner, såsom kristendom, SD, islam och sån skit är det synd om.
Deras verklighet är bristfällig.
Alla som tror på religioner ska bli omyndigförklarade och sättas i mentalsjukhus.
Självklart så kan man inte ha tilltro till någon som tror att sagor är verklighet.
Senast redigerad av Avfoering 2024-10-17 kl. 05:36.
Citera
2024-10-17, 06:32
Medlem
[quote=Flammarion|89826620]Den inställningen är orsaken till ditt problem. (Värdegrundskonflikterna)

För vi pratar om synen på hur samhället ska organiseras nu. Det involverar ju alla.
Det handlar om vilka normer som ska gälla, om det det är ok att praktisera homosex eller ej, om vi ska ha sharialagar och så vidare.
Det är ju i mötet mellan grupper som har olika syn på hur samhället ska organiseras som värdegrundskonflikterna uppstår. Det är ju vad religion handlar om i grunden.
"Tro" i den här kontexten handlar således om vilken värdegrund man tror på. Inte om man tror på jultomten eller att det ska bli regn imorgon.

Sekularismen orsakar ju konflikterna genom att uppmuntra till att olika värdegrunder drabbar samman.
("Var och en får tro vad den vill" och "alla värdegrunder har samma värde och ska ges samma möjligheter att komma till uttryck"

Jag tycker oavsett inte att religion är lösningen. Den värdegrund som praktiseras inom många religionerna känns väldigt förlegad. Som jag ser det är den typen av värdegrund ett eko från en äldre tid.

För mig är det helt okej att man tror vad man vill så länge det inte påverkar någon annan. Tyvärr påverkar många religioner andra människor på ett negativt sätt. Ja, du kommer ihåg mina tidigare exempel. När något påverkar andra på ett negativt sätt är det inte längre okej. Då måste samhället ta itu med problemet.
Citera
2024-10-17, 06:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Världen händer.

Är vi lyckliga?

Du menar gud inte har någon inverkan på nånting, oavsett vårt förhållande till honom? Låter bra med mig.
Citera
2024-10-17, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avfoering
Folk som behöver tro på religioner, såsom kristendom, SD, islam och sån skit är det synd om.
Deras verklighet är bristfällig.
Alla som tror på religioner ska bli omyndigförklarade och sättas i mentalsjukhus.
Självklart så kan man inte ha tilltro till någon som tror att sagor är verklighet.

Du kan ta bort alla alien energier som flyter runt här hela dagarna.
Det är ju perverst mycket energi.
Det är lixom flera lägenheter och elstolpar ihoptryckt runt hjärnan och kroppen.

Hur fan kan ni skydda de där som gör allt för att få komma tillbaka varje dag?
Helt oacceptabelt att manipulera gud på det sättet de gör
De har förstört allt.

Ni kommer.få bli någon pervers astralvärld som kropp...
Tål de inte skiter I vad man säger som när man var liten och försökte vifta bort deras kvävande energier.

De ser så jävla malliga ut och skryter om att de endå bara vill mörda och tortera människor.
Riktigt onda och provocerande.

Prova gör er av med hjärngubben ni lyckas aldrig alltså de är inte friska som vågar ta kontakt efter allt de saboterade för alla.

Era barn kommer aldrig undan de där.
Senast redigerad av jade11 2024-10-17 kl. 12:54.
Citera
2024-10-17, 15:54
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Men om vi ska hålla fast vid tanken att Gud skapade oss i sin avbild, utan att ta hänsyn till våra negativa och problematiska sidor, kan vi åtminstone överväga att justera uttrycket till att Gud skapade oss i "halva sin avbild"?

Kanske slog du precis huvudet på spiken där.
Den "halva" som representerar "avbilden" bör rimligen vara den "andliga" aspekten av människan.

(Hela Gud är andlig dock)
Citera
2024-10-17, 18:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om jag visade dig DOS och Windows 11 och sa att det är skrivet av samma programmerare, som alltid skriver perfekta program och har erfarenhet som sträcker sig bak till tidernas begynnelse, hade du trott på mig?

Det låter som att någon har förväxlat människans kodval med den underliggande eviga, ofelbara och logiska strukturen.

Du tänkte att det var Gud som höll i tangentbordet?
Det var människan ”inspirerad” av Gud.
(”Heliga script” är inte heliga för att de är perfekta utan för att de ger oss en glimt av sanningen.)
Citera
2024-10-17, 20:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det låter som att någon har förväxlat människans kodval med den underliggande eviga, ofelbara och logiska strukturen.

Du tänkte att det var Gud som höll i tangentbordet?
Det var människan ”inspirerad” av Gud.
(”Heliga script” är inte heliga för att de är perfekta utan för att de ger oss en glimt av sanningen.)

Poängen kvarstår oavsett om du vill tillskriva gud en indirekt roll (hade människorna av misstag gjort alltför stora misstag så hade ju såklart vilken gud som helst tillsett att den mänskliga ändrade sig innan budskapet blev alltför utspridet). Men det börjar bli ganska tydligt att du mest är intresserad av att undvika konkreta svar så långt som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in