Citat:
Vad är det vi vinner med detta? Vad är poängen?
Citat:
Ja, det kan fortfarande vara en metaforisk sanning. En enskild skribents avsikter är inte avgörande här om vi föreställer oss att de äldsta myterna så att säga ”drömdes fram” ur det kollektiva undermedvetna,
Jag var för otydlig, jag menade att det aldrig hos varken enskild skribent ELLER det kollektiva funnits en sådan avsikt, kan det fortfarande vara metaforiskt sant då, om det alltså endast hos mottagaren upplevs finnas en sådan avsikt?
Citat:
Frågan är om inte allt vi håller för sant i någon mening är metaforiska sanningar eftersom vi aldrig har direkt tillgång till världens komplexitet.
Våra uppfattningar om verkligheten är alltid filtrerade genom våra sinnen och kognitiva processer. Vi har aldrig direkt tillgång till den ”rena” verkligheten, utan vi tolkar och konstruerar den genom våra erfarenheter och förståelsemodeller.
Våra uppfattningar om verkligheten är alltid filtrerade genom våra sinnen och kognitiva processer. Vi har aldrig direkt tillgång till den ”rena” verkligheten, utan vi tolkar och konstruerar den genom våra erfarenheter och förståelsemodeller.
Som du kanske kan gissa är jag inte alltför glad i sådana tankar. M.h.a. den observerbara verkligheten kan man oberoende av observatör göra förutsägelser av häpnadsväckande ackuratess. Att kalla detta för samma sak som en applicerbar avsikt i en berättelse tycks mig vara vansinne.
Det är lite som troende som säger att "alla tror, eftersom vi inte kan vara 100 % säkra på något", med resultatet att såväl något som är 0,00000000000001 % sannolikt och något som är 9,9999999999999 % båda ska kallas "tro".
För mig blir det rent trams.
Citat:
Parasiter och virus kan också leva länge. Det betyder inte att de är bra för vår hälsa.
Stening är ett exempel på en mycket gammal sed som lyckats överleva till våra dagar och därför ”hållit på under lång tid”. Men vi säger ju inte därför att stening är ett tecken på ett hälsosamt och modernt samhälle.
Stening är ett exempel på en mycket gammal sed som lyckats överleva till våra dagar och därför ”hållit på under lång tid”. Men vi säger ju inte därför att stening är ett tecken på ett hälsosamt och modernt samhälle.
Fast då låter det väl som att du blir tvungen att kalla det moraliskt? Blir det inte märkligt att kalla stening/männsikooffer för "parasiter" när det enda du säger dig värdera i moraliskt hänseende är civilisationens överlevnad?
Citat:
Ja, jag menar att en civilisation som är bättre på att överleva är moraliskt överlägsen.
Kristendomen är därför moraliskt överlägsen de barbariska kulturerna i ditt exempel.
Kristendomen är därför moraliskt överlägsen de barbariska kulturerna i ditt exempel.
Fast överlevnaden var ju, gällande de sydamerikanska civilisationerna, närmast uteslutande kopplad till
1) undermålig teknologi
2) immunförsvar som inte kunde hantera europeiska sjukdomar
Vad är det som gör att specifikt en civilisations överlevnad är det som ska spela roll avseende moral? Det känns för mig lite märkligt att i varje moraliskt övervägande uteslutande försöka fundera ut hur något påverkar överlevnaden för en hel civilisation.
Citat:
Jag misstänker å andra sidan att upplysningens mekanistiska världsbild kom att leda till missuppfattningar i fråga om vår "andliga" eller "virtuella verklighet".
En ganska avvikande uppfattning, absolut, men jag är pragmatiker och baserar min uppfattning på sådant som går att upptäcka. (Ej helgalen alltså.)
Jag har precis översatt "övernaturligt" med "virtuell". Får se hur det går då …
En ganska avvikande uppfattning, absolut, men jag är pragmatiker och baserar min uppfattning på sådant som går att upptäcka. (Ej helgalen alltså.)
Jag har precis översatt "övernaturligt" med "virtuell". Får se hur det går då …
"Virtuellt väsen i en verklig struktur"....jag vet inte. Jag har oerhört svårt att skilja mig från tanken att det är något troende tar till för att de i stort faktiskt tror på att vad som står i Bibeln faktiskt skedde, men inte direkt är överväldigade över tanken på att kunna försvara det. Som t ex JP, som ju är notoriskt svår att få raka svar från. Där ställde nyligen Alex O'Connor en fråga till JP som jag gillade, den formulerades något i stil med:
"Om jag åker tillbaka i tiden till Jesus tid och tar med en videokamera som riktas mot Jesu grav från den stund han lades där, kommer videon visa Jesus lämna graven vid liv 3 dagar senare?"
Vad skulle du svara?