Citat:
Ursprungligen postat av
Flammarion
Frågan här blir alltså om vi ska betrakta stening som pro eller anti civilisation. Som parasitisk eller symbiotisk.
Man kan naturligtvis komma fram till lite olika resultat beroende på tid och sammanhang,
Om vi tittar på t ex tidsaspekten så är det väl sant att det har stenats folk (eller liknande företeelser) under längre tid än det inte stenats folk? Vilket väl tycks tala för att den är bättre för vår överlevnad än att inte stena? Hur länge har vi ens ansträngt oss för att behandla varandra väl på civilisationsnivå? Inte ens ett sekel, väl?
Citat:
Håller du inte med? Tror du att vi vinner något på att avskaffa rättssamhället och återinföra lynchmobbar.
Ur metaperspektivet civilisationens överlevnad som du förespråkar vet jag knappt hur jag ska värdera något moraliskt. Det är ju lite det som är min poäng, att begreppet moral blir poänglöst om allting, inklusive handlingar mellan individer, alltid måste vägas mot nån sorts övergripande samhällsöverlevnadsnivå. Det blir nån sorts Kantiansk pliktetik på steroider.
Hur ska jag kunna veta om nånting är moraliskt då? Tänk om lynchmobbar leder till att det mesta är bättre om 3 000 år, då tvingas jag ju kalla det moraliskt. Det är ett oerhört märkligt perspektiv.
Citat:
Du missar poängen. Att en sed förekommer betyder inte att den är optimal. Att du lever med en glad parasit i kroppen betyder ju inte att din hälsa är på topp. Du skulle antagligen leva längre och lyckligare utan parasiten i kroppen. Och i konkurrensen med en individ utan parasit så skulle du kanske vara underlägsen.
Nu spekulerar du. Tänk om parasiten istället medför att jag inser att livet är kort och så gör jag mitt yttersta för att skaffa massa fina barn och leva ett gott liv vilket är bra för samhället och vips hamnar vi (i din värld) i ett läge där det isf skulle kunna vara moraliskt förpliktat att t o m sprida parasiter.
Din moralsyn gör att allting måste studeras med hänsyn till ett nästan oändligt antal utfall, vilket gör det helt oanvändbart.
Citat:
Och varför hade de ”barbariska” civilisationerna ”undermålig teknologi” och ”sämre immunförsvar?
För att Européernas civilisationsstruktur i stort var överlägsen kanske?
(Bättre moral innebär bättre samarbete och därmed bättre teknologi och bättre immunförsvar.)
Geografin gjorde det betydligt svårare att utvecklas teknologiskt i Sydamerika. Det europeiska immunförsvaret var inte bättre pga teknologi. Vi hade av geografiska skäl bott trängre, haft mer utbyte med andra, haft närkontakt med fler djur, utsatts för massvis av pandemier som spreds runt hela gamla världen. Det hade ingenting som helst med nån moralisk överlägsenhet att göra.