2024-11-16, 14:23
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det finns inget komplext med huruvida någon syns på en video eller inte. Du kan inte få en enklare Ja/Nej fråga än så. Till och med JP insåg detta. När man slingrar sig MER än JP är det dags att börja fundera lite över vad man håller på med...

Du missuppfattar frågan och reducerar den till en fråga om fysik.

Citat:
Trams.

Ok.

Citat:
Jesus uppståndelse är tydligt I FÖRSTA HAND något som kyrkan alltid sagt faktiskt fysiskt skedde. Det är en försvinnande liten minoritet som säger sig tron på händelsen på annat vis.

Det är ju det jag säger. Transsubstantiationsläran t ex, säger att bröd och vin under nattvarden förvandlas till Kristi kropp och blod. Den som ansluter sig till denna lära svarar "ja" om du frågar om brödet faktiskt bokstavligen är Kristi kropp. Du kan inte få något annat svar.
Men det säger inget alls om fysiken. Eller hur?

Citat:
Frågan bad dig inte förklara hur det gick till. Bara om han skulle synas på video.

Och svaret beror på vilken tro man anslutit sig till.

Citat:
Skulle det vara något konstigt med att fråga andra om saker de tror på????

Exakt. Du kan aldrig fråga en "troende" om du vill ha ett riktigt objektivt svar eftersom den "troende" kommer att svara det som förväntas. Du måste söka svaret i handlingarna och den sociala strukturen för att få reda på sanningen. När du börjar betrakta religion och ideologi som social "mjukvara" så blir allt det här klart som korvspad. Det är därför en person som är besatt av en ideologi inte är mottaglig för ny information, samt svarar väldigt förutsägbart med färdiga specifika termer och begrepp. Har du aldrig tänkt på det?
Citera
2024-11-16, 14:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Problemet med denna approach är att den dagen folk upptäcker att fiktionen är en fiktion så riskerar man att kasta ut barnet med badvattnet. Detta tror jag hände i Västvärlden då vetenskap slog igenom och påvisade att en del berättelser i bibeln är just fiktioner och inte historiska eller vetenskapliga sanningar. Därför tror jag att i det långa perspektivet är det bättre att erkänna att en fiktion är en fiktion, men att den har sensmoraler som är nyttiga i våra personliga eller sociala liv. Om någon vill t.ex. argumentera för sensmoralen och det metaforiska värdet i Jesu uppståndelse skulle det vara bra att erkänna att detta är fiktion och inte en historisk sanning, givet att det är vad man verkligen tror. Då skulle man kunna gå vidare i diskussionen och få en mera produktiv diskussion kring vad sensmoralen och det metaforiska värdet är i denna berättelse. Att inte erkänna att en fiktion är en fiktion tror jag är kontraproduktivt.

Alla vet att sådana litterära verk såsom Homeros, Shakespeare och Dostojevskij är fiktioner men vi kan uppskatta att de innehåller viktiga sensmoraler. Alla vet att Platons verk, Marcus Aurelius verk och David Humes verk är skrivna av människor, därför kan vi uppskatta visdomen i dessa verk men samtidigt inse att de var begränsade av sin kulturella och historiska kontext och därför inte svälja dem okritiskt med hull och hår. Jag tror att bibeln och kristendomen skulle få större värde i vår kultur om vi betraktade dessa på samma sätt.

Håller med. Kanske det kommer att fungera så när vi går in i nästa paradigmskifte efter upplysningen.
Det som upplysningen kallade "religion" kommer då att vara integrerat i vetenskapen. (Babyn, inte badvattnet)
Ordet "religio" betyder "att binda samman" eller "att återknyta". Det nya paradigmet kräver en förbindelse, en bro, mellan den materialistiska och den "andliga" aspekten av tillvaron som gick förlorad med upplysningen.
Citera
2024-11-16, 14:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så är vi nu då äntligen överens om att frågan enkelt både skulle och kunde besvaras i EN ENDA abstraktionsnivå och att en djupare analys var onödig för att svara på frågan?

Om du är antingen troende eller ateist ja. Men inte nödvändigtvis om du anslutit dig till både vetenskap och tro och representerar båda i ett offentligt sammanhang.
Då finns ingen ja eller nej fråga. Bara ett metaperspektiv där vetenskapen säger nej och tron säger ja. Denna superposition måste kollapsas till ett antingen-eller-svar. Det ser inte jätteenkelt ut.
Antagligen ligger det något i det jag säger med tanke på att det verkar stämma överens med den verklighet vi kan observera, i detta fall, hur pressad JP blir av såna frågor.
Om det hade varit så enkelt som du verkar tro så hade vi ju aldrig haft den här diskussionen.
Citera
2024-11-16, 14:47
Medlem
PerOFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Håller med. Kanske det kommer att fungera så när vi går in i nästa paradigmskifte efter upplysningen.
Det som upplysningen kallade "religion" kommer då att vara integrerat i vetenskapen. (Babyn, inte badvattnet)
Ordet "religio" betyder "att binda samman" eller "att återknyta". Det nya paradigmet kräver en förbindelse, en bro, mellan den materialistiska och den "andliga" aspekten av tillvaron som gick förlorad med upplysningen.

Mirakel sker. Saker som inte går att förklara.

Vetenskapen säger.. e det här var en överraskning. Kontrollen blinkar röd. Ingen panik . Vänta! Vi måste bara kalibrera om instrumenten... kallsvettiga..torka av pannan. Så där, nu är allting i sin ordning igen. Allt har sin förklaring.
Citera
2024-11-16, 14:54
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du missuppfattar frågan och reducerar den till en fråga om fysik.

Frågan är huruvida något skulle synas på en video....Om vi säger så här: Är vi överens om att endast fysiska objekt syns på video?

Citat:
Och svaret beror på vilken tro man anslutit sig till.

Precis. Antingen tror man att han skulle synas eller inte. Ja eller Nej.

Citat:
Exakt.

Ok

Så vad gör vi här på forumet då?
Citera
2024-11-16, 14:59
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om du är antingen troende eller ateist ja.

Troende vs ateist är uttömmande....

Citat:
Om det hade varit så enkelt som du verkar tro så hade vi ju aldrig haft den här diskussionen.

Felaktig logik. Den här diskussionen kan bero på något helt annat. Jag är t o m väldigt säker på anledningen...
Citera
2024-11-16, 16:45
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Troende vs ateist är uttömmande....

Nej.
Citera
2024-11-16, 16:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Ok

Så vad gör vi här på forumet då?

Diskuterar level 1 och 2 på metanivå (level 3)?
Citera
2024-11-16, 17:11
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej.

Jo. A och icke-A.
Citera
2024-11-16, 17:18
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jo. A och icke-A.

Ja på level 1 bokstavstro. Jag är inte ett barn som tror på tomten, är du?
På metanivå betraktar jag tro som "mjukvara" och det finns inget som "icke-mjukvara".
Antingen är mjukvaran implementerad på nivå 1 eller 2 eller inte alls.
Citera
2024-11-16, 17:26
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Precis. Antingen tror man att han skulle synas eller inte. Ja eller Nej.

På level 1. (Antingen tror barnet på tomten eller så gör barnet inte det.)
På level 2 behöver man inte tro för att "tro", bara ingå ett "avtal" som man sedan följer enligt "Hararis princip".

(Vilken tur ändå att jag var förutseende nog att göra en "djupdykning" som jag kan referera till.)
Citera
2024-11-16, 17:45
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja på level 1 bokstavstro. Jag är inte ett barn som tror på tomten, är du?
På metanivå betraktar jag tro som "mjukvara" och det finns inget som "icke-mjukvara".
Antingen är mjukvaran implementerad på nivå 1 eller 2 eller inte alls.

Vad som utgör A (troende) är en annan fråga. Men då tackar jag iaf för erkännandet att troende och ateist är uttömmande. Framsteg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in